نخستین پایگاه خبری شـعر و تـرانـه ایــران

پخش زنده رادیو تارنا

  1398/9/8   شعر امروز   کدخبر: 1022   خبرنگار: ایبنا   نظر: 0   بازدید: 443 چاپ

شور ساز ترکمن با شعرخوانی عبدالجبار کاکایی در گرگان طنین‌انداز شد,جشنواره ملی شعر دانشجویی, جهاد دانشگاهی واحد گلستان

در چهارمين محفل شاعرانه جشنواره ملي شعر دانشجويي؛

شور ساز ترکمن با شعرخوانی عبدالجبار کاکایی در گرگان طنین‌انداز شد

عبدالجبار کاکایی : متأسفانه در حال حاضر اعتبار و شأن و ارج کلام، کاهش پیدا کرده و در این سال‌ها در تولید آثار موسیقایی کمتر به محتوا توجه شده و بیشتر ما شاهد تولید ترانه‌های مهیج که مناسب کنسرت‌ها و استیج‌های خلسه‌آورند، هستیم.

چهارمین محفل شاعرانه جشنواره ملی شعر دانشجویی به‌همت جهاد دانشگاهی واحد گلستان با دبیری علمی علیرضا بهرامی و با حضور عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرا، محمدرضا مازندرانی رئیس دانشگاه فرهنگیان و جمعی از اساتید، شاعران و دانشجویان، شامگاه سه‌شنبه 21 آبان‌ماه در سالن اجتماعات پردیس امام خمینی (ره) دانشگاه فرهنگیان گرگان برگزار شد.

در ابتدای مراسم محمدرضا مازندرانی رئیس دانشگاه فرهنگیان در سخنانی کوتاه ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و ابراز خرسندی از برپایی این محفل ادبی با حضور اهل ذوق و شعر و ادبیات، گفت: پیوند بین دانشگاه و محافل شعر و ادب کمک با حضور پرشور دانشجویان باعث سربلندی است.

وی با اشاره به اینکه ما میراث‌دار چهره‌های فرهیخته‌ای چون حافظ و سعدی و مفاخر پرشمار ایران‌زمین هستیم، افزود: برپایی چنین محافلی کمک شایانی به ایجاد شورونشاط در جامعه کمک می‌کند، چیزی که در حال حاضر به‌خصوص نسل جوان بدان نیازمند است.

در ادامه برنامه علیرضا بهرامی، شاعر و روزنامه‌نگار و دبیر علمی جشنواره و هدایت‌کننده پنل تخصصی محفل با موضوع «ترانه و تلفیق شعر و موسیقی» به بیان مطالبی درباره سرقت‌های ادبی، عدم توجه به حق‌التالیف ترانه‌سرا و کسب اجازه از شاعر در هنگام تولید اثر موسیقایی پرداخت.

وی سپس برای آغاز بحث، از عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرا و بهجت تربتی‌نژاد عضو هیات علمی دانشگاه برای حضور در جایگاه و آغاز سخن دعوت به عمل آورد که در ادامه سخنان این دو استاد مدعو از نظر می‌گذرد.

عبدالجبار کاکایی ضمن قدردانی و ابراز خرسندی بابت حضور در این محفل ادبی، به پیشینه تصنیف و ترانه‌سرایی در ایران اشاره کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر اعتبار و شأن و ارج کلام، کاهش پیدا کرده و در این سال‌ها در تولید آثار موسیقایی کمتر به محتوا توجه شده و بیشتر ما شاهد تولید ترانه‌های مهیج که مناسب کنسرت‌ها و استیج‌های خلسه‌آورند، هستیم.

وی با اشاره به برخی مشابه‌خوانی‌ها و تقلید از صدای خوانندگان خارج از کشور و ترانه‌های بعضاً مبتذل، افزود: در این‌ بین متأسفانه شبکه‌های پرمخاطب مجازی هم به این مسئله دامن زده‌اند و بخشی از علت انحطاط و سقوط موسیقی و عدم توجه به کلام ریشه در این مسئله دارد.

کاکایی با تأکید مجدد بر اینکه کلام مناسب از رونق و اعتبار افتاده و بعضاً برخی آهنگ‌سازها و خود خوانندگان تلاش می‌کنند کلامی را بر روی موسیقی سوار کنند و گویی موسیقی تنها ریتم و ملودی خلسه‌آور است، افزود: هرچند در داخلی‌ها رکاکت لفظ، اعتراض و پرخاشگری را کمتر و کنترل‌شده‌تر می‌بینیم، اما درمجموع این رویکرد تقلیدی آسیب وارد کرده است.

این ترانه‌سرا با بیان اینکه قائل به دموکراسی در حوزه شنیداری موسیقی است، گفت: امروزه ما شاهد گونه‌ای اختلال مبانی زیباشناسی در روح مخاطب هستیم که گویی لج می‌کند با کسانی که می‌خواهند موسیقی خاصی را به‌صورت کانالیزه شده به وی عرضه کنند؛ مخاطب انگار می‌خواهد در تقابل با آن سلیقه‌ها این‌گونه عمل کند که به باور بنده این مسئله گذراست و تغییر آن ممکن است؛ به‌شرطی که در حوزه موسیقی از صاحب‌نظران و نخبگان و اهلش مشورت بگیریم.

همچنین بهجت تربتی‌نژاد عضو هیات علمی دانشگاه در این پنل تخصصی، با تأکید بر ضرورت آگاه شدن دانشجویان با اشعار و ترانه‌های اصیل، اظهار کرد: در حال حاضر در ترانه‌سرایی با «حسی‌نویسی» روبرو هستیم و سراینده‌ها تحت تأثیر و با نگاهی سطحی به شرایط محیطی و اجتماعی آثاری را خلق می‌کنند که خطاهایی در ساختار و محتوا دارند.

وی به برخی ساده‌انگاری و ساده‌نویسی‌ها با هدف ایجاد شورونشاط کاذب در اشعار ترانه‌ها اشاره کرد و افزود: موسیقی و ترانه بر خواسته از بطن اجتماع است و با تغییر ایجاد کردن در فضای فرهنگی کشور می‌توانیم این ذائقه نامناسبِ شکل‌گرفته را تغییر دهیم.

تربتی‌نژاد همچنین نقش دانشگاه‌ها و برپایی دوره‌های آموزشی هدفمند و کنسرت‌های سالم و با محتوا را برای تغییر، مفید و مؤثر دانست.

 

در ادامه مراسم به‌پاس سال‌ها تلاش و مساعی و خدمات شایسته به شعر و ترانه، چهارمین تندیس رودکی به عبدالجبار کاکایی اهدا شد.

اجرای موسیقی اصیل ترکمن و شعرخوانی جمعی از شاعران گلستانی چون مختار رنجیده یامچی از شهرستان مینودشت و عبدالملک خرمالی با زبان ترکمنی، زینت‌بخش این محفل ادبی بود که در عصری پاییزی برگزار شد.

برچسب ها : جشنواره ملی شعر دانشجویی گلستان

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.