کانون ادبی بهمن با همکاری پایگاه خبری تارنا برگزار می‌کند: چهارشنبه های بهمن نشستی برای مرور شاعران --------- هایکو چیست؟ ----------- بازنشر یک گفتگو از نزارقبانی: انگلستان یک ساعت و نیم در تصرف من بود ----------------- گزارش تصویری اولین نشست آکادمی ترانه-آواز --------- فیلم شعرخوانی یاسر قنبرلو
گزارش

گزارش (291)

 

کانون ادبی بهمن در اقدامی جدید در خصوص نشست های تخصصی و ادبی خود به بررسی سیر تحول شاعران معاصر از اولین اثر آن ها تا به امروز می‌پردازد.

 

دومین نشست از سری نشست های این انجمن به "حسنا محمد زاده" و نقد کتاب هایش اختصاص داشت. وی از شاعران غزلسرا است که تا کنون آثاری چون "سر به مهر"، "جوهر جان"، "عشق های بی حواس"، "قفس تنگی" ،"خورشیدهای توامان " ، " زیر هر واژه آتشفشان است " ، "یک مشت آسمان "و... را به همت انتشارات گوناگون منتشر کرده است.

 

نشست «نگاهی به سیر تحول اشعار حسنا محمد زاده» با حضور اساتید محترم دانشگاه ،شاعران و کارشناسانی چون  دکتر عبدالرضا مدرس زاده دانشیار ادبیات فارسی و مدیر عامل کانون نشر فرهنگ اسلامی ، دکتر مصطفی جوادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان،دکتر محمد روحانی متخلص به نجوای کاشانی رئیس انجمن ادبی دُبی،استاد جواد جهان آرایی ، استاد رضا اسماعیلی ، استاد حمید رضا شکارسری ،استاد علی داودی ، استاد کامران شرفشاهی ، دکتر مرتضی طاهری، دکتر حسین باغشیخی، فرامرز عرب عامری، ادریس بختیاری، مهندس امیر باقری، ،دکتر محمد محسنی،  ، مهندس رضا مهدیزاده، الهه کاشانی، آرین داودی، رسول پیره، سامی تحصیلداری،  ،افسانه غیاثوند ، مریم ترنج ، سعیده موسوی زاده و ... با اجرای اصغر علی کرمی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

 

 

"رضا اسماعیلی" نخستین منتقد جلسه در خصوص ویژگی های شعر "محمدزاده" با اشاره ای مختصر به سیر شعر معاصر گفت: متاسفانه بعد از انقلاب شعر عاشقانه جایگاه خوبی نداشته و با دید خوبی به آن نگاه نمی کرده اند . در حالیکه حتی شاعران بزرگ ما چون حافظ، سعدی و... عاشقانه های بسیاری سروده اند. در شعر عاشقانه روزگار ما احساس زدگی جایگزین احساس گرایی شده است. اما در اشعار عاشقانه خانم محمدزاده چنین نیست بعلاوه اینکه هویت زنانه در شعرهایش کاملا نمایان است. حتی در اشعار دفاع مقدس وی، کلیدواژه های زنانه وجود دارد. همینطور در شعرهای وطنی او این کلیدواژه ها که می توان از آن بعنوان رد پایی از شاعر یاد کرد کاملا بارزند بعنوان نمونه می توان شعر "خلیج فارس" ایشان را شاهد آورد .

در شعرهای آیینی از کلیشه فرار کرده و خلاقیت های قابل تاملی دارد. در واقع در غزل های آیینی او با دنیای جدیدی روبرو می‌شویم او به عمد کوشیده  تا از شعرهای مرسوم در این حوزه فاصله بگیرد و با بازنگری به این مضامین و نگاهی منحصر و متفاوت به خلق شعر بپردازد  

 

علی داودی دیگر منتقد جلسه با اشاره به ویژگی های حسنا محمد زاده گفت: محمدزاده سعی کرده با هوشمندی راهی را برگزیند تا به سلامت از یک گذرگاه بسیار سخت ادبی عبور کند. از طرفی هم نوع شعر و گفتار یک شاعر زن، با یک شاعر مرد تفاوت هایی دارد و رعایت موازین (از هر نظر) می‌تواند برای شاعران زن  بسیار سخت تر از دیگر شاعران باشد.

 

وی ادامه داد: حسنا شاعری بی حاشیه است که همیشه راه خود را رفته و در خارج از دنیای شعر با مسائل دیگر دست به گریبان نشده است.  در خصوص اشعار او، به 3 رویکرد می‌توان رسید. یکی شعرهای مذهبی است که سه مجموعه را شامل می‌شود. دوم رویکرد مقاومت است که بی تاثیر از دیدگاه مذهبی نیست و سوم، اشعار آزاد اعم از عاشقانه و اجتماعی است. 

