اصغر علی کرمی:محمدی شاعری است که توقع معشوقه را بالا می برد--------- با تدریس امید چاوشی؛ کارگاه آموزشی شعر و ادبیات برگزار می‌شود ----------------- گزارش تصویری تولد محمدعلی بهمنی --------- فیلم شعرخوانی یاسر قنبرلو
گزارش

گزارش (248)

کارگاه حافظ‌شناسی با عنوان «تحریر خیال» در باغ‌موزه هنر ایرانی برگزار می‌شود.

به نقل از روابط عمومی باغ‌موزه، دوره‌های حافظ‌شناسی که شامل آشنایی با افکار و شخصیت حضرت حافظ، آشنایی و بررسی مفاهیم ادبی و عرفانی غزلیات و آشنایی و بررسی آرایه‌های ادبی لفظ و معنوی در شعرهای حافظ است، سرفصل‌های اصلی این کارگاه است.

در این کارگاه آموزشی که روزهای پنج‌شنبه هر هفته ساعت ۱۷ برگزار می‌شود، دکتر سوگل مشایخی با سیری در اندیشه‌های کلی و زمانه این شاعر پرآوازه و با بررسی مفاهیم ادبی، عرفانی، فلسفی و آشنایی با مبانی و اصول زبان و ادب فارسی و آرایه‌های لفظی و معنوی به آموزش وزن و روخوانی شیوای غزلیات لسان‌الغیب می‌پردازد.

 با توجه به ظرفیت محدود کارگاه، علاقه‌مندام برای ثبت نام با شماره تلفن ۲۲۶۸۶۰۶۵ تماس بگیرند یا به نشانی خیابان ولی عصر، بالاتر از پارک وی، خیابان فیاضی (فرشته)، خیابان بوسنی هرزگوین، چهارراه دکتر حسابی، باغ‌موزه هنر ایرانی، دفتر آموزش مراجعه کنند.

 

کد خبر: 545

فرهنگسرای گلستان همزمان با روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان شب شعر آیینی "گلستانه" را با حضور پیشکسوتان و شاعران بزرگ آیینی برگزار می کند.

به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه هشت و فرهنگسرای گلستان، اهمیت برگزاری جلسات شب شعر آیینی و ایجاد ارتباط و آشنایی دوسویه مذهبی با مخاطبان از عوامل مهم ترویج فرهنگ شعر آیینی در میان شاعران و عموم مخاطبان است.

 

فرهنگسرای گلستان درنظر دارد در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان شب شعر آیینی "گلستانه" را با حضور کارشناس شعر ناصر فیض و  اجرای صابر قدیمی برگزار کند.

 

گفتنی است در این شب شعر شاعران مطرحی همچون عباس احمدی، محمود حبیبی، حسین صیامی، امیر کیا شمشکی، مهدی نورقربانی و مجید سعدآبادی حضور دارند.

 

علاقمندان به شرکت در شب شعر آیینی "گلستانه" می توانند  چهارشنبه ۳۱ خردادماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ به فرهنگسرای گلستان واقع در نارمک پایین تر از میدان هلال احمر خیابان گلستان مراجعه کنند.

 

کد خبر: 544

برنامه «آموزش مطالعه به کودکان با بازی» و جشن امضای مجموعه آثار مصطفی رحماندوست در مشهد برگزار می‌شود.

بر اساس خبر رسیده، این برنامه که با حضور علاقه‌مندان به شعر و ادبیات کودک برگزار می‌شود، شامل سخنرانی مصطفی رحماندوست درباره آموزش مطالعه به کودکان با بازی و جشن امضای مجموعه آثار اوست و طرفداران این شاعر می‌توانند با وی دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

این برنامه روز سه‌شنبه ششم تیرماه از ساعت ۱۸ در محل فروشگاه شهرکتاب به نشانی مشهد، نبش ضلع جنوبی چهارراه ابوطالب برگزار می‌شود و آثار جدید مصطفی رحماندوست هم عرضه می‌شود.

