نخستین پایگاه خبری شـعر و تـرانـه ایــران

پخش زنده رادیو تارنا

  1398/8/21   شعر امروز   کدخبر: 925   خبرنگار: شمیلا شهرابی   نظر: 0   بازدید: 7900 چاپ

 شعر جمع و تفریق و ضرب نیست که کلاس تقویتی داشته باشد!,علی عطری,غزل,شعر,شاعر,ترانه,دکله,قصیده,رباعی,تارنا,شعر و ترانه,شعر ایران,حافظ,کارگاه شعر,دوبیتی,حرف خصوصی ,آذر,علی آذر,فصل پنجم

علي عطري در گفتگو با تارنا:

شعر جمع و تفریق و ضرب نیست که کلاس تقویتی داشته باشد!

علی عطری شاعر جوانی که رباعی هایش از سال ۹۵تا۹۷ منتشرگردیده است.!او اشعار دوبیتی دارد که معمولا از احساسات ضد ونقیض شاعر در ژانرهای مختلف عارفانه،عاشقانه ،اجتماعی و... نشات گرفته و از حال وهوای خاصی برخوردار است

علی عطری شاعر جوانی که رباعی هایش از سال ۹۵تا۹۷ منتشرگردیده است.!او اشعار دوبیتی دارد که معمولا از احساسات ضد ونقیض شاعر در ژانرهای مختلف عارفانه،عاشقانه ،اجتماعی و... نشات گرفته و از حال وهوای خاصی برخوردار است .

باایشان در خصوص چاپ اخرین کتابشان و حال وهوای شعر و شاعری به گفتگوی صمیمی نشسته ایم.

 

*علی عطری از چه زمانی احساس کرد که قریحه شاعرانگی دارد و سرودن شعر را شروع کرد ؟

 

فکر می کنم باید به روز های دبستان اشاره کنم وقتی در یک تئاتر منطقه ای و استانی شعری  دست و پا شکسته و پر ایراد در مورد زندگی عشایری نوشتم و خودم به عنوان بازیگر اصلی این نمایش کنار سایر دوستان هم کلاسی ام این شعر را روی صحنه اجرا میکردم و البته چقدر در آن زمان این نمایش سر و صدا کرد و رتبه های بسیاری آورد فکر میکنم اولین روز هایی که با شعر گفتن دسته و پنجه نرم کردم آن روز ها بود.

 

*برای سرودن یک شعر زیبا علاوه بر احساس شاعرانگی،چه نکاتی باید رعایت شود؟

 

هر چیزی قواعدی دارد ، شعر هم به همین صورت. علاوه بر ذوق و قریحه ، تجربه، شناخت، به کار گیری  و خلق تکنیک ها و روحیه و خیلی عوامل دیگر را همزمان نیازمند است.

مجموع همه این ها به خلق یک اثر منتهی می شود که موفقیت و شکست آن در طول زمان مشخص می شود.

 

*عموما گفته می شود که شعر در زمان و حالتهای روحی خاصی به شاعر القا می شود، آیا علی عطری هم چنین فضای روحی را تجربه میکند؟

 

قطعا همینطور است، نه فقط علی عطری بلکه یقینا همه شاعر ها از این قانون تبعیت می کنند زیرا سبک زندگی همه ی ادم ها بر درون و بیرون آن ها اثر می گذارد.

البته این به این معنا نیست که شاعری حتما در زمان ناراحتی شعری غمگین بنویسد ،شخصا یکی از عاشقانه ترین و به زعم دوستان و مخاطبان یکی از موفق ترین رباعی هایم را روز خاک سپاری پدربزرگم و پشت کاغذ آگهی ترحیم نوشتم. پس ممکن است در لحظاتی شما برخلاف اوضاع روحی خود شعری یا متنی بنویسید اما این موضوع نقض یک اصل کلی تر نیست

 

ا*خیرا شمااثر مکتوبی را به چاپ رسانده اید، ،مختصری درمورد مضمون ومحتوای این کتابتان به ما بگویید؟

 

بله

مجموعه ی حرف خصوصی که اخیرا چاپ دوم آن نیز به اتمام رسیده و در صف انتظار چاپ سوم به سر می برد.

حرف خصوصی مجوعه ی رباعی های من از سال ۹۵ تا ۹۷ است که توسط انتشارات فصل پنجم منتشر شده است ،

رباعی هایی از هر دسته و هر نگرش که خود واقعی من هستنداز عشق و عرفان و سیاست گرفته تا صفحاتی با اروتیک ترین مضامین و  صفحاتی  با سوگمند ترین اشعار عاشورایی! جمع اضدادی که روزی هزار بار در من اتفاق می افتد.

 

*پس از صحبت های شما این برداشت می شود که قالب شعری شماعمدتاً رباعی می باشد.درست است؟

بله

رباعی  و چهارپاره قالب تخصصی من هست،رباعی قالبی کوتاه شاما دو بیت که وزن تخصصی دارد.

 

*جالب شد ِ..

شعر معمولا بطور خود جوش واز ضمیر شاعر نشات میگیرد ،اما این روزها شاهد افزایش کارگاه ها واموزشگاه های شعر هم هستیم، به نظر شما شاعرانی که بی واسطه وبدون آموزش و با حس شاعرانگی خود به سرودن شعر میپردازند موفق تر هستند یا کسانی که آموزش می ببیند؟

 

من خیلی با آموزش موافق هستم اما نه با کلاس آموزش شعر

شعر جمع و تفریق و ضرب نیست که کلاس تقویتی داشته باشد !!

اما انتقال تجربیات و آموزش و فراگیری آن قطعا میتواند به شاعران نوپا تر جهت بدهد و البته گاهی گوشزد هایی برای شاعران کهنه کار تر باشد

پیش بینی جریان شعری و فرهنگی و اجتماعی جامعه ای که من ،شما ،خانواده و دوستانمان آن را تشکیل می دهیم ،آنقدر ها هم سخت نیست ...!

همین که ذائقه ی جامعه ای از  محمدرضا شجریان به محمدرضا شایع میرسد ،چشم انداز مشخص است

 

*بله دیدگاه های روشنی مطرح نمودید و حرف اخر اینکه فکر می کنید فضای مجازی و کارگاه های مجازی میتوانند کمک شایانی به رشد و اموزش شعر داشته باشند ؟

 

شخصا با کارگاه های مجازی موافق نیستم ، و احساس میکنم با این جریان ها صرفا افردای که دنبال جلب توجه اند حباب بزرگتری از خود در ادبیات به وجود می اورند و اینکه بگوییم این وسط کسی با سواد شده باشد  به گمانم بعید باشد

گاه دیده ام دوستان در این کارگاه ها به آموزش آرایه های ادبی یا وزن عروضی می پردازند و گواهی نامه ادبیات می دهند! و می گویند پایه و اساس شعر گفتن را یاد گرفتید.باور کنید شعر و ادبیات اینها نیست  که اگر اینطور باشد دانش آموزان کنکوری همگی می توانند ادعای شاعری کنند.

 

برچسب ها : علی عطری حرف خصوصی رباعی شعر امروز

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.