نخستین پایگاه خبری شـعر و تـرانـه ایــران

پخش زنده رادیو تارنا

  1398/11/24   طنز   کدخبر: 1132   خبرنگار:   نظر: 0   بازدید: 600 چاپ

رونمایی از «طرز طنز» صابر قدیمی,صابر قدیمی,طرز طنز,حوزه هنری,طنز,شعر ,شعر طنز,تارنا,تار

حوزه هنري برگزار ميکند:

رونمایی از «طرز طنز» صابر قدیمی

کتاب «طرز طنز»، اثر صابر قدیمی در سالن زنده‌یاد فردی حوزه هنری رونمایی می‌شود.

به نقل از روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری، 143اُمین نشست «دگرخند» با موضوع رونمایی از کتاب «طرز طنز» اثر صابر قدیمی شنبه 26 بهمن‌ماه 1398 ساعت 17 در سالن زنده‌یاد فردی حوزه هنری برگزار می‌شود.
 
در این برنامه که مهدی فرج‌اللهی اجرای آن‌را برعهده دارد، ناصر فیض، اسماعیل امینی، بهمن بنی‌هاشمی، علی زراندوز، سید اکبر میرجعفری، عبدالله مقدمی، سعید طلایی، مهرداد حسین‌زاده و دیگر شاعران، طنزپردازان و علاقه‌مندان به طنز و ادبیات حضور خواهند داشت.

گفتنی است تعدادی از کتاب «طرز طنز» با امضای نویسنده به حاضران هدیه خواهد شد. 
 ورود به این برنامه برای تمامی علاقه‌مندان رایگان و آزاد است.

کتاب «طرز طنز» اثری پژوهشی به قلم صابر قدیمی است که به بررسی بدیع در شعر طنز معاصر می‌پردازد و به همت دفتر طنز حوزه هنری و انتشارات سوره مهر به تازگی روانه بازار کتاب شده‌ است.
 
یکی از مشکلات علاقه‌مندان به طنز و نوآوران و شاعران طنز، کمبود منابع آکادمیک و غیر ذوقی پیرامون طنز و سایر شاخه‌های شوخ طبعی است. مخصوصا پیرامون طنز معاصر، مقاله‌ها و کتاب‌های بسیار محدودی تبین و منتشر شده است. ضمنا در ارتباط با تمهیدات بدیعی معمولا نمونه‌های مشخصی وجود دارد و در کتاب‌های مختلف تکرار می‌شوند. معرفی صنایع بدیعی موثر در ساخت طنز و ارئه تمامی ابیات مرتبط، برای اولین بار در این کتاب اتفاق افتاده است. پنجاه و دو صنعت بدیعی و بیش از دو هزار بیت ناب از استادان شعر طنز معاصر معرفی و ارائه شده‌ است.
 
هدف از این تحقیق دستیابی به ابزارهای مهم بدیعی در شعر طنز معاصر و ارائه بهترین نمونه‌های هر یک از این صنایع است که طنزپردازان از آن‌ها برای افزودن تأثیر بر مخاطب استفاده می‌کنند. همچنین شناسایی شگردهای پربسامد بدیعی این شاعران و به‏ تبع شعر طنز معاصر، هدف دیگر این پژوهش به حساب می‌آید.

در انتخاب طنزپردازان در این تحقیق سعی شده است که ‏ـ با رعایت بازه‌های زمانی‏ ـ در هر دوره آثار یکی از قله‌های طنز ایران، که نسبت به سایر طنزپردازان هم‌عصر در به‌کارگیری ابزارهای بدیعی برتری داشته‌اند، بررسی شود. از میان طنزپردازان نام‌آشنای معاصر کشور در این پژوهش به آثار ایرج میرزا، ابوتراب جلی و ابوالفضل زرویی نصرآباد توجه شده است و بیش از دو هزار بیت به تفکیک صنایع طبقه‌‏بندی شده‏‌اند. نتایج این پژوهش‏ ـ که حاصل بررسی همه اشعار طنزپردازان اشاره ‏شده است ‏ـ ثابت می‌کند دلیل عکس، هنجارگریزی‌های زبانی (شامل ملمع، زبان عامیانه و...)، مقایسه، ارسال‏ المثل و ادماج پربسامدترین ابزارهای بدیعی در شعر طنز معاصر به شمار می‌آیند.

برچسب ها : صابر قدیمی طرز طنز حوزه هنری طنز

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.