انجمن های ادبی شناسنامه دار می‌شوند --------- فراخوان بزرگ جشنواره شعر شاهنامه منتشر شد---------- انتشار دکلمه ای از احسان افشاری ----------------- گزارش تصویری اختتامیه شعر انقلاب
گزارش

گزارش (488)

کتابی تازه از یوسف‌علی میرشکاک با عنوان «خرد و خرد برتر» به زیر چاپ رفت.

 

نشر نارگل کتابی تازه از یوسف‌علی میرشکاک را با عنوان «خرد و خرد برتر» به زیر چاپ برده است. این کتاب با عنوان دوم تاملی در آیین پهلوانی و آئین شهریاری از سوی این نویسنده تالیف شده و در دست انتشار قرار گرفته است.

 

میرشکاک در این اثر تازه سعی کرده تا اندیشه منتهی به مساله ولایتمداری را از دل اندیشه جاری در اسوره‌های کهن پارسی خارج کرده و به در معرض قرائا و قضاوت مخاطبان خود قرار دهد.

 

در بخشی از این کتاب آمده است: در برابر خرد برتر شاهان و شهریاران و پهلوانی که از فر یزدان بهره‌مندند، خرد پتیاره بیدادگران قد علم می‌کند. اهریمن‌زادگان  این گونه ددمنشان را خردمند می‌انگارند و زیرکی را می‌ستایند.

 

فی‌المثل تازیان که نفرین یزدان قرن‌هاست آنان را گرفتار کرده است، زنازاده ابوسفیان را در زمره برترین خردمندان قوم خود یاد می‌کنند حال آنکه ششمین پیشوای ایزدیان جعفر ابن محمد علیهما السلام می‌فرماید آن چه در معاویه عالیه الهاویه مایه شگفتی مردمان است، به خرد ماننده است و خرد نیست. بلکه «مکره» است. از آن جان جاودان می‌پرسند نکره چیست؟ می‌فرماید شیطنت.

 

بنده برآنم که نکره در زبان عرب معادل خرد اهریمنی یا خرد پتیاره است که بندگان جهان چهنده و آنان که جز زمان فانی دنیوی زمانی و جز هستی مخوف به عدم، هستیدیگری نمی‌شناسند، از آن بهره می‌گیرند تا بر فرودستان فرمان برانند. مظاهر خرد پتیاره در شاهنامه حکیم توس بسیارند اما سرآمد آنان پشنگ و پسرش افراسیابند.

 

یادآوری می‌شود آخرین اثر منتشر شده از یوسف‌علی میرشکاک با عنوان «نیست انگاری و شعر معاصر» از سوی انتشارات روزگار نو منتشر شده بود.

 

کد خبر: 949

نامزدهای بخش شعر جایزه ادبی «پروین اعتصامی» معرفی شدند.

 

آثار راه‌یافته به داوری نهایی بخش شعر جایزه پروین به شرح ذیل اعلام شده‌اند:

 

(به ترتیب حروف الفبا)

– «اگر تو بودی امروز شنبه بود» سروده فریبا شادلو از نشر چشمه

– «درخت سوال نمی‌کند، می‌افتد» سروده سپیده نیک‌رو از نشر چشمه

– «عبور از من» سروده الهه تاجیک‌زاده از انتشارات سوره مهر

– «لیلی آذر» سروده اعظم سعادتمند از انتشارات شهرستان ادب

– «نه مثل ماهی‌ها» سروده شیرین خسروی از انتشارات مروارید

 

بنابر اعلام دبیرخانه این رویداد، برگزیدگان بخش‌های پنج‌گانه هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی، شنبه ۲۳ تیرماه در حسینیه جماران معرفی و تقدیر خواهند شد.

 

داوران بخش شعر:

اسماعیل امینی

۱۳۴۲ – تهران

شاعر، منتقد و مدرس دانشگاه

 

اسماعیل امینی دانش‌آموخته‌ رشته زبان و ادبیات فارسی تا مقطع دکتراست و علاوه بر تدریس در دانشگاه، کارگاه‌های شعر مختلف و به ویژه شعر طنز را اداره می‌کند.

از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به همکاری چندین ساله با نشریات و روزنامه‌ها، عضویت در شورای عالی شعر و شورای عالی موسیقی در سازمان صدا و سیما و عضویت درگروه ادبیات در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اشاره کرد.

از مهمترین آثار امینی می‌توان از لبخند غیرمجاز، لبخند سعدی، گزیده شعر، طنز در مثنوی معنوی، جلسه شعر (مباحث آموزشی)، شاعر و دلقک دربار، دکتر بازی و… نام برد.

دبیر علمی نهمین و دهمین جشنواره شعر فجر و عضو هیئت علمی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در جشنواره بین‌المللی طنز، رتبۀ نخست بخش پژوهش را به دست آورده است. امینی تا کنون داوری جشنواره‌ها و جوایز متعدد ادبی را عهده‌دار بوده است.

 

 نشست

 

 

لیلا کردبچه

۱۳۵۹-تهران

شاعر و پژوهشگر ادبیات

 

او دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی و دانشجوی دوره دکتری در رشته «ادبیات معاصر» در دانشگاه اصفهان است. کردبچه علاوه بر شعر، در نقد و تحلیل تاریخ ادبیات نیز فعالیت دارد.

«صدایم را از پرنده‌های مرده پس بگیر»، «حرفی بزرگ‌تر از دهان پنجره»، «چرا که نبودی»، «کلاغمرگی» و «آواز کرگدن» از جمله آثار اوست.

کتاب «کسی راز مرا داند: سیر تحول زبان شعر مهدی اخوان ثالث» نیز از آثار کردبچه در حوزه پژوهش است.

در کارنامه ادبی او برگزیده شدن در بخش شعر آزاد هشتمین جشنواره شعر فجر، برگزیده شدن در جشنواره شعر جوان کشور و کنگره بین‌المللی خط سوم دیده می‌شود.