مجموعه «آن‌، مان، نباران» شامل جلد اول (یک بابا و یک مامان)، جلد دوم (یک مسواک و یک دندان)، جلد سوم (یک اخمو و یک خندان)، جلد چهارم (بهار بود و زمستان)، جلد پنجم (قصه گرگ و چوپان)، جلد ششم (قصه باغ و باغبان) و جلد هفتم (قصه ابر و باران) است. این مجموعه شعر برای گروه سنی «الف» و «ب» از سوی انتشارات سوره مهر در ۷۷ جلد منتشر شده است.

برنامه «آموزش مطالعه به کودکان با بازی» و جشن امضای مجموعه آثار مصطفی رحماندوست به ویژه مجموعه هفت‌جلدی «آن‌، مان، نباران» با همکاری فروشگاه شهر کتاب مشهد و انتشارات سوره مهر برگزار می‌شود.

 

کد خبر: 543

یکشنبه های شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی با عنوان داستان شعر این جلسه از سری نشست های خود را به نقد و بررسی تاثیر فضای مجازی بر شعر امروز اختصاص داد.

این نشست با حضور شاعران و کارشناسانی چون عبدالجبار کاکایی، حامد عسکری، ابراهیم اسماعیلی اراضی، احسان رضایی، جمعی از خبرنگاران و علاقمند به ادبیات با اجرا و دبیری غلامرضا طریقی برگزار شد.

غلامرضا طریقی در سمت دبیر و مجری این نشست دیدگاه های خود را در خصوص فضای مجازی و تاثیر آن بر شعر امروز عنوان کرد: به نظر من فضای مجازی فضایی خنثی است. تعدادی حسن و تعدادی آسیب دارد. یکی از محاسن آن این است که مخاطب به راحتی و بدون واسطه با شاعر ارتباط برقرار می‌کند. اما این ارتباط زمانی آسیب پذیر است که سلیقه مخاطب به شاعر غالب شده و باعث ایجاد تغییر در سرایش شعر میشود. وقتی مخاطب با لایک های خود شاعر را به تفکرو تغیر وا می‌دارد.

عبدالجبار کاکایی کارشناس نخست این نشست در خصوص فضای مجازی و تاثیر آن بر شعر گفت: پیدایش شبکه های مجازی پیشی گرفتن مدرنیزاسیون بر مدرنیته است و این یعنی ما بدون فهم مدرنیته فضای دنیای خود را نو ببینیم. مشکل امروز تکنولوژی نیست نوع استفاده و رفتار ما با اینهاست.

 

 

وی ادامه داد: ما هیچ گاه نمی‌توانیم فضای مجازی و تاثیر آن را کتمان کنیم بلکه باید به عنوان یک عنصر تاثیرگذار آن را بپذیریم. شبکه های اجتماعی چهره واقعی تری از جامعه و فرهنگ را ارائه می‌دهد. با پیدایش این شبکه ها سلطه رسانه های سنتی چون مطبوعات و مجلات کمتر شده و تصویری از آزادی و لیبرالیسم را بیشتر به نمایش می‌گذارد و به اعتقاد من قدم موثری در آزادی بیان مردم دارد.

 

کاکایی افزود: شبکه های اجتماعی باعث فربه شدن طبقه متوسط جامعه شده که بدون شک با قوی شدن طبقه متوسط اتفاقات و هنجارهای اجتماعی رو به پیشرفت می‌گذارد.

 

وی در پایان اضافه کرد: جریان سازی،  گسترش مسیرهای عامه پسند، حمایت جریانهای ادبی، هنری و فرهنگی،  گسترش سطحی خوانی، تنبلی، طرح ایده های نظری و نظارت امنیتی بر شبکه های مجازی از دیگر تاثیرات مثبت و منفی آن است.