 

 

داودی افزود: ساخت شعر حسنا محمد زاده از نگاه مهندسی وی برمی‌آید و زبانی سالم دارد. اندیشه محمدزاده به شدت در اشعارش برجسته است. بیت ها حرف محور است و پشتوانه اندیشه ای دارد. شاعر سعی کرده شعرهایش را به محافل دینی و هیاتی محدود نکند و لازم به ذکر است که از این اشعار به مومن بودن و دین مدار بودن شاعر نیز پی می‌بریم.

 

داودی در پایان اضافه کرد که شعرهای آیینی و دینی بخش عمده ای از اشعار حسنا محمدزاده را تشکیل می‌دهد و به نوعی در تخصص اوست چرا که هرکسی نمی‌تواند در این حوزه شعر بسراید.

 

حمیدرضا شکارسری سومین منتقد این نشست گفت: حسنا محمدزاده شاعری حرفه ای است. نوعی درخشش ادامه دار باعث این حرفه ای بودن شده است. اشعار وی دارای عناصر تکرار شونده ای است که به کار شاعر نظم می‌بخشد. همچنین تداوم و ثباتی در کارهای حسنا وجود دارد که شاعری را رها نمی‌کند. 

 

 

شکارسری افزود: ثبات شاعر بر روی سنتی نویسی و محتواگرا بودن از دیگر ویژگی های شعر حسنا محمدزاده است. وی توانایی حضور در عرصه هایی چون غزل فرم، غزل خودکار، غزل پسامدرن و... را دارد اما در اشعارش نوعی بی اعتنایی به این عرصه ها را نشان داده و همچنان به سنتی نویسی ادامه می‌دهد.

 

این شاعر و منتقد گفت: در یک رده بندی کلی می‌توان اشعار حسنا محمد زاده را در گروه نئوکلاسیک ها جستجو کرد. نگاه شاعر به جهان، غزل و در کل شعر مبتنی بر سنت شناسی است و نمی‌توان آن را در شعرهای مدرن جستجو کرد.

 برای اشعار محمدزاده با توجه به سیر تحولی شان نمی توان وجه غالبی معین کرد  شاید بعدها مجموعه دیوان او را ببینیم و بتوانیم وجه غالب اشعارش را پیدا کنیم. این شاعر در برخی از آثار خود چون جوهر جان ، حماسه سراست و ردپای شاعر و زندگی اش را به ندرت می توان در شعرها دید به عبارتی فاقد وجوه شخصی اند اما در مقابل در شعرهای آزاد به شدت خودش است  برخی از اشعار کتاب " قفس تنگی" و "عشق های بی حواس" حتی تا حدی به شخصی نویسی می‌رسد که شاعر از اسم خودش هم استفاده می‌کند و به مرزهای شعر امروز نزدیکتر می‌شود. 

 

دکتر عبدالرضا مدرس زاده رئیس کانون نشر فرهنگ اسلامی در ادامه جلسه عنوان کرد ؛ حسنا محمدزاده شاعری ست جوان که در عین جوانی هشت جلد کتاب دارد و هر روز در حال طی کردن مراتب ترقی و تعالی ست با نگاهی به همین هشت کتاب جوهره ی شعر و شاعری و قوام و دوام آن پله پله پر رنگ تر خودنمایی می کند اما نکته اینجاست که ما نمی دانیم این شاعر سی و چند ساله چقدر دیگر شعر خواهد گفت و کارنامه ی شاعری اش تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد آیا هشتمین کتاب ایشان اوج شعر اوست یا نه ،سکویی ست برای ادامه ی ماجرا...

 در شعر معاصران معمولا گسستی بین ادبیات سنتی و دانشگاهی وجود دارد  برای نمونه ، تلمیح در آنها کمرنگ است اما در کتاب های اخیر خانم محمدزاده اتفاقا تلمیح هست تلمیحاتی بسیار خوب که حتی تا اتفاقات دوره ی آغا محمد خان قاجار رفته اند آن هم با نگاهی نو ...

 

 

رویکرد شعری خانم محمدزاده دقیق و شاعرانه است ایشان مسیر درستی را انتخاب کرده اند . جوهره ی شاعرانگی و پشتوانه فرهنگی را هم دارند تا جایی که اگر این هشت کتاب ، هشت بیت هم بود این داوری تفاوت چندانی نمی کرد ایشان پا به پای زمان و زبان در حال حرکتند ،شعرهایشان تشخص خاص زنانگی را دارد در ایران سرایی و ایران ستایی هم خوب جولان داده اند و آثار  خوب و شاخصی را خلق کرده اند از شعرهای آیینی ،  تلمیحات دینی و تعابیری که به کار برده اند  نمی توان براحتی گذشت. تعبیرات کاملا نو هستند  و از نظر جوهره ی شعری و تصویر پردازی در اوج اند اما این شعرها ، شعری برای خوانش در حسینیه ها و مسجدها نیست از منظر من این اشعار  شاید ۵۰ سال یا بیشتر جلوتر از زمان در حال حرکتند شاید روزگاری که مساجد و حسینیه ها به سبک و سیاق امروز نباشند و به تالاری پر زرق و برق بدل شوند .خانم محمدزاده فرای زمان و زبان امروزی سروده اند و در این ژانر ، سنت شکنی  و خط شکنی کرده اند و پیشرو اند برای ایشان که در شعر معاصر امروز جایگاه و پایگاهی دارند آن هم بدرستی نه با رانت های معمول  آرزوی توفیق روز افزون دارم .