 

مهرنوش قربانعلی

شاعر و منتقد ادبی

۱۳۴۷-تهران

 

از شاعران دهه 70 و دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران است. تاکنون مجموعه‌های «در ناتمامی خود، نشر توکا ۱۳۷۷» ـ «راه به حافظه‌ جهان، نشر نگاه سبز ۱۳۸۰» ـ «تبصره، نشر آرویج ۱۳۸۳» ـ «به وقت البرز، نشر آهنگ دیگر ۱۳۸۶» ـ «کوک تهران، نشر آهنگ دیگر ۱۳۸۸» ـ «شهروند افتخاری جهان (گزیده‌ اشعار) نشر نصیرا ۱۳۹۲»، بر دریا قدم می زنم، نشر بوتیمار ۱۳۹۵، و اثری تحقیقی و پژوهشی با عنوان «چشم‌انداز شعر معاصر ایران (۱۳۸۰-۱۳۰۱) نشر بازتاب‌نگار ۱۳۸۳» را منتشر کرده است.

 

همچنین مقالات و نقدهای ادبی و گفت‌وگوهایی با منتقدان و صاحب‌نظران شعر امروز را در کارنامه‌ خود دارد. شعرخوانی و سخنرانی در همایش‌های ادبی کشورهای ترکیه، بحرین، هند و همچنین مسئولیت در مجلات و سایت‌های ادبی نیز از دیگر سوابق ادبی مهرنوش قربانعلی‌ عنوان شده است.

 

برخی آثار او به زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسه، سوئدی، اردو و ترکی استانبولی ترجمه شده است، در نقد و بررسی آثار وی نیز تاکنون کتاب‌های «در برابر دست‌های جاودانگی» مولف و گردآورنده سهراب رحیمی، نشر الکترونیکی مایا ۱۳۹۱ و «واکاوی حافظه‌ جهان» سعید نصار یوسفی، نشر نصیرا ۱۳۹۳ منتشر شده است.

 

کد خبر: 947

 

 

در فاصله کمتر از دو هفته تا برگزاری اختتامیه هشتمین جایزه ادبی « پروین اعتصامی»، اولین گروه از نامزدهای بخش‌های پنج‌گانه این جایزه مشخص شد.

 

به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، داوران بخش ادبیات کودک که آثار منتشر شده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌اند، ۵ اثر را به عنوان نامزدهای نهایی این بخش به دبیرخانه معرفی کردند.


به ترتیب حروف الفبا، «خداحافظی در خیابان پاییز» سروده مریم اسلامی، «شاخ دماغی‌ها» نوشته سیده عذرا موسوی، «شب‌های بی‌ستاره» نوشته مرضیه نفری، «کاش یکی قصه‌اش را می‌گفت» نوشته شکوه قاسم‌نیا و «کلید کلید، دسته کلید» سروده اکرم کشایی نامزدهای این بخش هستند.


جواد محقق، سوسن طاقدیس و کمال شفیعی، داوری بخش ادبیات کودک این دوره از جایزه ادبی «پروین اعتصامی» را برعهده داشتند.

 

 

معرفی داوران بخش ادبیات کودک جایزه پروین:

جواد محقق
۱۳۳۳ - همدان
شاعر و روزنامه‌نگار

دبیری و عضویت در هیئت علمی دوره‌های مختلف جشنواره بین‌المللی شعر فجر را در کارنامه دارد. از دیگر سوابق او در حوزه ادبیات کودک و نوجوان می‌توان به سردبیری ماهنامه رشد معلّم به مدّت ۱۳ سال، مسئولیت صفحات شعر مجله «کیهان بچّه‌ها»، عضویت در شورای طرح و برنامه خانه روزنامه‌نگاران جوان، عضویت در شورای طرح و برنامه «گنبد کبود» نخستین روزنامه نوجوانان ایران، عضویت در شورای شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، و دبیری علمی بیش از ۱۰ جشنواره ملّی در حوزه شعر، داستان، کتاب و مطبوعات اشاره کرد.
از جمله آثار مهم او در حوزه کودک و نوجوان می‌توان از قصه مرد بزرگ پاپتی(۱۳۵۶)، مثل من به انتظار(۱۳۷۴)، در خانه ما(۱۳۸۱)، خواب خوب(۱۳۸۱)، دوغ و دروغ(۱۳۸۶)، معلمان خوب من(۱۳۷۹)، دوغ و دروغ(۱۳۸۶)، آن بهار مهربان(۱۳۸۰)، باران بهانه بود(۱۳۸۶) و... نام برد.

 

 

سوسن طاقدیس
۱۳۳۸ - شیراز
داستان‌نویس کودک و نوجوان

سوسن طاقدیس عضویت در هیئت علمی جشنواره پروین اعتصامی را در دوره‌های گذشته در کارنامه دارد. سال ۱۳۸۶ موفق شد برای کتاب «قدم یازدهم» جایزه کتاب سال را دریافت کند. لوح تقدیر دانشگاه الزهرا برای مجموعه فعالیت هنری، لوح سپاس از مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری سال ۱۳۷۹، و جایزه پروین اعتصامی برای کتاب «قدم یازدهم» در سال ۱۳۸۵ از دیگر جوایز اوست.

فعالیت داستان نویسی حرفه ای خود را با نوشتن داستان «بابای من دزد بود» در کیهان بچه‌ها آغاز کرد. او آثار متعددی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به بازار نشر ارائه داده است که «قدم یازدهم»، «زرافه من آبی است»، «پشت آن دیوار آبی»، «هزار سال نگاه»، «تو هم آن سرخی را می‌بینی»، «دخترک و فرشته‌اش»، «بزغاله‌های سبز»، «یکی بود» و «جوراب سوراخ» تعدادی از آن‌هاست.

 

 

کمال شفیعی
۱۳۴۷ - اسدآباد
شاعر کودک و نوجوان

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی است.

کمال شفیعی چندین مجموعه شعر دارد و تاکنون بیش از ۱۵ کتاب از او منتشر شده است. از جمله آثارش می‌توان به «گوزنهای پا به ماه»، «چتری از پرنده»، «ابرها مسافرند»، «مورچه‌های پاپتی» و «هر گلابی یک چراغ» اشاره کرد.

 

کد خبر: 946

چهاردهم تیرماه در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز قلم» نام‌گذاری شده است؛ البته این روز برای مردم و اغلب حتی برای اصحاب قلم هم شناخته‌شده نیست.

