نخستین پایگاه خبری شـعر و تـرانـه ایــران

پخش زنده رادیو تارنا

  1398/7/16   شعر امروز   کدخبر: 752   خبرنگار:   نظر: 0   بازدید: 76 چاپ

کتابی از نغمه های شعر گونه مشکاتیان؛-جلد پنجم «شعر بی واژه» منتشر شد-,شاعر هفتهکتابی از نغمه های شعر گونه مشکاتیان؛-جلد پنجم «شعر بی واژه» منتشر شد-

جلد-پنجم-«شعر-بي-واژه»-منتشر-شد

کتابی از نغمه های شعر گونه مشکاتیان؛-جلد پنجم «شعر بی واژه» منتشر شد-

متن

 کتاب شعر بی واژه‌  5  ، مجموعه‌ی تکنوازی های پرویز مشکاتیان که برای ساز سنتور تدوین و گردآوری شده است، منتشر شد. قبلا چهار جلد از این مجموعه کتاب‌ها توسط همین انتشارات منتشر شده بود. گرد آوری و آوانگاری این مجموعه به همت و تلاش «محسن غلامی» انجام شده و ویرایش و نگارش مجموعه نیز توسط علیرضا جواهری صورت گرفته است.

 

این مجموعه حاوی قطعات اجرا شده‌ی زنده یاد پرویز مشکاتیان در دستگاه همایون و آواز اصفهان است که در کنسرت‌ها و مجموعه‌های صوتی و تصویری مختلف طی 30 سال اجرا شده است. جلد پنجم از این مجموعه شامل نغمات و گوشه‌هایی از دستگاه همایون و آواز اصفهان از آلبوم‌های بیداد ، خلوت گزیده ، کنسرت فستیوال مولانا در ایتالیا ، کنسرت همایون در نمایشگاه بین المللی تهران ، کنسرت گروه عارف در سال  1376  در تهران و کرمانشاه و آلبوم دونوازی در دستگاه همایون است. جمله‌بندی‌های موزون و شعر گونۀ پرویز مشکاتیان در تکنوازی‌هایش با سازهای سه تار و سنتور باعث شد تا به پیشنهاد استاد محمد رضا شفیعی کدکنی این مجموعه از نغمات  شعر گونه‌ی زنده یاد پرویز مشماتیان ، شعر بی واژه لقب گیرد.

  center;\\

 

 این مجموعۀ ارزشمند از تکنوازی های استاد پرویز مشکاتیان در 12 جلد طراحی و تدوین شده است که به تدریج منتشر و در دسترس علاقمندان موسیقی ایرانی قرار خواهد گرفت. همچنین بیشتر بخش های این 12 جلد از تکنوازی‌های استاد پرویز مشکاتیان ، طی سال‌های 1383 تا 1388 با نظارت مستقیم  ایشان تنظیم و نگارش و جلد اول و دوم این مجموعه در زمان حیات ایشان چاپ و نشر شد و جلد های سوم و چهارم از این کتاب پس از درگذشت نا بهنگام ایشان منتشر شدند.

 

از ویژگی های این مجموعه 12 جلدی می توان به جمله بندی‌های موزون و شعر گونه و همچنین وفاداری زنده یاد پرویز مشکاتیان به ردیف‌های قدما به خصوص ردیف‌های استادان ابوالحسن صبا ، میرزا عبدالله ، موسی معروفی ،علی اکبر شهنازی و ...  اشاره کرد؛ همچنین تاثیر پذیری از اوزان عروضی و ادبی ادبیات کهن ایران زمین از ویژگی‌های بارز و آشکار جمله بندی‌های آوازی پرویز مشکاتیان به شمار می رود.

 

منبع: موسیقی ما

کد خبر: 120

برچسب ها : شاعر هفته

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.