 

در پایان مراسم از فعالیت های خانم محمدزاده از سوی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با اهدای لوح ، تقدیر و قدر‌دانی به عمل آمد.

 

 

در این نشست شاعران و ترانه سرایان حاضر در جلسه ضمن تبریک به حسنا محمد زاده به خاطر تحول بزرگی که در اشعارش طی سال های متمادی رخ داده ، به شعرخوانی پرداختند.

لازم به ذکر است که این مراسم عصر روز چهارشنبه 25 مردادماه در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

این مراسم با گرفتن عکس های یادگاری به پایان رسید. علاقمندان می‌توانند برای حضور در نشست های آتی کانون ادبی بهمن، روز های چهارشنبه از ساعت 17 به انتهای اتوبان نواب، میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن ، تالار مبارک مراجعه نمایند.

 

کد خبر: 614

عکاس و خبرنگار: ملیکا معصومی

 

 

 

سومین نشست از سلسله نشست‌های «صد سال ادبیات ایران»  که توسط گروه هنر و ادبیات انجمن اندیشه و قلم با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، همزمان با سالگرد درگذشت سیمین بهبهانی  به این  شاعر اختصاص دارد. در این جلسه فاطمه راکعی - شاعر و منتقد -، علیرضا طبایی - شاعر و پژوهشگر ادبی - و علیرضا رئیس‌دانا - ناشر آثار سیمین بهبهانی - حضور خواهند داشت.

نشست «سیمین بهبهانی از سه‌تار شکسته تا زمان ما» امروز شنبه (۲۸ مردادماه) ساعت ۱۷:۳۰  در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ولیعصر، خیابان دمشق، پلاک ۹ برگزار خواهد شد.

سیمین  خلیلی  معروف به سیمین بهبهانی زاده‌ ۲۸ تیرماه سال ۱۳۰۶  تهران، فرزند عباس خلیلی (شاعر، نویسنده و مدیر روزنامه‌ اقدام) بود. او به خاطر سرودن غزل فارسی در وزن‌های تازه به «نیمای غزل» معروف  شده بود. این شاعر روز ۲۸ مردادماه ۱۳۹۳ در سن ۸۷ سالگی بر اثر ایست قلبی و تفسی درگذشت.

از آثار بهبهانی به کتاب‌های «سه‌تار شکسته»، «جای پا»، «چلچراغ»، «مرمر»، «رستاخیز»، «خطی ز سرعت و از آتش»، «دشت ارژن»، « گزینه اشعار»، «آن مرد، مرد همراهم»، «کاغذین‌جامه»، «کولی و نامه و عشق»، «عاشق‌تر از همیشه بخوان»، « شاعران امروز فرانسه»، «با قلب خود چه خریدم؟»، «یک دریچه آزادی»، «مجموعه اشعار» و «یکی مثلا این‌که» می‌توان اشاره کرد.

 

کد خبر: 612

 

«دانشنامه حافظ‌شناسی» زیر نظر بهاء‌الدین خرمشاهی با بیش از ۲۰۰۰ مقاله درباره حافظ شیرازی منتشر می‌شود.

 

مجموعه «دانشنامه حافظ‌شناسی» به کوشش جمعی از پژوهشگران و کارشناسان ادبی زیر نظر بهاء‌الدین خرمشاهی تدوین و منتشر می‌شود. قرار است این اثر در دو جلد دو هزار صفحه‌ای منتشر شود.

 

در مقالات مندرج در این اثر به ابعاد مختلف زندگی حافظ پرداخته شده است؛ از زندگی و دوره حیات شاعر گرفته تا جایگاه شعر حافظ در بعد بین‌الملل و تأثیر سروده‌های او بر شاعران معاصر مانند نیما و... . جایگاه شعر حافظ در مناطق و کشورهایی مانند ایتالیا، آسیای مرکزی، ترکیه و ... از جمله موضوعاتی هستند که در این مقالات به آنها پرداخته شده است.

 

پژوهش در شعر و زندگی حافظ شیرازی حوزه تخصصی کار پژوهشی خرمشاهی است. خرمشاهی تاکنون بیش از 12 کتاب درباره حافظ نوشته و در آن میان کتاب «حافظ نامه» در زمینه شرح الفاظ، اعلام، مفهوم‌های کلیدی و بیت‌های دشوار حافظ بیش از همه شهرت دارد.