 

چهاردهم تیرماه به عنوان «روز قلم» می‌تواند فرصتی باشد برای یادآوری منزلت و حرمت قلم و صاحبان آن که عمر خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشته‌اند. این روز از سال ۱۳۸۱ در پی پیشنهاد انجمن قلم و پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان «روز قلم» در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد. البته توجه به قلم در سرزمین ما پیشینه‌ای دیرینه دارد. سده‌ها پیش در ایران باستان، تیرگان یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایران باستان بوده که آیین‌های مخصوصی داشته و یکی از آن‌ها پاسداشت قلم بوده است.

 

«روز قلم» هنوز چندان در میان مردم و حتی اصحاب قلم و اندیشه شناخته‌شده نیست و در این سال‌ها برنامه‌های چندانی برای معرفی و شناساندن و ارج نهادن آن درنظر گرفته نشده و اگر  هم برنامه‌ای بوده، بسیار کم بوده است.

 

با تعدادی از اهل قلم درباره اهمیت قلم و جایگاه آن در جامعه و همچنین «روز قلم» گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

«روز قلم» هنوز شناخته‌شده نیست

 

اکبر اکسیر - شاعر طنزپرداز - در این‌باره می‌گوید: قلم را از ابتدا رسانه اهل هنر و تفکر می‌دانند، اما روز قلم در ایران بعد از گذشت سال‌ها هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. کسانی که این روز را به نام قلم شناخته‌اند، هنوز نمی‌دانند اهداف قلم و این روز چیست. اگر روز قلم، روز تجلیل و بزرگداشت نویسندگان و بزرگان اهل اندیشه - البته بدون طرفداری و وجود مرزبندی - باشد و اگر  این روز  به صاحبانش برگردد خیلی می‌تواند کارساز باشد. روز قلم روزی است که اهل قلم می‌توانند با تشکیل جلسات و بزرگداشت قلم در جهت آزادی بیان و ستایش آن حرکت کنند و درباره مشکلات و نیازهای اهل قلم به گفت‌وگو بپردازند.

 

او با تأکید بر این‌که روز قلم هنوز شناخته‌شده نیست، بیان می‌کند: دلیل این موضوع این است که هنوز اهل قلم نمی‌توانند خود را زیر پوشش این روز که اهداف و کارکردهایش مشخص نیست، قرار دهند. دیواری بین واقعیت‌ها و نام‌گذاری این روز وجود دارد. در ایران از همان روز اول سر نامگذاری  این روز بین اهل قلم مشاجره و بگو مگو بود که واقعا خوشایند نیست. لازم است یک نفر این مرزبندی‌ها را بردارد و روز قلم را با صاحبان خود پیوند دهد.

 

اکسیر همچنین متذکر می‌شود: اگر روزی را به نام قلم نام‌گذاری می‌کنند باید اهل قلم با جان و دل پایبند این روز باشند و در چهاردهم تیرماه هر سال برای رفع مشکلات و رسیدن به آرزوهای خود دور هم جمع شوند. از ابتدا این مرزبندی‌ها و سیاه و سفید نشان دادن‌ها وجود داشت که بزرگ‌ترین آفت اتحاد و یکدلی ملی نویسندگان بود. بهتر است در این روز از پیشکسوتان و کسانی که برای قلم زحمت کشیده‌اند و یا کسانی که برای اهداف انسانی کوشیده‌اند تقدیر شود. قلم هرگز مرزبندی‌ها را برنمی‌تابد. باید بین اهل قلم وحدت ملی پیش بیاید و آن‌ها نیازهای خود را بشناسند و بعد روزی را به نام قلم نام‌گذاری کنند. این‌طور که بویش می‌آید اهل قلم هنوز روز قلم را جدی نگرفته‌اند آن هم به خاطر مرزبندی‌هایی که وجود دارد.

 

این شاعر تأکید می‌کند: به نظرم برگزارکنندگان روز قلم باید به این مهم توجه داشته باشند که اگر مرزبندی‌ها از بین نرود درگیر مسئله‌آفرینی خواهیم بود. به خاطر مرزبندی‌ها هیچ‌کس به آن اعتقادی پیدا نمی‌کند و نمی‌تواند خود را در آن روز سهیم بداند. روز قلم باید روزی باشد که کسی از نام‌گذاری آن گله‌ای نداشته باشد. نویسنده‌ها باید به دور از شائبه‌های سیاسی و فقط به خاطر قلم دور هم جمع شوند.

 

«روز قلم»  در سکوت برگزار می‌شود

 

محمود معتقدی - شاعر و منتقد ادبی - نیز درباره اهمیت قلم و جایگاه این روز می‌گوید: روز قلم روز بزرگی خواهد بود، برای این‌که جنبه‌های فرهنگی و انسانی این مقوله مهم است که می‌تواند سطح نگرش جامعه را  بالا ببرد. روز خوبی خواهد بود اگر دست‌اندرکاران فرهنگی جامعه بتوانند در بزرگداشت آن از هنرمندان، نویسندگان و شاعران یادی کنند و امر فرهنگی را امر بزرگی بدانند. این امکان را هم باید فراهم کنند تا همه صداها به گوش جامعه برسد و قشر جوان که تشنه اندیشه‌های تازه است بتواند از این منظر به آموزه‌های جدید برسد. من نمی‌دانم در جامعه ما این روز چگونه پاس داشته می‌شود و کارگزاران فرهنگی چه برنامه‌هایی را در بزرگداشت روز قلم تدارک می‌بینند و آن‌ها چقدر می‌توانند نویسندگان را به این سمت بکشند  و  روزی را برای پاسداشت اهل قلم در نظر بگیرند. تا جایی که می‌دانم در جامعه ما در شرایط فعلی کمتر می‌توانیم برای بزرگداشت قلم کارهایی انجام دهیم.

