نخستین پایگاه خبری شـعر و تـرانـه ایــران

پخش زنده رادیو تارنا

  1398/8/2   شعر امروز   کدخبر: 173   خبرنگار: حسین پورمظفر و رزا سالکی   نظر: 0   بازدید: 334 چاپ

مجموعه‌هایی مفید برای شاعران و ترانه‌سرایان معاصر,شاعر هفتهدر نقد و بررسی درخت‌های باران دیده و دزدانه نگاه مطرح شد؛-مجموعه‌هایی مفید برای شاعران و ترانه‌سرایان معاصر

در نقد و بررسي درخت‌هاي باران ديده و دزدانه نگاه مطرح شد؛

مجموعه‌هایی مفید برای شاعران و ترانه‌سرایان معاصر

آیین نقد و بررسی دو کتاب \درخت‌های باران‌دیده\ (پژوهش و گزینش رباعیات دورهٔ سبک هندی) اثر بهمن بنی‌هاشمی و \دزدانه‌نگاه\ (پژوهش و گزینش اشعار مکتب وقوع) اثر احسان ناصری که به همت انتشارات سیب سرخ منتشر شده، برگزار شده است.

آیین نقد و بررسی دو کتاب \درخت‌های باران‌دیده\ (پژوهش و گزینش رباعیات دورهٔ سبک هندی) اثر بهمن بنی‌هاشمی و \دزدانه‌نگاه\ (پژوهش و گزینش اشعار مکتب وقوع) اثر احسان ناصری که به همت انتشارات سیب سرخ منتشر شده، برگزار شده است.   برای این دو اثر، به صورت مشترک دو مراسم نقد و بررسی برپا شده است. یکی از این مراسم ها در شهر کتاب ساری و دیگری در دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب برگزار شد.   مراسم نقد و بررسی دو کتاب \درخت‌های باران‌دیده\ (پژوهش و گزینش رباعیات دورهٔ سبک هندی) اثر بهمن بنی‌هاشمی و \دزدانه‌نگاه\ (پژوهش و گزینش اشعار مکتب وقوع) اثر احسان ناصری که به همت و همکاری فرهنگسرای نی‌ریز و شهر کتاب ساری برگزار شد، دکتر حسین حسن‌پور آلاشتی استاد ادبیات فارسی دانشگاه مازندران و دکتر عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرا به نقد این دو اثر پرداختند.   

  دکتر حسن‌پور وسعت تتبع و غور و فحص در منابع را از ویژگی‌های مثبت اثر بهمن بنی‌هاشمی ارزیابی کردند و توجه به قالب رباعی را که از قوالب حاشیه‌ای سبک هندی است از برجستگی‌های درخت‌های باران‌دیده دانستند. دکتر حسن‌پور ترتیب قرارگیری رباعی‌ها و عدم وجود توضیحی دربارهٔ شاعران این مجموعه و مجموعهٔ دزدانه‌نگاه را از نقایص این دو کتاب بیان کردند.  

دکتر عبدالجبار کاکایی نیز دو مجموعهٔ درخت‌های باران‌دیده و دزدانه‌نگاه را دو مجموعهٔ مناسب و مفید برای شاعران و ترانه‌سرایان معاصر قلمداد کردند و مطالعهٔ این دو اثر را برای شاعران جوان مفید دانستند. ایشان در ادامه تفاوت‌های میان واسوخت در ترانه‌سرایی معاصر و واسوخت در قرن دهم را بیان کردند و همچنین فقر اندیشه و دوری از محتوای عقلانی و خردورزانه را از نقایص ادبیات دورهٔ صفوی برشمردند.   علی‌رضا بدیع، صابر قدیمی، امید روزبه و سعید سکاکی از شاعران مهمان این مراسم بودند که به شعرخوانی و بیان صحبت‌هایی دربارهٔ دو اثر پرداختند. علی‌رضا بدیع پیش از شعرخوانی با تعریف و تمجید از دانش و فضل نویسندهٔ درخت‌های باران‌دیده (بهمن بنی‌هاشمی) این اثر را از آثار مناسب برای شاعران جوان و همچنین علاقمندان ادبیات کهن اعلام کردند. 