 

کد خبر: 610

فراخوان پنجمین دوره همایش بین‌المللی نکوداشت مولانا با شعار "از نوای نی تا نینوا" از سوی دبیرخانه دائمی این همایش اعلام شد.

 

بر اساس اعلام دبیرخانه دائمی نکوداشت مولانا، متن فراخوان این همایش به شرح زیر است:

 

دبیرخانه دائمی نکوداشت مولانا مفتخر است فراخوان پنجمین نکوداشت مولانا را با توجه به بعد فرهنگی، ادبی، تاریخی، فلسفی و عرفانی شخصیت مولانا، با همکاری موسسه  فرهنگی هنری مکتب فرش رسام عرب‌زاده، با شعار "از نوای نی تا نینوا " و با هدف "شناسایی و حمایت از فعالیت افراد مشتاق و علاقه‌مند به مکتب مولانا"، "امکان حضور و استفاده‌ بهتر از تجربه و دانش کارشناسان، اشخاص و فرهیختگان  فعال در این زمینه" و "معرفی، تشویق و تکریم مفاخر و نخبگان ملی، فراملی فعال در موضوع مولانا" اعلام کند.

 

سخنرانی مولوی‌شناسان شناخته‌شده، اجرای زنده علیرضا قربانی در وصف مولوی، شعرخوانی و اعطای تندیس و لوح یاد ژبود ویژه نکوداشت بین‌المللی از جمله بخش‌های پنجمین همایش نکوداشت مولاناست که با حضور بزرگان نام‌آشنا و هنرمندان ایران‌زمین، ۳۰ شهریورماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی ابوریحان بیرونی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

 

دبیرخانه نکوداشت از عموم مولوی‌شناسان، مولوی‌پژوهان، ادیبان و شاعران این عرصه، هنرمندان آوایی، ناشران، هنرمندان تجسمی، انجمن‌داران و رسانه‌های فعال، هنرمندان آثار نمایشی و سینمایی، سایر اشخاص و گروه‌های فعال در زمینه مولانا دعوت کرده تا با ارائه پژوهش، شعر، متن، موسیقی و یا... مرتبط با مولانا در این نکوداشت شرکت کنند.

 

علاقه‌مندان برای حضور در همایش می‌توانند مطالب خود را در زمینه های زیر برای همایش ارسال کنند:

 

- پژوهش‌های ادبی درباره آثار منظوم و منثور مولانا

 

- تأثیرپذیری مولانا از شاعران و عارفان متقدم و معاصر خود

 

- بررسی سنت عرفانی و ادبی مولانا

 

- بررسی آثار مولانا از منظر نقد ادبی و سبک‌شناسی

 

- بررسی اندیشه‌های دینی، کلامی و عرفانی در آثار مولانا

 

- بررسی آثار مولانا از منظر مطالعات دستوری و زبانی

 

- بهره‌گیری از آثار مولانا در حوزه ادبیات کودک و نوجوان

 

- بررسی ظرفیت‌های داستانی و نمایشی آثار مولانا

 

- بررسی آثار مولانا از منظر مطالعات بینارشته‌ای (جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، علوم اجتماعی، هنرهای زیبا و...)

 

- مولوی‌پژوهی در دنیای معاصر

 

- توجه کافی و وافی به عرفان کاربردی بر محور مثنوی – معنوی

 

- مکتب مولانا

 

- دیگر موضوعات مرتبط با مطالعات مولوی‌پژوهی

 

فرصت ارسال آثار تا پایان دهم شهریور ماه ۱۳۹۶ است که با توجه به فرصت محدود زمانی مهلت ارسال آثار تمدید نخواهد شد.

 

کلیه آثار ارسالی  باید به صورت تایپ‌شده در قالب (word) با قلم نازنین ارسال شوند. آثار تایپ‌شده در قالب‌های دیگر یا ارسال شده به صورت pdf از روند بررسی حذف خواهند شد.

 

دبیرخانه نکوداشت مولانا در پایان نکاتی را در جهت برگزاری هرچه بهتر همایش یادآور می‌شود:

 

  • ارسال آثار و مقالات فقط از طریق پست الکترونیک Email:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید به دبیرخانه نکوداشت مولانا امکان‌پذیر است.

 

  • به کسانی که در این مراسم شرکت می‌کنند از طرف دبیرخانه نکوداشت مولانا گواهینامه حضور داده می شود.

 

  • حضور برای کلیه علاقه‌مندان با خرید بلیط (به شرط وجود ظرفیت) آزاد است.