 

او در ادامه اظهار می‌کند: معمولا روز قلم در سکوت می‌گذرد و کارگزاران فرهنگی آن‌چنان که باید در این امر فعالیت نمی‌کنند. اگر کارگزاران فرهنگی برای کتاب و کتاب‌خوانی هزینه‌های عمومی را در نظر بگیرند این امر مهم دچار نقصان نمی‌شود. ما در مطبوعات و کتاب با بحران‌های زیادی روبه‌رو هستیم. تیراژ کتاب نشان می‌دهد که کتاب چقدر در جامعه ما افت کرده است. فضای مجازی از یک طرف و برنامه نداشتن کارگزاران فرهنگی از سوی دیگر باعث شده امر نوشتن و کتاب‌خوانی شرایط بدی داشته باشد. باید گفت حال کتاب چندان خوب نیست که بتوانیم اهل قلم را پاس بداریم.

 

این شاعر با تأکید بر این‌که نویسندگان و شاعران عاشق کار خود هستند، بیان می‌کند: معمولا این قشر در شرایط دشواری زندگی می‌کنند و از حداقل امکانات برخودارند و با سطح نازلی از فضای اقتصادی روبه‌رو هستند. این‌ها عاشقانه کار خود را انجام می‌دهند. خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیگر غالبا کار چشم‌گیری در زمینه ادبیات نمی‌کنند؛ این‌که چقدر می‌توانند با اهل قلم تعامل داشته باشند و چقدر حرف‌های آن‌ها بازتاب پیدا کند تا کارگزاران فرهنگی به خواسته‌های آن‌ها توجه نشان دهند. من به عنوان شاگرد دبستان اهل قلم روزهای خوبی را در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی نمی‌بینم.

 

«روز قلم» جایگاه حقیقی خود را پیدا نکرده است

 

اما راضیه تجار - نویسنده و عضو انجمن قلم - در این‌باره می‌گوید: اهمیت قلم و آن‌چه به عنوان تراوشات قلم است مخصوصا اگر متعهدانه و در راستای آگاهی دادن به مردم باشد خیلی محرز است. دقیقا از سال ۱۳۸۱ که این روز برگزار می‌شود انجمن قلم مراسمی را برای این روز داشته است. این روز به درخواست انجمن قلم به عنوان «روز قلم» در تقویم وارد شده است.  درباره این‌که این روز خاص جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است یا خیر باید بگویم، نه. رسانه‌ها و اهالی فرهنگ و ادب بیش از این‌ها باید برای شناساندن این روز به مردم و جامعه تلاش کنند. آن‌چه تا این زمان اتفاق افتاده خوب است اما در سطح عالی نبوده است.

 

ضرورت وجود صنف مستقل

 

اصغر نوری - مترجم - نیز در این زمینه اظهار می‌کند: ضرورتی ندارد که مردم بدانند «روز قلم» چه زمانی است، این را اهل قلم و ارگان‌های دولتی و غیردولتی که با اهل قلم سروکار دارند باید بدانند. اگر اهل قلم بدانند روزی مختص به آن‌ها وجود دارد شاید خودشان دست به کارهایی بزنند که در آن روز از نویسندگان و مترجمان و شاعران بزرگ تجلیل کنند؛ این اتفاق باعث می‌شود تا مردم کم کم متوجه شوند چنین روزی وجود دارد. همچنین وزارت ارشاد و اداره کتاب ارشاد با بزرگداشت این روز و تجلیل از بزرگان باعث می‌شوند مردم اهل قلم برجسته را بشناسند. ناشران خصوصی  نیز می‌توانند برنامه‌هایی را برای مترجمان و نویسندگان خود داشته باشند.

 

او در ادامه می‌گوید: هر سال زمانی که به «روز قلم» می‌رسیم چیزی که در این روز حس می‌کنم ضرورت وجود ارگان صنفی فعال و قدرتمند برای نویسنده‌ها و مترجمان است. ما صنف مستقلی که در چارچوب قانون فعالیت کند، نداریم؛ صنفی که به دنبال به رسمیت شناختن اهل قلم و دفاع از آن‌ها باشد. واقعا باعث تأسف است که صنف قدرتمندی نداریم. شاید کوتاهی اهل قلم و محدودیت‌های ارشاد باعث می‌شود چنین صنفی نداشته باشیم. اگر صنف فعالی وجود داشته باشد به طور مسلم می‌تواند برای چنین روزی برنامه‌های مختلفی را ترتیب دهد تا این روز واقعا به «روز قلم» تبدیل شود.  نظیر آن را ما در خانه تئاتر داریم. خانه تئاتر برای «روز جهانی تئاتر» یک هفته جشن می‌گیرد و از هنرمندان برجسته این حوزه تقدیر می‌کند. اگر ما صنف قدرتمندی داشته باشیم این روز می‌تواند پربارتر برگزار شود.

 

 نوری خاطرنشان می‌کند: ما صنف فعالی نداریم. صنف مترجمان ایران صنف نوپایی است و هنوز همه مترجمان به آن نپیوسته‌اند. برای نویسندگان هم صنفی وجود ندارد. البته کانون نویسندگان هست که همیشه محل مناقشه بوده است. نه وزارت ارشاد و نه نظام جمهوری اسلامی کانون نویسندگان را قبول ندارند. کانون هم در این روز فعالیت روشنی ندارد، زیرا اجازه فعالیت ندارد. اگر صنفی باشد که همه اهالی قلم جدا از جهت‌گیری‌های سیاسی و به عنوان همکار برای پیگیری و احقاق حقوق خود دور هم جمع شوند اتفاقات خوبی خواهد افتاد. وقتی صنف نیست، اگر اهالی قلم هم به صورت خودجوش کاری انجام دهند بسیار کوچک خواهد بود و صدایش به کسی نخواهد رسید.

 

اصلا تاریخ دقیق «روز قلم» چیست؟!

 

محمدرضا گودرزی - نویسنده و منتقد ادبی - نیز درباره اهمیت قلم و این روز می‌گوید:  قلم در قرآن‌ هم آمده است و مقدس‌تر از قلم چیزی نیست. اگر روزی را برای قلم انتخاب کرده‌ایم باید توجه‌ها به آن جلب شود؛ البته مشروط به این‌که کارهایی که صورت می‌گیرد کار شایسته و چشم‌گیری باشد و  اهل قلم متوجه شوند برای این روز تبلیغات کافی صورت گرفته است.