 

ابراهیم اسماعیلی اراضی دیگر کارشناس این نشست، رسانه بودن را موضوع مهم در فضای مجازی عنوان كرد و گفت: فضای مجازی همچنين نحوه ارائه متنوع خود را دارد. ارائه آثار پيش از اين تنها به وسيله كتاب و رسانه‌های محفلی مانند قهوه‌خانه‌ها و بعد مطبوعات ممکن بود. همچنين از نكته‌های نويدبخش فضای مجازی برای فعالان ادبی جوان، می‌توان به انتشار آثارشان اشاره كرد. سال‌ها پیش، رسيدن به تريبون‌های رسمی برای شاعران جوان سخت بود؛ اما فضای مجازی انتشار آسان اشعار را در دسترس آنان قرار داد.

 

 

حامد عسکری شاعر و ترانه سرای جوان روزگار ما نیز که به عنوان کارشناس سوم در این نشست حضور داشت معتقد بود که دنیای مجازی به گسترش شعر کمک کرده است اما سطح ادبیات کشور را بالا نبرده است.

وی گفت: متاسفانه در فضای مجازی افرادی وجود دارند که متعلق به همان فضا هستند. پنهان شدن پشت اسم ها و دریدگی و بی بندوبار بودن از ویژگی های آن هاست.

عسکری افزود: وقتی ناشران ما که از اصحاب فرهنگی کشور و در بحث ارتزاق فرهنگی ما سهیم هستند، به مقوله نشر کتاب نگاهی مجازی دارند و ملاک نشر کتاب هایشان تعداد فالوور ها و لایک هاست، باید تاسف خورد.

این شاعر در پایان اضافه کرد: در عصری که جذابیت های فضای مجازی روزبه روز بیشتر می‌شود، انسان معاصر گاهی به تنهایی احتیاج دارد و لازم است که حافظ را از روی کاغذ هم بخواند. باید نیاز به کاغذ و نیاز به شعر در مخاطب وجود داشته باشد نه در فضای مجازی.

 

لازم به ذکر است که هر یکشنبه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی جلسات ادبی به صورت هفتگی برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند برای حضور در این محافل یکشنبه ها از ساعت 16:30 به این بنیاد مراجعه نمایند.

 

کد خبر: 542

 خبرنگار و عکاس: احسان طوقانی

دوشنبه, 29 خرداد 1396 ساعت 10:41

شاعر سده پنجم هجری؛
زندگینامه منوچهری رمان می‌شود

نوشته شده توسط

عبدالله صالح پاک از نگارش رمان «چکامه ناتمام» شامل زندگی‌نامه داستانی منوچهری دامغانی خبر داد.

 

«چکامه ناتمام» که در قالب رمان به زندگی‌نامه منوچهری دامغانی شاعر ایرانی سده پنجم هجری می‌پردازد قرار است توسط انجمن قلم راهی بازار شود. منوچهری دامغانی را شاعر طبیعت خوانده‌اند.

 

از سوی دیگر، صالح پاک که رمان «شکارچیان شب» را در اسفندماه سال ۹۵ از سوی انتشارات علمی فرهنگی وارد بازار کتاب کرد مدتی است با رمان «خط عشق» دست به قلم  است.

 

«‌خط عشق» رمانی است که با زبان طنز نوشته شده و نویسنده در آن شوخی‌هایی را با مسائل عشقی عجین کرده است. تا کنون بیش‌ از ۵۰ درصد این رمان حدودا صدصفحه‌ای نوشته شده است.

 

«شکارچیان شب» نیز رمانی است که به ماجراهای پسربچه‌ای می‌پردازد که آرزو دارد روزی شکارچی شود. او در این داستان با یک پیرمرد شکارچی مواجه می‌شود که به دنبال شکار موجود افسانه‌ای «قره قرناغ» است که به نوعی با «آل» پهلو می‌زند. او شنیده که شکارچی واقعی کسی است که بتواند این موجود افسانه‌ای را شکار کند، اما ...

 

عبدالله صالح پاک این روزها همچنین مشغول تدوین و نگارش افسانه‌های ترکمن ویژه نوجوانان است. او قصد دارد صد افسانه ترکمن را با تصویرسازی مارال صیادچی ویژه نوجوانان راهی بازار کند. تا کنون ۹۸ افسانه این مجموعه نوشته شده است و به گفته‌ نویسنده، این افسانه‌ها در تقسیم‌بندی افسانه‌های جانوری، اجتماعی، ‌جن و پری و زندگی گنجانده خواهد شد.