 

  • نشانی محل برگزاری نکوداشت مولانا: اوین – دانشگاه شهید بهشتی – مرکز همایش‌های بین المللی ابوریحان بیرونی

 

در ضمن دبیرخانه دائمی نکوداشت مولانا به آدرس اینترنتی www.navaeney.com با شماره‌های ۰۲۱۲۲۸۷۳۰۸۸-۰۲۱۲۲۸۷۹۴۹۸ پاسخگوی علاقه‌مندان خواهد بود.

 

پنجمین نکوداشت مولانا پنجشنبه ۳۰ شهریورماه  از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در مرکز همایش‌های بین‌المللی ابوریحان بیرونی دانشگاه شهید بهشتی، برگزار خواهد شد.

 

کد خبر: 608

سومین دوره جشنواره سراسری شعر نیاوران از چندی پیش آغاز به کار کرده و داوری آثار ارسال شده نیز روز گذشته به اتمام رسیده است.

مدیر دبیرخانه فرهنگسرای نیاوران در خصوص داوری آثار گفت: داوران تا روز 20 مرداد ماه فرصت داشتند که نفرات برگزیده را معرفی کنند که در مجموع 3 هزار و 227 اثر به دبیرخانه ارسال شده و داوری نیز به اتمام رسیده است.

 

امید صباغ نو در خصوص اسامی هیات داوران نیز گفت: به دلیل تازگی داشتن و جذابیت این موضوع اسامی داوران تا روز اختتامیه جشنواره اعلام نمی‌شود. هیات داوران در همان روز اختتامیه اعلام خواهند شد.

 

وی در ادامه به تعداد آثار رسیده نیز اشاره کرد و گفت: شرکت کنندگان از بخش آزاد کلاسیک استقبال بیشتری داشتند و تعداد آثار رسیده در این بخش از سایر بخش ها بیشتر بود. با این حال از دیگر بخش ها هم استقبال خوبی به عمل آمده است.

 

صباغ نو افزود: در دو دوره گذشته بیش از ۵ هزار اثر توسط شاعران گرامی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، به‌همین علت از جشنواره شعر نیاوران می‌توان به عنوان جشنواره‌ای موفق در حوزه  ادبیات  کشور یاد کرد که توانسته است شاعران نه چندان شناخته شده و حتا ناشناخته را به جامعه ادبی کشور معرفی نماید.

 

مدیر دبیرخانه فرهنگسرای نیاوران افزود: در سومین دوره این جشنواره در کنار بخش آزاد،  به علت مشکلات زیست محیطی و همچنین اتفاقات منطقه دو موضوع محیط زیست و صلح جهانی به عنوان موضوعات بخش ویژه همچون دو دوره گذشته  انتخاب شده است که در مجموع 928 اثر در این دو بخش به دست دبیرخانه رسیده است.

 

وی در پایان به آیین اختتامیه این جشنواره نیز اشاره کرد و افزود: آیین اختتامیه روز 18 شهریور ماه، مصادف با عید غدیر خم در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. حضور برای علاقمندان آزاد و رایگان است.

 

کد خبر: 607

کانون ادبی بهمن در اقدامی جدید در خصوص نشست های تخصصی و ادبی خود به بررسی سیر تحول شاعران معاصر از اولین اثر آن ها تا به امروز می‌پردازد.

 

مسئولیت پوشش تمامی این جلسات تخصصی و نقد بر عهده پایگاه خبری تارنا است و هرگونه کپی برداری، استفاده از این متن ها و.. بدون ذکر منبع پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

لازم به ذکر است که این مطلب پس از هر نشست به روز رسانی خواهد شد و تاریخ انتشار آن با هر به روز رسانی تغییر می‌کند.

 

 

اولین نشست از سری نشست های این انجمن به "منیره حسینی" و نقد کتاب هایش اختصاص داشت. وی از شاعران سپیدسرا است که تا کنون آثاری چون "حتی شبیه خودم زندگی نکرده ام"، "فرود هیچ پرنده ای اضطراری نیست"، "عاشقانه های جنجالی"، "خیلی چیزها روشن می‌شود" و... را توسط انتشاراتی های گوناگون منتشر کرده است.

 

در صورت تمایل می‌توانید با کلیک بر روی عبارت آبی رنگ اتفاقات مربوط به نشست اول کانون ادبی بهمن را با عنوان  «سیر تحول اشعار منیره حسینی» مرور کنید.

 

دومین نشست از سری نشست های این انجمن به "حسنا محمد زاده" و نقد کتاب هایش اختصاص داشت. وی از شاعران غزلسرا است که تا کنون آثاری چون "سر به مهر"، "جوهر جان"، "عشق های بی حواس"، "قفس تنگی" ،"خورشیدهای توامان " ، " زیر هر واژه آتشفشان است " ، "یک مشت آسمان "و... را به همت انتشارات گوناگون منتشر کرده است.

 

در صورت تمایل می‌توانید با کلیک بر روی عبارت آبی رنگ اتفاقات مربوط به نشست دوم کانون ادبی بهمن را با عنوان «سیر تحول اشعار حسنا محمدزاده» مرور کنید.

