نخستین پایگاه خبری شـعر و تـرانـه ایــران

پخش زنده رادیو تارنا

  1397/4/9   شعر امروز   کدخبر: 157   خبرنگار: فهیمه علمداری   نظر: 0   بازدید: 129 چاپ

شرح گلشن راز بسیار فنی است و من آن را ساده کردم,رازهایی از گلشن راز,شاخ نبات حافظ,محمدرضا برزگر خالقی,شیخ محمود شبستری

محمدرضا برزگر خالقی:

شرح گلشن راز بسیار فنی است و من آن را ساده کردم

نویسنده کتاب «شاخ نبات حافظ» درباره شرح لاهیجی بر گلشن راز و تاثیر آن در نوشتن کتاب «رازهایی از گلشن‌راز» بیان کرد: شرح لاهیجی بسیار سخت و مشکل است، یعنی آن را به زبان عرفان نظری و با اصطلاحات خاص آن نوشته است، بنابراین مخاطبان و مردمی که عاشق گلشن راز هستند، نمی‌توانند از این شرح استفاده کنند.

 
 
به گزارش خبرگزاری شعر ایران تارنا: محمدرضا برزگر خالقی تشریح کرد: 

از زمانی که «گلشن راز» سروده شده، تا زمان ما بیش از 50 شرح بر این کتاب نوشته شده که این نشان‌دهنده اهمیت بالای خود کتاب «گلشن راز» است. از مهم‌ترین شروح این کتاب «مفاتیح‌الاعجاز فی شرح گلشن راز» اثر شمس‌الدین لاهیجی است که پایان‌نامه فوق لیسانس من بود و آن را سال 1366 در دانشگاه تربیت ‌مدرس دفاع کردم و به صورت کتاب چاپ شده است که اتفاقا استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت و به چاپ یازدهم یا دوازدهم رسیده است.
 
نویسنده کتاب «شاخ نبات حافظ» درباره شرح لاهیجی بر گلشن راز و تاثیر آن در نوشتن کتاب «رازهایی از گلشن‌راز» بیان کرد: شرح لاهیجی بسیار سخت و مشکل است، یعنی آن را به زبان عرفان نظری و با اصطلاحات خاص آن نوشته است، بنابراین مخاطبان و مردمی که عاشق گلشن راز هستند، نمی‌توانند از این شرح استفاده کنند. من سال‌ها شرح لاهیجی را در دانشگاه تدریس کردم که حاصل این تدریس من و یادداشت‌هایی که حول آن نوشتم را جمع کردم و تحت عنوان «رازهایی از گلشن‌راز» در انتشارات زوار به چاپ رساندم. از ویژگی‌های این کتاب این است که سعی شده برای همه قابل فهم باشد و تمام مردم از آن بهره ببرند، خصوصا از شرح لاهیجی و توضیحاتی که در تعلیقات کتاب اضافه کرده‌ام، و هدفم هم این بود که مردم از آن شیرینی شرح لاهیجی استفاده کنند.
 
برزگر خالقی درباره مخاطب‌های این کتاب گفت: اینکه می‌گویم مخاطب این کتاب عام است، منظورم افرادی غیر از دانشجویان ادبیات فارسی است که در دوره فوق لیسانس درسی به نام گلشن راز دارند. در مجموع تمام دانشجویان، همه کسانی که به عرفان علاقه‌مندند یا ادب فارسی را دوست دارند، می‌توانند مخاطب این کتاب باشند. ساختار این کتاب به این صورت است که همه ابیات مشکل گلشن راز را مورد توجه قرار داده و هر بیت مشکلی که توضیح دارد و لازم است که توضیح آن باز و گسترده شود را به زبان ساده توضیح داده‌ام تا افراد غیر دانشگاهی و کسانی که اهل مطالعه هستند، بتوانند از این کتاب استفاده کنند.
 
وی افزود: شیخ محمود شبستری گلشن‌ راز را خیلی ساده، روان، با کمال سهولت و راحت سروده است اما شارحان این اثر را بسیار مشکل و به زبان فنی توضیح داده‌اند، که من سعی کرده‌ام آن توضیحات را ساده کنم تا خواننده لذت ببرد. مثلا شرح لاهیجی که من روی آن کار کرده‌ام قلم بسیار سخت و سنگینی دارد.

 

استاد سابق دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین در پاسخ به اینکه آیا صرفا بُعد عرفانی گلشن‌ راز باعث ماندگاری او شده یا خیر؟ گفت: کتاب گلشن‌ راز چند بُعد دارد. این کتاب تقریبا مباحث فلسفی، عرفان نظری و حتی ادبی را در خود دارد و تنها یک کتاب صرف عرفانی و خالی از زیبایی‌های ادبی نیست. شیخ محمود شبستری در گلشن‌ راز سعی کرده مباحث فلسفی و عرفانی را به زبان شعر بگوید، چرا هر چیزی که به زبان شعر باشد، ماندگاری بیشتری دارد. این کتاب یک دوره حکمت، فلسفه، عرفان و ادبیات و تقریبا نشان دهنده تفکر تمدن اسلامی است. یعنی شیخ محمود شبستری یک دوره تفکر تمدن اسلامی را در آن فشرده که یک هنر است. او توانسته در هزار بیت بیشترین حد، یعنی یک دوره حکمت و فلسفه را بیان کند که از دلایل ماندگار بودن کتاب همین است.
 
برزگر خالقی در پایان از آخرین کارهایی که در دست تهیه و انتشار دارد خبر داد و عنوان کرد: جلد دوم «شرح دیوان فاقانی» که جلد اول آن‌ را سال‌ها پیش چاپ کردم زیر چاپ دارم و در حال کار روی جلد سوم آن هستم و قصد دارم که تا آخر این دیوان شرح کامل آن را انجام دهم. کار دیگری هم به نام «داستان‌های عاشقانه فرهنگ فارسی» زیر چاپ دارم و قرار است انتشارات زوار آن را منتشر کند. این کتاب شامل مجموعه داستان‌های زیبای عاشقانه ادب و فرهنگ فارسی است که توسط دانشجوهای مختلف در قالب پایان‌نامه ارائه شده است و داستان‌های عاشقانه‌ای که به صورت شفاهی در بین اقوام مختلف کرد، ترک، ترکمن، کرد کرمانج و... را شامل می‌شود و در سه جلد تهیه شده است.
 
کتاب «رازهایی از گلشن راز» به همت محمدرضا برزگر خالقی در 253 صفحه گردآوری شده و با بهای 28000 تومان توسط انتشارات زوار چاپ و روانه بازار کتاب شده است. 

پایان خبر/
 

برچسب ها : محمدرضا برزگر خالقی: «گلشن راز» شرح لاهیجی رازهایی از گلشن راز شاخ نبات حافظ شیخ محمود شبستری

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.