 

 پاک امیدوار است بتواند این مجموعه را در انتشارات افق راهی بازار کند.

 

کد خبر: 541

 

همشهریان هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) از خطر تخریب خانه پدری این شاعر غزل‌سرای پیشکسوت نگرانند. این خانه در محله تاریخی استادسرای شهر رشت در نزدیکی خانه گلچین گیلانی - پسرخاله ابتهاج - قرار دارد و به گفته علیرضا پنجه‌ای - شاعر و فعال فرهنگی رشت -، سایه نخستین شعرش را آن‌جا سروده است.

 

پنجه‌ای درباره وضعیت خانه پدری هوشنگ ابتهاج می‌گوید: این خانه توسط یکی از مغازه‌داران محل خریدای شده است و تره‌بارفروش‌ها با اجازه مالک آن را به محل انبار محصولات خود تبدیل کرده‌اند.

 

او می‌افزاید: چند روز قبل از آن‌جا رد می‌شدم که دیدم تره‌بارفروش‌ها در حال خالی کردن ساختمان هستند. پس از پیگیری متوجه شدم مالک قصد تخریب ساختمان را دارد؛ به همین خاطر به این فکر افتاده‌ایم تا نگذاریم این خانه تخریب شود.

 

این شاعر اظهار می‌کند: برای حفظ این خانه دو راهکار داریم؛ یکی این‌که با توجه به این‌که خانه مربوط به ابتهاج به عنوان یک شخصیت ملی و فرهنگی است دولت یا شهرداری از منابع عمومی هزینه خرید این خانه را متقبل شوند تا در آن‌جا موزه ابتهاج دایر شود. خود استاد ابتهاج هم توافق دارند و حاضرند این مکان به موزه تبدیل شود، منتها الان بحث تامین منابع مالی برای خرید خانه مطرح است.

 

او درباره ورود اداره میراث فرهنگی برای ثبت و تملک خانه و در ادامه ثبت ملی آن می‌گوید: با توجه به این‌که قدمت خانه کمتر از ۱۰۰ سال است میراث فرهنگی به صورت قانونی نمی‌تواند این کار را بکند، اما در این‌جا باید توجه داشت که خانه با خانه گلچین گیلانی فقط ۸۰ متر فاصله دارد. ضمن این‌که خانه در محله‌ای تاریخی قرار دارد که بسیاری دیگر از شخصیت‌های تاریخی مثل  میرزا کوچک خان در آن محل سکونت داشته‌اند. از این جهت اداره میراث یا شهرداری می‌توانند منابع خرید این خانه را تهیه کنند. یا این‌که دولت و نهاد ریاست‌جمهوری خود اقدام به خرید این خانه کنند تا از بین نرود.

 

پنجه‌ای با بیان این‌که نباید در این‌باره سکوت کرد، بیان می‌کند: راه دیگر این است که به اهالی فرهنگ و هنر شهر رشت فرصتی داده شود تا به گونه‌های مختلف اقدام به جمع‌آوری پول کنیم و بتوانیم در آینده خانه را بخریم و آن را به صورت یک موسسه فرهنگی دربیاوریم تا اهالی فرهنگ و هنر این شهر در آن کارهای فرهنگی را دنبال کنند و از این طریق مانع تخریب این خانه ارزشمند شویم.

 

او با بیان این‌که بیم آن می‌رود که خانه فروخته یا تخریب شود، می‌افزاید: شهرداری می‌گوید من تا الان از تخریب خانه جلوگیری کرده‌ام، اما طبق قانون، مالک می‌تواند خانه را بفروشد یا خانه‌ای دیگر در آن‌جا بنا کند. بنابراین مالک خانه طبق قانون این حق را دارد، اما در صورت رایزنی و احتمالا تامین منابع می‌توان خانه را نگه داشت. میراث فرهنگی هم که کاری از پیش نبرده و در حال حاضر وضعیت خانه پا در هواست.