 

او همچنین خاطرنشان می‌کند: این روز حتی در میان اهل قلم خیلی شناخته‌شده نیست، زیرا  باید کارهای خاصی انجام شود که در ذهن اهل قلم ماندگار شود. مردم نمی‌دانند روز قلم چه زمانی است؟ اصلا تاریخ دقیق «روز قلم» چیست؟! خود من نمی‌دانم. کار خاصی انجام نمی‌شود. حتی در رسانه‌ها هم تبلیغ وسیعی برای این روز انجام نمی‌شود.

 

با نام‌گذاری و مراسم مشکل درست نمی‌شود

 

علی‌اصغر شیرزادی - نویسنده - نیز می‌گوید: ما مناسبت‌های مختلفی مانند «هفته کتاب» و «روز قلم» ‌داریم؛ این‌ها حرکت‌هایی ارزشمندی است اما  تاکنون موثر واقع نشده و نمی‌شود. ما که به اشکال مختلف و  با زاویه‌های دید مختلف با قلم سروکار داریم این را دریافته‌ایم. البته  بودن چنین روزهایی بهتر از نبودن‌شان است.

 

او در ادامه اظهار می‌کند: مانند روزهای دیگر ماه و سال، روزی را هم به نام «روز قلم» نام‌گذاری کرده‌اند. شما اگر از اهل قلم بپرسید  که روز قلم کی‌ و به چه مناسبت است، نمی‌دانند. زیرا خود موضوع مدنظر نیست و فراموش شده است. این فراموش شدن جای تأمل و مکث دارد که نشان‌دهنده مشکل فرهنگی و اجتماعی است. با نام‌گذاری یک روز با یک موضوع  مانند «روز بچه‌های کار» کاری درست نمی‌شود. کسانی  می‌خواهند نام‌گذاری کنند تا نمره‌ای در کارنامه‌شان ثبت شود، اما این‌ها به جایی نمی‌رسد؛ مهم اصل موضوع است.

 

شیرزادی با انتقاد از تیراژ کتاب و سرانه مطالعه در کشورمان پیشنهاد تشکیل کتابخانه‌های محلی را مطرح می‌کند و می‌گوید: تیراژ کتاب در بهترین حالت ۱۰۰۰ نسخه است، اخیرا به  ۳۵۰ نسخه هم رسیده است که باید ریشه‌یابی شود. بخشی از دلایل این موضوع در حیطه ادبیات و دانش‌های اجتماعی است و بیشتر علت‌هایش به آموزش و سیاست بازمی‌گردد.  این موضوع باعث شده سرانه مطالعه کاهش یابد. به مناسبت «روز قلم» پیشنهاد می‌کنم کتابخانه‌های کوچک محلی تشکیل شود. بیشتر افراد کتاب‌خوان نویسنده‌ها و پژوهشگران هستند که در خانه‌های‌شان کتابخانه‌های بزرگ دارند. پیشنهاد می‌کنم آن‌ها یک‌سری کتاب‌های مرجع خود را نگه ‌دارند و با بقیه کتاب‌هایی که نیاز ندارند با همکاری شهرداری و نهادهای دیگر در محله خود کتابخانه‌های کوچک تشکیل دهند تا کتاب‌ها در خانه زندانی نشوند و از این طریق به شروع گسترش کتاب‌خوانی کمک کنند. به نظر می‌رسد یکی از عوامل بیگانه بودن با کتاب مشکل گرانی آن باشد. نمی‌توانم بپذیرم فضای مجازی و ای‌بوک تیراژ کتاب را پایین بیاورد، زیرا در آن‌ها هم نتیجه درخشانی نمی‌بینیم. تا اطلاع ثانوی چیزی جایگزین کتاب نمی‌شود.

 

همچنین تعدادی از نویسندگان دیگر، از وجود «روز قلم» ابراز بی‌اطلاعی کردند و یا گفتند چنین روزی را قبول ندارند زیرا نمی‌دانند چه کسی یا کسانی و با چه انگیزه‌ای  متولی برگزاری آن هستند. البته آن‌ها ترجیح دادند نقل قول و نامی از آن‌ها منتشر نشود.

 

کد خبر: 944

محمدرضا برزگر خالقی می‌گوید: شیخ محمود شبستری گلشن‌ راز را خیلی ساده، روان، با کمال سهولت و راحت سروده است اما شارحان این اثر را بسیار مشکل و به زبان فنی توضیح داده‌اند، که من در کتاب «رازهایی از گلشن‌ راز» سعی کرده‌ام آن توضیحات را ساده کنم.
 
 
محمدرضا برزگر خالقی، مصحح و پژوهشگرحوزه ادبیات کلاسیک و استاد سابق دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «رازهایی از گلشن‌راز» خبر داد و گفت: «گلشن راز» یکی از کتاب‌هایی است که در حجم کم خود، بیشترین اطلاع را می‌دهد، یعنی این کتاب شامل 1000 بیت است ولی با این حجم کم اطلاعات چندین جلد کتاب را به مخاطب می‌دهد و یکی از درخشان‌ترین کتاب‌های تمدن اسلامی است.
 
 

او ادامه داد: از زمانی که «گلشن راز» سروده شده، تا زمان ما بیش از 50 شرح بر این کتاب نوشته شده که این نشان‌دهنده اهمیت بالای خود کتاب «گلشن راز» است. از مهم‌ترین شروح این کتاب «مفاتیح‌الاعجاز فی شرح گلشن راز» اثر شمس‌الدین لاهیجی است که پایان‌نامه فوق لیسانس من بود و آن را سال 1366 در دانشگاه تربیت ‌مدرس دفاع کردم و به صورت کتاب چاپ شده است که اتفاقا استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت و به چاپ یازدهم یا دوازدهم رسیده است.
 

