نخستین پایگاه خبری شـعر و تـرانـه ایــران

پخش زنده رادیو تارنا

  1397/3/21   شعر امروز   کدخبر: 175   خبرنگار: فهیمه علمداری   نظر: 0   بازدید: 682 چاپ

هزاران هزار شاعر داریم اما بدون خروجی مناسب!,شاعر هفتهجلیل صفربیگی در مراسم رونمایی از مجموعه شعر خود:-هزاران هزار شاعر داریم اما بدون خروجی مناسب!-,شاعر

جليل صفربيگي در مراسم رونمايي از مجموعه شعر خود

هزاران هزار شاعر داریم اما بدون خروجی مناسب!

از این منظر که شاعران با نگاه عالمانه‌تر و جامع‌تر ادبیات این مرز و بوم را دنبال می‌کنند.   رئیس حوزه هنری ایلام استفاده از تعابیر جدید، عالمانه و آگاهانه را از ویژگی‌های این ساختار جدید عنوان کرد و گفت: مجموعه «ربایی» در نگاه اول موضوعی ساده از نظر زبان گفتار به حساب می‌آید اما با تامل در متن در این سادگی تبحری ماهرانه نهفته و آن‌چه برای من زیباست همین ساختارشکنی مبتنی بر علمانیت هم‌گرایانه است.

تارنا-او با بیان این‌که صفربیگی با ساختارشکنی در زبان و خلق واژه‌های تازه دریچه‌ای را فراروی شعر معاصر مخصوصا رباعی گشوده است که نگاهی خاص و تازه است، تصریح کرد: شعر ایلام گرچه در دهه‌ی ۸۰ دچار رکود بود اما با آثار بهروز یاسمی این تعلل در حوزه چاپ شعر مفاهیم جدیدی به خود گرفت؛ از این منظر که شاعران با نگاه عالمانه‌تر و جامع‌تر ادبیات این مرز و بوم را دنبال می‌کنند.  


رئیس حوزه هنری ایلام استفاده از تعابیر جدید، عالمانه و آگاهانه را از ویژگی‌های این ساختار جدید عنوان کرد و گفت: مجموعه «ربایی» در نگاه اول موضوعی ساده از نظر زبان گفتار به حساب می‌آید اما با تامل در متن در این سادگی تبحری ماهرانه نهفته و آن‌چه برای من زیباست همین ساختارشکنی مبتنی بر علمانیت هم‌گرایانه است.   همچنین حبیب‌الله بخشوده در این مراسم با بیان این‌که رونمایی‌ها به ما کمک می‌کند تا از محتویات یک اثر بیشتر بدانیم، اظهار کرد: جلیل صفربیگی به لحاظ ورود به عرصه شعر از قدمای استان ایلام است. او در دهه‌ ۷۰ که نوجوان بود پا در این میدان گذاشت و تاکنون موفقیت‌های زیادی را برای شعر ایلام به ارمغان آورده است.  
وی گفت: صفربیگی از ابتدای ورود به شعر فردی تلاشگر بود و برخلاف دیگر شاعران که قصیده و غزل و در کنار آن رباعی هم گفته‌اند، راه خود را در رباعی پیدا کرد و اسمش با رباعی گره خورده است. او امروز وزنه بزرگی در شعر امروز ایران محسوب می‌شود و تازه‌تر و متداوم شدن از ویژگی‌های اوست.  

شاعر مجموعه‌ «چیزی شبیه ابر» ساختارشکنی و تصویرگری متفاوت را از ویژگی‌های رباعی‌های صفربیگی عنوان کرد و گفت: صفربیگی خیل عظیمی از شاعران جوان را پشت سر خود دارد  و از این رهگذر کشف و شهود در شعرش توسع پیدا می‌کند و حتی سوژه‌هایی را پیدا می‌کند و دیگران ادامه می‌دهند و در ذهن مخاطب اثر می‌گذارد.  
بخشوده درباره «ربایی» هم اظهار کرد: شکل نوشتاری متفاوت ربایی که یادآور \اونویسی\ و \هزج\ است، نشان می‌دهد صفربیگی پوست‌اندازی در این زمینه را دنبال می‌کند و نگاه هنجارشکنانه به کلمه دارد و دنبال نوعی توسع در ساختار کلمه است.


  او درونمایه «ربایی» را پناه بردن به خود و دلتنگی عنوان کرد و گفت: این مضمون را در اشعار شهریار، حافظ و وحشی هم می‌بینیم.   این شاعر با بیان این‌که تنهایی و دیگر سوژه‌های صفربیگی به او جهان‌بینی داده است، گفت: فقدان جهان‌بینی شاعران امروز را از شاعران بزرگ متفاوت کرده و خوشبختانه صفربیگی جهان‌بینی خاص خود را دارد و همین جهان‌بینی شاعر موجب می‌شود مخاطب در آثارش غرق شود.   بخشوده بیان کرد: بازتولید کلمات جدید و تَوَسٌع معنا از ویژگی‌های رباعی‌های جلیل صفربیگی مخصوصا مجموعه‌ «ربایی» است. جلیل صفربیگی را شاعری توانمند و ماندگار برای ادبیات معاصر می‌دانم.  
در این برنامه که با اجرای محمدرضا رستم‌پور برگزار شد، جمعی از شاعران آخرین سروده‌های خود را خواندند.   کد    

برچسب ها : شاعر هفته جلیل صفربیگی شاعر

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.