 

این شاعر همچنین می‌گوید: سال ۹۵ سردیسی از استاد سایه ساخته شد و قرار بود در این محله نصب شود اما اجازه این کار داده نشد. در صورت تبدیل شدن خانه به موزه یا موسسه فرهنگی می‌توان این سردیس را هم در آن‌جا نصب کرد.

یلدا ابتهاج - دختر هوشنگ ابتهاج - نیز در واکنش به این اتفاق نوشته است: همیشه غافلیم و تأخیر داریم.

 

از طرفی هم مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان گفت: اگر یکی از اعضای خانواده هوشنگ ابتهاج بنای منسوب به خانه پدری او را تایید کند، این اداره کل قدم‌های بعدی را برای ثبت این بنا به سرعت برمی‌دارد، هر چند تا این لحظه مالک کنونی اجازه ورود به خانه را نداده است.

 

 

ظهر دیروز (۲۷ خردادماه) برخی از همشهری‌های هوشنگ ابتهاج (ه.الف. سایه) از خطر تخریب خانه پدری این غزل‌سرای پیشکسوت اظهار نگرانی کردند و گفتند، «این خانه توسط یکی از مغازه‌داران محل خریداری شده است و تره‌بارفروش‌ها با اجازه مالک، آن را به انبار محصولات خود تبدیل کرده‌اند و امروز نیز در حال تخلیه خانه بودند، تا آن را تخریب کنند.»

 

رضا علیزاده با تاکید بر این‌که باید یک روایت، عکس یا اعلام رسمی از سوی خانواده آقای ابتهاج در اختیار میراث فرهنگی استان گیلان قرار گیرد تا بتوانیم اقدامات بعدی را برای ثبت خانه انجام دهیم، اظهار کرد: در نشست اولیه برای این موضوع با شهردار و عضو شورای شهر رشت صحبت و حتی مطرح شد که با تامین اعتبار مورد نیاز، خانه‌ی این شخصیت ادبی کشور را از وضعیت امروز نجات دهیم.

 

او با بیان این‌که باید برای تکمیل پرونده ثبتی بنا، چند رفتار حقوقی، احراز مالکیت و سندیت برای نسبتی که به این خانه داده شده، به میراث فرهنگی ارائه شود، گفت: تا کنون به این اسناد دسترسی پیدا نکرده‌ایم، حتی دورادور گفته‌اند که آقای ابتهاج اعلام آمادگی کرده تا ملک را خودش شخصا به ما نشان دهد، ما از این اتفاق به گرمی استقبال می‌کنیم.

 

وی در ادامه با بیان این‌که براساس پیگیری‌های برخی افراد در منطقه، پلاک‌های دیگری نیز به‌عنوان بنای منسوب به خانه پدری هوشنگ ابتهاج مشخص شده‌اند، اظهار کرد: به همین دلیل، قدری نسبت به خانه مورد نظر تردید داریم. ممکن است، امروز بنای مشخص‌شده را ثبت کنیم و پس از آن، آقای ابتهاج یک بنای دیگر را به‌عنوان خانه پدری‌اش معرفی کند. به همین دلیل، نخست باید این موضوع مستند و براساس نقشه‌ی مشخصات، وضعیت آن مشخص شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان با بیان این‌که مالک خانه‌ای که به این عنوان منسوب شده تا این لحظه به کارشناسان میراث فرهنگی اجازه ورود به ملک و اجازه ثبت این بنا را نداده است، گفت: این موارد، مشکلات پیش روی ماست، با این وجود اعلام آمادگی می‌کنیم که هریک از اعضای خانواده آقای ابتهاج بنای مورد نظر را تایید کنند، میراث فرهنگی به نوبه خود و در اسرع‌ وقت، اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

 

علیزاده با تاکید بر این‌که شهرداری و شورای شهر رشت به میراث فرهنگی اعلام کرده‌اند، در صورتی که شرایط مهیا شود تملک یا تهاتر بنا را انجام می‌دهند تا مشکلات مالکیت آن برطرف شود، اظهار کرد: چون مالک در حال حاضر زیر بار کوچکترین رفتار تفاهمی با میراث فرهنگی نمی‌رود، بنابراین مدیریت شهری قول متقاعد کردن مالک را داده است، اما نخست باید وضعیت اعتبار ملک مشخص شود و یک نفر از اعضای خانواده آقای ابتهاج به ما بگوید که این همان ملک است.