 

کد خبر: 604

 

لینک نشست های آینده را در همین ستون و همین خبر می‌توانید مشاهده کنید.

دو مجموعه شعر «بی‌تو مرداد» و «دفترا عوض»، سروده‌ علی خانی، از سوی انتشارات انورکتاب منتشر شد.

 

"دفترا عوض" و "بی‌تو مرداد" دو مجموعه از پنج‌گانه‌ "زنان چشمان خود را زیباتر می‌بینند"، "دفترا عوض"، "برای تجربه‌های اخیر"، "بی‌تو مرداد" و "چهارشنبه‌های بارانی" است که تم اصلی آن‌ها، واکاوی وجوه متفاوتی از عشق‌های انسانی است. پنج‌گانه‌ای که قرار بود به ترتیب سروده شدن چاپ شوند. اما به دلایلی مجموعه‌ دوم و چهارم زودتر منتشر شد و سه مجموعه‌ی دیگر نیز در دست چاپ است.

 

"زنان چشمان خود را زیباتر می‌بینند" در فضای درک و تجربه بی‌واسطه عشقی انسانی اتفاق می‌افتد و بیانی درونی و سوپژکتیو، با همان حال و هوای شوریدگی و بیم و امیدها و گاهی خودآزاری‌های تمام نشدنی عاشقانه دارد.

 

"دفترا عوض"، با گذر از مرحله قبلی، با دید از بیرون به ماجرا و شرایط و نحوه‌ی پیدایی عشق می‌پردازد.

 

"برای تجربه‌های اخیر"، با فارغ شدن از تتبع در بی‌واسطه‌گی عشق و تمرکز بر چرایی آغاز آن، کل جریان دلبستگی‌های انسانی را مانند امری تجربی بررسی می‌کند.

 

در "بی‌تو مرداد" شاهد به بن‌بست رسیدن تحلیل‌های منطقی و تلقی‌های تجربه‌گرایانه از عشق هستیم. به این معنا که روشن‌بینی‌های ما در پذیرش ناکامی‌های حاصل از روابط انسانی، راه به جایی نمی‌برد و در نهایت تسلیم حرمان فقدان وجودی بی‌جایگزین می‌شویم.

 

 

"چهارشنبه‌های بارانی"، حکم فضای پس از طوفان را دارد که ضمن فاصله گرفتن از رویدادی تکان دهنده، با پناه بُردن به خاطرات و ابعاد نوستالژیک تجربه‌های گذشته، از ناگزیری وقوع آن، با تمام پیامدهایش، تفسیری رویاگونه و خیال انگیز به دست می‌دهد.

 

مراحل پنج‌گانه از عشق در این مجموعه‌ها، بسیار شبیه به تجربه واقعی آن در زندگی، بسان بازتاب و واکنشی طبیعی، ناآگاهانه و غریزی اتفاق افتاده، و تنها در نگرشی کلی و سیال است که مراحل درهم و به روشنی تفکیک نشده‌ی یادشده، مانند رنگ‌های خالص و متهورانه‌ی تابلویی امپرسیونیستی، با رستن از محدودیت‌های هستی شناسانه‌ی زمان، شمایل کاملی از یک تجربه‌ی ناب انسانی تصویر می‌کنند. موضوعی که سروده شدن هر پنج مجموعه، در مدتی محدود نیز، آن را بیش از پیش قرین توفیق ساخته است.

 

از علی خانی پیش از این نیز مجموعه داستان کوتاه "مرگ عادی یک استاد معمولی"، توسط نشر "لحظه یک"، منتشر شده است.

 

کد خبر:601

منبع: مهر

اولین نشست تخصصی «سه گانی» عصر روز گذشته در پایتخت شعر برگزار شد.

این نشست با حضور اساتید، کارشناسان و شاعرانی چون دکتر علیرضا فولادی، استاد محمد روحانی رئیس انجمن حافظ در دبی، دکتر اصغر علی کرمی، دکتر مینا آقازاده، اکبر کتابدار، دکتر رضا مهدیزاده، ناصر فیض، محسن محمدی، دکتر زیرک مسئول انجمن حافظ در تهران، مریم صابری، امیر باقری، ابوذر احمدی، محمد ثابت ایمان، دکتر حجت کرمی، دکتر بهادر باقری و...  با اجرا و دبیری دکتر الهه کاشانی برگزار شد.

 

دکتر فولادی در خصوص قالب سه گانی گفت: سه گانی نام یک قالب شعر فارسی است که از سه مصراع یا سه گان تشکیل شده و از نظر فرم درونی کوبشی و بسته است. این قالب که با توجه به پیشینه شعر فارسی به ویژه خسروانی های قبل از اسلام شکل گرفته، از سال 89 توسط دکتر علیرضا رسما به جامعه ادبی معرفی شده و پس از آن شاعران بسیاری از جمله محمدسعید شریفی، احسان پارسا، پاییز رحیمی، دکتر بهادر باقری و ... به آن پرداخته اند و در حال حاضر طرفداران زیادی دارد.