نویسنده کتاب «شاخ نبات حافظ» درباره شرح لاهیجی بر گلشن راز و تاثیر آن در نوشتن کتاب «رازهایی از گلشن‌راز» بیان کرد: شرح لاهیجی بسیار سخت و مشکل است، یعنی آن را به زبان عرفان نظری و با اصطلاحات خاص آن نوشته است، بنابراین مخاطبان و مردمی که عاشق گلشن راز هستند، نمی‌توانند از این شرح استفاده کنند. من سال‌ها شرح لاهیجی را در دانشگاه تدریس کردم که حاصل این تدریس من و یادداشت‌هایی که حول آن نوشتم را جمع کردم و تحت عنوان «رازهایی از گلشن‌راز» در انتشارات زوار به چاپ رساندم. از ویژگی‌های این کتاب این است که سعی شده برای همه قابل فهم باشد و تمام مردم از آن بهره ببرند، خصوصا از شرح لاهیجی و توضیحاتی که در تعلیقات کتاب اضافه کرده‌ام، و هدفم هم این بود که مردم از آن شیرینی شرح لاهیجی استفاده کنند.
 

برزگرخالقی درباره مخاطب‌های این کتاب گفت: اینکه می‌گویم مخاطب این کتاب عام است، منظورم افرادی غیر از دانشجویان ادبیات فارسی است که در دوره فوق لیسانس درسی به نام گلشن راز دارند. در مجموع تمام دانشجویان، همه کسانی که به عرفان علاقه‌مندند یا ادب فارسی را دوست دارند، می‌توانند مخاطب این کتاب باشند. ساختار این کتاب به این صورت است که همه ابیات مشکل گلشن راز را مورد توجه قرار داده و هر بیت مشکلی که توضیح دارد و لازم است که توضیح آن باز و گسترده شود را به زبان ساده توضیح داده‌ام تا افراد غیر دانشگاهی و کسانی که اهل مطالعه هستند، بتوانند از این کتاب استفاده کنند.

 
وی افزود: شیخ محمود شبستری گلشن‌ راز را خیلی ساده، روان، با کمال سهولت و راحت سروده است اما شارحان این اثر را بسیار مشکل و به زبان فنی توضیح داده‌اند، که من سعی کرده‌ام آن توضیحات را ساده کنم تا خواننده لذت ببرد. مثلا شرح لاهیجی که من روی آن کار کرده‌ام قلم بسیار سخت و سنگینی دارد.

 

استاد سابق دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین در پاسخ به اینکه آیا صرفا بُعد عرفانی گلشن‌ راز باعث ماندگاری او شده یا خیر؟ گفت: کتاب گلشن‌ راز چند بُعد دارد. این کتاب تقریبا مباحث فلسفی، عرفان نظری و حتی ادبی را در خود دارد و تنها یک کتاب صرف عرفانی و خالی از زیبایی‌های ادبی نیست. شیخ محمود شبستری در گلشن‌ راز سعی کرده مباحث فلسفی و عرفانی را به زبان شعر بگوید، چرا هر چیزی که به زبان شعر باشد، ماندگاری بیشتری دارد. این کتاب یک دوره حکمت، فلسفه، عرفان و ادبیات و تقریبا نشان دهنده تفکر تمدن اسلامی است. یعنی شیخ محمود شبستری یک دوره تفکر تمدن اسلامی را در آن فشرده که یک هنر است. او توانسته در هزار بیت بیشترین حد، یعنی یک دوره حکمت و فلسفه را بیان کند که از دلایل ماندگار بودن کتاب همین است.

 
برزگر خالقی در پایان از آخرین کارهایی که در دست تهیه و انتشار دارد خبر داد و عنوان کرد: جلد دوم «شرح دیوان فاقانی» که جلد اول آن‌ را سال‌ها پیش چاپ کردم زیر چاپ دارم و در حال کار روی جلد سوم آن هستم و قصد دارم که تا آخر این دیوان شرح کامل آن را انجام دهم. کار دیگری هم به نام «داستان‌های عاشقانه فرهنگ فارسی» زیر چاپ دارم و قرار است انتشارات زوار آن را منتشر کند. این کتاب شامل مجموعه داستان‌های زیبای عاشقانه ادب و فرهنگ فارسی است که توسط دانشجوهای مختلف در قالب پایان‌نامه ارائه شده است و داستان‌های عاشقانه‌ای که به صورت شفاهی در بین اقوام مختلف کرد، ترک، ترکمن، کرد کرمانج و... را شامل می‌شود و در سه جلد تهیه شده است.

 
کتاب «رازهایی از گلشن راز» به همت محمدرضا برزگرخالقی در 253 صفحه گردآوری شده و با بهای 28000 تومان توسط انتشارات زوار چاپ و روانه بازار کتاب شده است.
 
 
کد خبر: 941
منبع: ایبنا
 

فراخوان جایزه «کتاب سال شعر جوان» (جایزه قیصر امین‌پور) منتشر شد.

 

بر اساس اعلام دبیرخانه، دفتر شعر جوان با انگیزه شناسایی و معرفی استعدادهای جوان به جامعه ادبی کشور و تقدیر و حمایت از آنان با هدف اعتلای شعر امروز، دومین دوره  از سری جدید جایزه «کتاب سال شعر جوان»  را از میان مجموعه‌های منتشرشده سال ۱۳۹۶ برگزار می‌کند.

 

شرایط شرکت در این دوره از جایزه به این شرح اعلام شده است:

 کتاب چاپ اول باشد.

کتاب به زبان و خط فارسی باشد.

سن شاعر در سال چاپ کتاب بیش از ۳۰ سال نباشد.

شاعران  جوان سراسر کشور و یا ناشران کتاب‌های شعر می‌توانند پنج نسخه از هر کتاب را تا پایان مهر ۱۳۹۷ به نشانی تهران، خیابان شهید کلاهدوز، نبش خیابان نعمتی، خانه شاعران ایران، دفتر شعر جوان ارسال کنند.

 

کد خبر: 939

چهارمین مجمع عمومی انجمن علمی نقد ادبی ایران یازدهم تیرماه امسال در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود.

 

در این نشست که به منظور ارائه گزارش سالانه، تصویب برنامه راهبردی ۱۰ ساله دوم برپا خواهد شد، هیئت مدیره جدید انجمن نیز برای سه سال آینده انتخاب خواهند شد.

 

انجمن علمی نقد ادبی ایران در سال ۱۳۸۷ به ابتکار مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری جمعی از استادان دانشگاه‌های سراسر ایران تأسیس شد. زنده‌یاد دکتر علیمحمد حق‌شناس ریاست نخستین هیئت مدیره این انجمن را به عهده داشت. دکتر محمود فتوحی، دکتر نصرالله امامی و دکتر مریم حسینی رؤسای بعدی انجمن بودند.