 

او با بیان این‌که خانه‌ی یادشده در بافت تاریخی شهر رشت است و بناهای تاریخی و واجد ارزش زیادی از جمله خانه میرزا کوچک‌خان در محدوده این بنا قرار دارند، گفت: هوشنگ ابتهاج افتخار رشت، گیلان و ایران است، قطعا اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گیلان به‌دنبال‌ آن است که یک موزه مناسب برای این شاعر ایجاد کند.

 

کد خبر: 539

 

 

 

یکشنبه های شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی با عنوان «داستان شعر» با دبیری و اجرای غلامرضا طریقی در یکی دیگر از سری نشست های یکشنبه خود به بررسی تاثیر فضای مجازی بر شعر امروز می‌پردازد.

 

کارشناسان حاضر در این جلسه عبدالجبار کاکایی، ابراهیم اسماعیلی اراضی و حامد عسکری هستند که محورهای اصلی مورد بحث در این نشست را از دو منظر بررسی می‌کنند:

  1. کمک فضای مجازی به شعر
  2. آسیب فضای مجازی به شعر

 

علاقمندان می‌توانند برای حضور در این نشست روز یکشنبه مورخ 28 خرداد از ساعت 16.30 به بنیاد شعر و ادبیات داستانی مراجعه کنند.

 

کد خبر: 538

چهارشنبه, 24 خرداد 1396 ساعت 11:01

به همت نشر چشمه و مروارید؛
سه مجموعه شعر جدید منتشر شده است

نوشته شده توسط

مجموعه شعرهای «لطفاً این کتاب را بکارید» از ریچارد براتیگان، «همین فرش چوب‌خورده» از شهین منصوری آرانی و «این‌ها که در زیر پوست تو ایستاده‌اند» از علی‌رضا فخرکننده به تازگی راهی بازار شده‌اند.

 

مجموعه شعر «لطفاً این کتاب را بکارید» از ریچارد براتیگان با ترجمه مهدی نوید و لیلا صمدی در ۱۹۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۷۰۰۰ تومان در نشر چشمه منتشر شده است. چند سال پیش این ترجمه در نشر رخداد نو منتشر شده بود.

«لطفاً این کتاب را بکارید» با دفترهای «قرص ضدفاجعه‌ معدن اسپرینگ‌هیل»، «لطفا این کتاب را بکارید»، «مفت سوارِ جلیل»، «۳۰ام ژوئن، ۳۰ام ژوئن»، «بار زدنِ جیوه با چنگک»، «عکس دسته‌جمعی بدونِ آدم‌های سرشناس نورموجود»، «موفق‌ باشی، کاپیتان مارتین» و «ورمل تا اعماق مصر به راه خود ادامه می‌دهد» همراه است.

نوشته پشت جلد کتاب:

زمان آن رسیده تا جمله‌ها را با خاک

و آفتاب را با نقطه‌گذاری

و باران را با افعال درآمیزیم،

و کرم‌ها از میان علامت‌های سؤال بگذرند،

و ستاره‌ها بر اسامی شکوفا بدرخشند

و شبنم

بر بندها بنشیند

 

 

 

همچنین مجموعه شعر «همین فرش چوب‌خورده» از شهین منصوری آرانی در ۱۱۳ صفحه با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۱۰۵۰۰ تومان در نشر مروارید منتشر شده است.

نوشته پشت جلد کتاب:

چرا این‌همه تند می‌رود این قطار؟

اندازه‌ فاصله دستم نمی‌آید

تمام شدن با چه ساعتی تنظیم می‌شود؟

گاهی باور معجزه

خود معجزه‌ای‌ست

 

شهین منصوری آرانی پیش‌تر مجموعه شعرهای «چرا برای تو دلتنگ نشوم؟» و «انتظار گیرافتاده‌ات» را منتشر کرده است.