 

 

انجمن «سه گانی» که از چند سال پیش فعالیت خود را به همت «الهه کاشانی» و جمعی از شاعران دیگر به سرپرستی دکتر علیرضا فولادی، در فضای مجازی و به صورت نشست های پراکنده انجام می داد، روز دوشنبه 16 مرداد نخستین نشست رسمی را با اجرای الهه کاشانی و کارشناسی دکتر علیرضا فولادی در محل کافه پایتخت شعر برگزار کرد.

 

در این نشست ضمن شعر خوانی شاعرانی از جمله دکتر بهادر باقری، دکتر مینا آقازاده، سمیرا جنابیان، محسن محمدی، امیرباقری و نجوای کاشانی ، «استاد ناصر فیض» به بیان دیدگاه های فردی خود در خصوص قالب سه گانی پرداخته و آن را یک قالب مدرن برشمرد. «دکتر حجت کرمی» نیز برخی موضوعات سبکی و مفهمومی در مورد سه گانی و سرایش آن را طرح کرد و  «اصغر علی کرمی» پیرامون ترجمه پذیر بودن این قالب و تطبیق ساختاری آن با قالب های جهانی سخن گفت.

 

 

گفتنی است که این نشست به صورت کارگاهی، دوشنبه هر هفته از ساعت 17 الی 19 به آدرس : خیابان انقلاب. بین منیری جاوید و 12 فروردین. ساختمان 310. طبقه زیر همکف برگزار خواهد شد و علاقه مندان ضمن حضور می توانند در مباحث علمی و بررسی های کارگاهی پیرامون قالب سه گانی شرکت کنند.

 

کد خبر: 600

اعضای هیات علمی کنگره شعر بقیع در نشست خبری این رویداد خواستار تغییر نگرش نسبت به جریان تولید اشعار آیینی در کشور شدند.

نشست خبری کنگره سراسری شعر بقیع (آخرین حرم) صبح امروز در حوزه هنری برگزار شد.

 

در این نشست خبری هادی جان فدا از اعضای هیات علمی این کنگره در سخنانی عنوان کرد: کنگره شعر بقیع یک مسابقه شعری نیست بلکه تلاشی است برای ایجاد یک مطالبه فراگیر میان شاعران برای توجه بیشتر به مساله تخریب حرم ائمه (ع) در بقیع و احیای آن و نیز نقد تفکر سلفی گری که منجر به خلق داعش شده است.

 

در ادامه محمدعلی مجاهدی از شعرای آیینی پیشکسوت و دبیر علمی این کنگره نیز در سخنانی با اشاره به درگذشت غلامرضا شکوهی از شاعران آیینی پیشکسوت گفت: ایشان بدون شک از مفاخر شعر آیینی معاصر بودند کسانی که این روزها معتقدند شاعر آیینی بوده و کارهای دیگری هم داشته که مهمتر از اشعار آیینی او به شمار می رود باید ادله خود را هم در این زمینه بیان کنند وگرنه این مساله پذیرفتنی نیست.

 

وی در ادامه با بیان تاریخچه ای از تخریب قبور ائمه در قبرستان بقیع گفت: حرکت غیرانسانی آل سعود در این تخریب خشم مسلمانان زیادی را برانگیخته است به ویژه اینکه این اتفاق با کمک استعمار و با هزینه کرد از ذخایر منطقه حجاز که متعلق به مسلمانان می باشد انجام پذیرفته است. اخیرا نیز شاهدیم که این حکومت تلاش کرده با دل بستن به استکبار به ویژه آمریکا این مساله را تداوم ببخشد و در کنار آن با ارتباط با صهیونیسم جهانی خواب های شومی را برای منطقه ببیند.

 

مجاهدی افزود: در ادبیات ایران و پیشینه شعر آیینی، شعر ولایی و شعر بقیع سابقه ای به درازای هزار و صد سال دارد. بسیاری از شعرای ایرانی از آنچه که بر بقیع گذشته است رنجیده اند و قبل تر از آن در باب موضوع مظلومیت ائمه و ماجرای سقیفه هم شعر سروده اند. امروز می دانیم که بسیاری از این اشعار در زیر مجموعه شعر اعتراض که از گونه های شعر آیینی است قرار می گیرد. اعتراض در این قالب شعری به معنای اعتراض به حاکمیت شرایط غیربشری در جوامع اسلامی است که حق هر مسلمانی به شمار می رود.