 

این انجمن هم‌اکنون ۵۰۰ عضو پیوسته و وابسته دارد. فصلنامه نقد ادبی با همکاری این انجمن چاپ می‌شود و دوفصلنامه روایت‌پژوهشی به سردبیری دکتر حمیدرضا شعیری و مدیرمسئولی دکتر ابراهیم خدایار نشریه اختصاصی انجمن به شمار می‌رود.

 

برگزاری همایش سالانه نقد ادبی در کشور، مشارکت در اهدای جوایز ادبی، برگزاری نشست‌های نقد کتاب، برپایی دوره‌های تخصصی نقد ادبی و تشکیل شاخه‌های دانشجویی و شعبه‌های انجمن در دانشگاه‌های سراسر کشور از دیگر فعالیت های این انجمن است.

 

چهارمین مجمع عمومی انجمن علمی نقد ادبی ایران ۱۱ تیرماه امسال از ساعت ۱۵-۱۷ در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار خواهد شد.

 

کد خبر: 938

فراخوان هشتمین کنگره ادبی ریان همزمان با ثبت‌نام دهمین دوره این حلقه، در حوزه شعر مذهبی منتشر شد.

 

همزمان با آغاز ثبت‌نام دهمین دوره حلقه ادبی ریان، فراخوان هشتمین کنگره این حلقه نیز منتشر شده است.

 

حلقه ادبی ریان، با هدف ارتقاء و اعتلای فرهنگ غنی عاشورایی و ادبیات آئینی، فعالیت هنری آئینی خود را از سال ۱۳۹۱ زیر نظر محمد صمیمی شاعر و سراینده اشعار مذهبی آغاز کرد.

 

به تازگی ثبت‌نام دهمین دوره این حلقه ادبی آغاز شده است. در سلسله جلسات ریان، مطالبی پیرامون شعر و تصنیف (نوحه و سرود) آئینی از قبیل کشف مضامین، ملودی ، ریتم ، آوای موسیقایی کلمات، بحرهای وزنی، شاعرانه اندیشیدن و ... توسط محمد صمیمی و دیگر اساتید شعر و ادبیات فارسی به عنوان اساتید مهمان آموزش داده می شود.

 

حلقه ادبی ریان از سال ۱۳۹۱ تاکنون ۹ دوره آموزش شعر و تصنیف آئینی، ۳ دوره کارگاه شعر با موضوعات مختلفی از قبیل شناخت اشعار نیمایی و نگاه نو، بررسی سبک خراسانی و هندی در اشعار بیدل دهلوی و صائب تبریزی و همچنین جلوه‌های آئینی اشعار حافظ شیرازی و ۷ کنگره شعری با موضوعات امام زمان (عج)، حضرت خدیجه (س)، شهادت حضرت صدیقه (س)، امام حسن (ع)، حضرت ام البنین (س)، شیدایی منظوم با موضوعیت محرم و ولادت حضرت صدیقه (س) برگزار کرده که اشعار هر کنگره در قالب دفترچه و کتاب‌هایی با نام همان کنگره به چاپ رسیده است.

 

همزمان با آغاز ثبت‌نام دهمین دوره این حلقه، فراخوان هشتمین کنگره ریان هم در راستای پاسداشت مقام شهید و شهادت منتشر شده است. این کنگره در دو بخش اصلی و ویژه با موضوعات شهید و شهادت و شهید محمدحسین حدادیان برگزار می‌شود.

 

قالب آثار ارسالی شامل کلیه قالب‌های شعر کلاسیک و نو و همچنین تصنیف شامل زمزمه، زمینه، واحد ، شور و ...  می‌شود. ارسال اثر نیز برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

 

مهلت ارسال اثر به این کنگره پایان روز چهارشنبه ۲۰ تیر است و علاقه‌مندان باید آثار خود را یا به پایگاه اینترنتی ریان به نشانی www.halgherayyan.ir  و یا پیام‌رسان بله با شماره ٠٩٣٩٨٣٧٩٦٧٩ ارسال کنند.

 

مراسم اختتامیه هشتمین کنگره حلقه ادبی ریان هفته آخر تیرماه برگزار می‌شود.

 

کد خبر:  937

 

دبیر جایزه قلم زرین کاندیداهای دریافت این جایزه در بخش شعر بزرگسال را معرفی کرد.

 

وجیهه سامانی دبیر شانزدهمین دوره جایزه قلم زرین درباره اعلام نتایج کاندیداهای گروه شعر بزرگسال جایزه قلم زرین، اعلام کرد: آخرین جلسه داوری گروه شعر بزرگسال روز چهارشنبه ٢ تیر ماه در محل انجمن قلم و با حضور بنده و سه داور این گروه برگزار شد که طی پنج ساعت بحث و تبادل نظر و جمع بندی امتیازات، از میان تمامی آثار چاپ شده در سال ٩٦ در حوزه شعر بزرگسال، که طبق لیست دریافتی از خانه کتاب ٣٠٥٧ عنوان کتاب بود، آثار زیر به عنوان کاندیدای دریافت جایزه قلم زرین انتخاب و معرفی شد:

 

١-ساکن چو آب و روان چون رود؛ تقی پور نامداریان

٢-دلنخواهی؛ محمد حسین انصاری نژاد

٣-لیلی آذر؛ آذر سعادتمند

٤-سیاه مست سایه تاک؛ مرتضی امیری اسفندقه

٥-عشق سوزان است؛ مهدی جهاندار

٦-تحیر؛ سید حمید رضا برقعی

٧-اسفار آفتابگردان؛ عباس باقری

٨-به رنگ درنگ؛ محمد مرادی

٩-مرز ما عشق است؛ سید محمد مهدی شفیعی

١٠-سفرنامه با صاد؛ سید مهدی موسوی

 

وجیهه سامانی ارزیابی داوران این بخش از آثار چاپ شده سال ٩٦ را چنین عنوان کرد: خوشبختانه در حوزه شعر بزرگسال شاهد آثار بسیار خوب و فخیمی بودیم. این از تعدد کاندیداهای این بخش هم مشهود است. رقابت به حدی تنگاتنگ و امتیازات نزدیک به هم بود که تیم داوری تصمیم گرفتند ده عنوان کتاب را به عنوان کاندیدای جایزه قلم زرین معرفی کنند تا در نهایت، در روز چهاردهم تیرماه، مصادف با روز ملی قلم، کتاب برگزیده این بخش که شایسته دریافت جایزه قلم زرین است، معرفی شود.