 

 

 

مجموعه شعر «این‌ها که در زیر پوست‌ تو ایستاده‌اند» از علی‌رضا فخرکننده نیز در ۲۲۲ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه و به بهای ۲۰هزار تومان در نشر چشمه عرضه شده است.

نوشته پشت جلد کتاب:

می‌دانم تو تمامِ این راه را برای تمام این راه آمده‌ای

آسمان

حافظه ما را می‌خواست

و پوست تو

از هر زمانی شفاف‌تر بود

اما کسی شهادت نمی‌دهد...

لمس‌های او بینایی مرا می‌خوردند

رشته‌های نور تو را پس می‌زدند

و روزْ دست‌هایش را

با ما

پاک‌ می‌کرد...

 

 

کد خبر: 536

منبع: ایسنا

 

 

عصر روز یکشنبه مورخه ۲۱خردادماه، در دهمین نشست اعضای انجمن صنفی هنرمندان استان البرز متشکل از مدیران و مسوولینِ انجمن‌ها و تشكل‌هاى هنرى استان از جمله انجمن خوشنويسان، هنرهاى تجسمى، سينماى جوانان، هنرهاى نمايشى، شعر جوان، عكاسان شيدنگار،  سينماگران، سينماى مستند و تجربى، كانون سرگرمى‌هاى نمايشى، هنرستان هنرهاى زيبا، رسانه‌هاى ديجيتال و باشگاه فرهنگى و ورزشى هنرمندان، اعضای هيئت رئيسه  با آرای اعضاى هيئت مديره در دهمين نشست این انجمن به ترتيب ذيل انتخاب گرديدند:

صابر روشن

کوروش خزاعی اصل

علی شهبازی

مصطفی عبادی

حمید چشم‌آور

افشین عطابکی

رسول اولیازاده

مقرر گردید اعضای هيئت‌ رئيسه منتخب در جلسه نخست از میان اعضای خود، مدیرعامل، مديرمالى، بازرس، نایب‌رییس و... را انتخاب نمایند.

 

 

انجمن صنفی هنرمندان استان البرز به منظور اتحاد و اجماع هنرمندان (در تمامی رشته‌ها و ژانرهای هنری) در یک نهاد متمرکز و به جهت فراهم آوردن زیرساخت‌های فرهنگی و ایجاد بسترهای مناسب برای فعالیت‌های هنری هنرمندان و هنرجویان استان و تحقق مطالبات ایشان، پس از دوسال پیگیری و زمینه سازی‌های لازم با مساعدت و استقبال مسوولین فرهنگی و اجرایی در استان، فعالیت خود را آغاز کرد.

 

از اولین برنامه‌های این انجمن در پی تحقق مطالبات هنرمندان، می‌توان به تاسیس موسسه تعاونی هنرمندان البرز و خانه هنرمندان البرز اشاره کرد که در دست اقدام است.

 

با توجه به سیاست‌‌های کلیِ فرهنگی‌هنری این انجمن به زودی شاهد اتفاقات شایسته و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر استان البرز خواهیم بود.

 

کد خبر: 532

 

آیین رونمایی از مجموعه غزل گاهی فقط سکوت به فریاد می‌رسد، اثر محسن محمدی امروز در انجمن ادبی ققنوس برگزار می‌شود. به همین بهانه به سراغ دکتر اصغر علی‌کرمی که دوستی دیرینه ای با محسن محمدی دارد رفتیم تا از منظر یک دوست و البته یک منتقد از این مجموعه بگوید:

 