 

وی ادامه داد: شاعر آیینی امروز نمی تواند چشم هایش را به فجایعی که در اطرافش رخ می دهد ببندد وظیفه او ایجاب می کند برای در هم شکستن ابهت پوشالی استکبار پیرامون خود از هنرش استفاده کند و تندیس های غیربشری پیرامونش را بشکند.

 

دبیر علمی کنگره شعر بقیع تصریح کرد: این اتفاق یک خوراک هنری تولید می کند که باید در اختیار جوامع قرار بگیرد و به ویژه به جوامع اسلامی این نوید را خواهد داد که باطل هر جلوه و جلوتی داشته باشد در نهایت حق است که برقرار و ماندگار می ماند.

 

در بخش دیگر این نشست خبری رضا بیات از دیگر اعضای هیات علمی این کنگره نیز در سخنانی گفت: در میان ما جا افتاده است که شعر مذهبی شعری ساده و سروده شاعرانی غیرحرفه ای است که مصرف محدودی هم دارد در صورتی که این تصور اشتباه است. ما در این کنگره به دنبال آن هستیم تا شعر آیینی ماندگار تولید و عرضه شود. به دنبال شروع یک جریان هستیم. شعر ماندگار تولید کردن دغدغه اصلی این کنگره است و واقفیم شعر ماندگار معیارهایی دارد.

 

وی در همین زمینه افزود: از نگاه ما ایرادی ندارد تا بلاغت تازه در شعر آیینی وارد شود. از قوالب تازه استفاده شود و ذهنیت های موجود در زمینه شعر آیینی شکسته شود.

 

وی تاکید کرد: مخاطب ما در این جشنواره تنها شاعران شیعه آیینی سرا نیستند بلکه هر مسلمانی می تواند شعر خود را در این زمینه به کنگره ارائه کند.

 

محمود حبیبی کسبی از دیگر اعضای هیات علمی این کنگره نیز در بخش پایانی این نشست خبری با اشاره به انتشار فراخوان کنگره طی بیست روز گذشته گفت: بخش اصلی کنگره به موضوع مدیحه و مرثیه سرایی برای ائمه مدفون بقیع و نیز لزوم زیارت و توسل به آنهاست و بخش ویژه کنگره نیز به تخریب بقیع و لزوم بازسازی آن و نیز نقد تفکر سلفی و وهابی است.

 

حبیبی ادامه داد: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه در حال حاضر تا هفتم شهریور ماه است انتظار ما این است که دوستان شاعر در تولید آثارشان به معارف و فضائل ائمه بقیع توجه ویژه کرده و از بسنده کردن به معیارهای رایج و سرایش اشعاری که مورد پسند کنگره های شعر است دوری کنند و به سمت مسائل معرفتی نزدیک شوند.

 

وی در همین زمینه گفت: ما سعی می کنیم تا این کنگره بازوی فرهنگی حرکت جهانی مطالبه بازسازی بقیع باشد.

 

وی در پایان از انتشار کتابی بر مبنای اشعار منتخب این کنگره خبر داد.

 

کد خبر: 599

منبع: مهر

پایگاه اینترنتی تیوال کلاسهای تخصصی ادبی و داستان‌نویسی خود را با عنوان  «کارگاه زیستن شاعرانه» برگزار می‌کند.

 

تیوال تدریس این سری از کلاس های ادبی خود را به حامد عسکری شاعر و ترانه سرای روزگار ما سپرده است.

 

مولف مجموعه های سرمه ای و پریشب درخصوص این کلاس ها گفت: قرار است به همت سایت تیوال کلاس های تخصصی ادبیات، شعر و غزل برگزار شود و در واقع می‌خواهیم سه جلسه در حال و هوای ادبیات نفس بکشیم و صحبت کنیم.

 

حامد عسکری در ادامه به هدف برگزاری این جلسات اشاره کرد و افزود: هدف این است که در انتها بدانیم ادبیات کجای جهان ما قرار دارد و ما از آن چه می‌خواهیم. اینکه شاعر برای جدی تر نگاه کردن به ادبیات چه باید بکند و چه وظیفه ای دارد از دیگر اهداف برگزاری این کلاس‌ها است.

 

این شاعر افزود: ثبت نام و شرکت در این کلاس ها محدودیت سنی ندارد و 30 الی 50 نفر می‌توانند برای نام نویسی اقدام کنند.

 

لازم به ذکر است که مهلت ثبت نام تا 31 مرداد ماه و تاریخ شروع کلاس ها در روزهای 4، 6 و 8 شهریور ماه است.

 

علاقمندان می‌توانند برای آگاهی از هزینه نام نویسی و دیگر اطلاعات با آدرس اینترنتی http://tiw.al/N4a  و شماره  تلفن  09392588780 ارتباط داشته باشند.

 

کد خبر: 597

 

صفحه1 از21

آخرین اخبار

تمامی حقوق این وب سایت برای تارنا محفوظ می باشد

طراحی سایت توسط نونگار