صابر قدیمی نیز پیش از شعرخوانی، دایرهٔ محدود مضامین و موضوعات را ایراد اساسی ترانهٔ جوان معاصر تلقی کردند و کتاب دزدانه‌نگاه اثر احسان ناصری را منبع مناسبی برای تقویت ذهن شاعران و گسترش محدودهٔ موضوعات و مضامین ترانهٔ معاصر قلمداد کردند و درخت‌های باران‌دیده را نیز اثر مهمی در شناخت سبک هندی دانستند.   دکتر سیامک بهرام‌پرور، دکتر سیدمحمد حسینی نصر، عالین نجاتی، احسان خلیلی، محمد سلطانی، یاشار کلانی، سحر اسدی جویباری، سمیه اسلامی، مهدیه کیهانی، محمدجواد کشوری و... از دیگر شاعرانی بودند که در این مراسم حضور داشتند و شعرخوانی کردند و دربارهٔ دو کتاب صحبت‌هایی ارائه کردند.

  مهیار خاوری‌نژاد شاعر و بازیگر تئاتر اجرای این مراسم را به عهده داشت.   در پایان مراسم پژوهندگان دو اثر، بهمن بنی‌هاشمی و احسان ناصری، بخش‌هایی از گزیده‌های خود را خواندند و توضیحاتی دربارهٔ این دو اثر ارائه دادند. حسن ختام مراسم تکنوازی سه‌تار جناب احسان ناصری بود که با شعرخوانی بهمن بنی‌هاشمی همراه شد. لازم به ذکر است که این مراسم در تاریخ 23 اردیبهشت ماه برگزار شد.  

  آیین نقد و بررسی دانشگاه پیام نور نیز چهارشنبه دوم خرداد سال جاری برگزار شد. در این مراسم که به همت کانون هنری ادب‌نامه و با حضور استادان زبان و ادبیات فارسی و شاعران و دانشجویان برگزار شد، هر یک از مولفان دو کتاب به سخنرانی پرداختند.  در ابتدای این مراسم محمدمهدی شاطرحسینی دبیر کانون هنری ادب‌نامه دربارۀ اهداف کانون و برنامه‌های پیش روی کانون توضیحاتی ارائه کرد. در ادامه مژگان اکبری شاعر و مدیر انتشارات سیب سرخ به بعضی دشواری‌های حوزۀ چاپ و نشر اشاره کرد و از اهداف نشر سیب سرخ در حوزۀ شعر و ادبیات سخن گفت.    سپس بهمن بنی‌هاشمی شاعر و پژوهشگر دربارۀ کتاب خود، درخت‌های باران‌دیده، و وضعیت قالب رباعی در دورۀ سبک هندی سخنانی را بیان کرد. در ادامه احسان ناصری موسیقی‌دان و پژوهشگر ادبیات دربارۀ کتاب خود، دزدانه‌نگاه، سخنرانی کرد و توضیحاتی دربارۀ ویژگی‌های مکتب وقوع و ارتباط آن با ترانه و غزل معاصر ارائه داد.  

  در این نشست سید عبدالرضا موسوی طبری، برگزیدۀ نقد کتاب سال کشور، به نقد و بررسی دو کتاب درخت‌های باران‌دیده و دزدانه‌نگاه پرداخت. موسوی طبری عدم اشاره به ارجاع‌ها و عدم معرفی شاعران و نبود ترتیب تاریخی یا الفبایی را از نقایص دو کتاب برشمرد و به تعدادی از اشتباهات نگارشی و مطبعی اشاره کرد.   وی این دو کتاب را آثاری مناسب برای آشناسازی علاقه‌مندان با بخش مغفول شعر فارسی قلمداد کرد و انتخاب‌ها را نشان از غور و تتبع بسیار دانست.   در ادامه دکتر ملیحه کریمی استاد دانشگاه پیام نور تهران توضیحاتی را در نقد و تحلیل درخت‌های باران‌دیده و دزدانه‌نگاه ارائه و نکات مثبت و منفی دو اثر را کاوید.    در پایان این مراسم تعدادی از شاعران به شعرخوانی پرداختند. این مراسم با نوازندگی احسان ناصری و شعرخوانی بهمن بنی‌هاشمی به پایان رسید.

 

برچسب ها : شاعر هفته شاعران و ترانه‌سرایان معاصر درخت‌های باران دیده دزدانه نگاه

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.