اصغر علی‌کرمی در خصوص قالبی با عنوان غزل و شعر کلاسیک گفت: غزل سرایی در فرهنگ و ادبیات فارسی بیشتر از آنکه یک تجربه عروضی باشد، آیینی است که طی آن شاعر درک و تصوری نو از معشوق ارائه می دهد.  غزل سرایی آیینی است که اقتضا می کند در بیان جوشش عاشقانه کلام و وصف زیبایی های چشم و ابرو و تندی خال و خط معشوق از دیگر شاعران پیشی بگیری و حرف جدیدی برای گفتن داشته باشی. چنین رویکردی همواره پیکره غزل کلاسیک و بعدها غزل نوقدمایی یا نئوکلاسیک را تحت تاثیر قرار داده و از بر همین اساس با غزلی روبرو هستیم که ابیات ضمن اشتراک در وزن و ردیف و قافیه و موضوع عاشقانه، از هم استقلال نسبی دارند و همواره یک یا دو بیت از یک غزل نغزتر و دلنشین تر بوده و به عنوان شاه بیت از آن یاد می کنند. این توصیف از هر نظر با غزل های محسن محمدی در مجموعه «گاهی فقط سکوت به فریاد می رسد» تناسب دارد.

 

این مترجم با نگاهی به مجموعه «گاهی فقط سکوت به فریاد می رسد» معتقد است که این مجموعه دربرگیرنده 40 غزل است که عموما در یک یا دو سال اخیر سروده شده اند و از نظر تجربه محتوایی و ویژگی های زبانی بسیار به نزدیک بوده و می توان گفت از این نظر مجموعه یکدست و منسجمی را رقم زده اند. این مجموعه سال 96 توسط انتشارات «آوای کلار» منتشر شده و نخستین عرضه آن در نمایشگاه کتاب گذشته صورت گرفت.

 

 

کرمی در ادامه به ویژگی های این کتاب اشاره کرد و گفت: ویژگی اصلی غزل های این مجموعه تلاش شاعر برای مضمون پردازی و بیان مسائلی است که از نگاه شاعران معاصر و غزل سرایان پیش از او پنهان مانده اند. البته با نیم نگاهی به تاریخ تغزل در زبان و ادبیات فارسی و صعود غزل از قله های بلند شعر مانند رودکی و حافظ و سعدی و صائب و بیدل و شهریار و دیگران ممکن است این تلاش را پیش از انجام به شکست متهم کند. هرچند محمدی هم چندان دست خالی از این بازار برنگشته و مجموعه غزل های پر از مضامین نو و ابیات دلنشین و شیرینی است که ریشه در صداقت شاعر و عمق تجربه عاشقانه او دارد. بیت های زیر نمونه هایی از این مدعا است:

همیشه و همه جا در کنار من هستی

تو مثل سایه که نه، باوفاتر از آنی

...

این بار می روم که تمامش کنم، رفیق

این تیغ نقشه های زیادی کشیده است

...

چه زود گرم و صمیمی شدم نوشتم «تو»

شبیه من کس دیگر «تو» را صدا نکند

 

و یا رباعی زیبایی که روی جلد بیرونی کتاب چاپ شده است:

 

پایان خوش عشق جنون خواهد شد

چشمان تو دریاچه خون خواهد شد

افسوس به اوج می رسد فواره

با علم به اینکه سرنگون خواهد شد

 

مترجم اشعار نزارقبانی در پایان به مقدمه ای که حمیدرضا شکارسری برای این مجموعه نوشته است می‌گوید: استاد حمیدرضا شکارسری در مقدمه همین کتاب، مضمون گرایی را وجه غالب شعرهای این مجموعه دانسته و مینویسد: «محمدی بیشتر غزل سرایی محتواگرا است تا فرم گرا و این خصوصیت به دلیل مضمون گرایی او است. حاصل کار شعری زودیاب و ساده است که گاه در سطح می ماند و گاه البته در عین سادگی می تواند عمیق تر بنماید:

 

هر شب خودم برای خودم گریه میکنم

تا صبح پا به پای خودم گریه می کنم

با این همه غالبا ملاحت و شیرینی خاصی در بسیاری از ابیات غزل ها می توان یافت که خواندن آثار را با لذت همراه میکند. از این منظر غزل های محمدی گریزگاهی است برای مخاطب خسته ی این زمانه تا تنی به موج شعر بزند و سرحال به سمت دقایق و ساعات پیش رو برود.»

 

کد خبر: 530

صفحه1 از18

آخرین اخبار

تمامی حقوق این وب سایت برای تارنا محفوظ می باشد

طراحی سایت توسط نونگار