 

 دبیر شانزدهمین دوره جایزه قلم زرین همچنین افزود: اخبار و اطلاعات و اسامی کاندیداهای گروه های شعر کودک و نوجوان، داستان بزرگسال و پژوهش و نقد ادبی، متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

کد خبر: 935

 

 

مصطفی رحماندوست می‌گوید: تا زمانی که رسانه‌ها، آموزش و پرورش و خانواده‌ها کاری برای آگاهی‌بخشی به کودکان نکنند، ادبیات هم کاری نمی‌تواند بکند. بگذارید داغ این گناه به گردن دیگران باشد نه ادبیات.

 

این شاعر کودکان و نوجوانان درباره ظرفیت ادبیات در زمینه آگاهی‌بخشی به بچه‌ها برای شناخت بدن خود و پیشگیری از اتفاق‌هایی مثل تعرض و تجاوز به آن‌ها، اظهار کرد: این کار، کارِ ادبیات نیست.  مشکل اصلی در خانواده‌ها و آموزش و پروش است. ادبیات و کتاب هم می‌توانند در کنار  باورهای خانواده و تربیت خانوادگی به بچه‌ها  کمک کنند.

 

او با تأکید بر این‌که مشکل ما جایی دیگر است، افزود: مشکل ما این است که رادیو و تلویزیون اصلا در این‌باره حرفی نمی‌زنند زیرا برای‌شان تابو شده است. برنامه‌های کودک رسانه ملی چیزهای بزرگسالانه حتی نیمچه بحث‌های سیاسی را مطرح می‌کند اما به این‌جا که می‌رسد ساکت می‌شود. وقتی رسانه ملی، مطبوعات کودک و نوجوان و خانواده درباره این موضوع کاری نمی‌کنند،  ادبیات هم نمی‌تواند کاری بکند.

 

رحماندوست در ادامه خاطرنشان کرد: اگر نویسنده درباره این موضوعات کتابی هم بنویسد، خانواده‌ها و آموزش و پرورش باید کتاب‌ها را  بخرند که آن‌ها هم این کار را نمی‌کنند. بگذارید داغ این گناه به گردن دیگران باشد نه ادبیات. تابو با کتاب شکسته نمی‌شود. شما اگر کتابی بگیرید که نقاط ممنوع بدن را به یک بچه یاد می‌دهد،  کودک با مادرش  آن را می‌خواند و این مسائل برای مادر تابو است.  همچنین کتاب را  باید در رادیو و تلویزیون مطرح کنند که این موضوع برای‌شان تابو است. ما  به جایی نمی‌رسیم و این قصه ادامه دارد.

 

او سپس بیان کرد: بی‌خودی یک‌سری چیزها را برای خودمان تابو کرده‌ایم و آن‌ها برای‌مان مسئله شده است. یادم می‌آید زمانی که بچه بودم مادربزرگم که مکتب‌دار بود، بالای کرسی می‌نشست، کتری را دستش می‌گرفت و طهارت را به ما یاد می‌داد، ما هم غش‌غش می‌خندیدیم و اتفاق عجیبی نمی‌افتاد. اما در  ۳۰ - ۴۰ سال اخیر دچار یک‌سری خط قرمزهای احمقانه در تربیت شده‌ایم که بین بچه‌ها و پدر و مادرها فاصله انداخته است و باعث شده بچه‌ها از جاهای دیگر یاد بگیرند. به طور مثال غسل کردن و مواردش را چه کسی به بچه‌ها یاد می‌دهد؟ آیا پدر و مادر آموزش می‌دهد؟ مدرسه یاد می‌دهد؟ آیا رادیو و تلویزیون یاد می‌دهد؟ خیر. در آموزش  مسئله شرعی این‌طور درمی‌مانند، این‌ حرف‌ها که دیگر هیچ... درباره این موضوعات در کتاب نمی‌توان نوشت.

 

این شاعر  اظهار کرد: نویسنده باید کتابی بنویسد که در بازارِ بسیار بدِ کتاب خریدار داشته باشد. زمانی که خانواده‌ها و رسانه‌های عمومی در این‌باره کاری نمی‌کنند، مسلما کتاب خریدار نخواهد داشت و حتی ممکن است محکوم به «هنجارشکنی» شود. من این هنجارشکنی را هم  نمی‌فهمم. این‌طور نمی‌شود، زیرا هر کس ممکن است برای خود هنجاری تعریف و گرفتاری‌های جدیدی را ایجاد کند. اگر کاروان راه بیفتد ما هم در آن می‌رویم اما حاضر نیستیم جلو کاروان راه بیفتیم.

 

او با اشاره به کتاب‌های موجود  در بازار درباره این موضوعات، گفت: بیشتر کتاب‌ها ترجمه‌ای از کتاب‌های خارجی است. اما  این کتاب‌ها زمانی ارزشمند است که در مدرسه و خانواده‌ها مطرح شود.  این کتاب‌ها را ترجمه و چاپ کرده‌ایم اما روی دست ناشران مانده است. برای این‌که کتاب در خانواده مطرح شود لازم است ابتدا اصل موضوع مطرح شود.

 

مصطفی رحماندوست با بیان این‌که تابوها و خط قرمزها را خودمان ساخته‌ایم، افزود: کسی نگفته است صحبت کردن درباره این مسأله حرام است یا هنجارشکنی محسوب می‌شود. مسائلی وجود دارد که ما باید به آن‌ها بپردازیم در حالی‌که همه را از خارجی‌ها می‌گیریم. فکر می‌کنید آمار طلاق در ایران چقدر است و چقدر بچه طلاق داریم؟ آیا رادیو و تلویزیون و مدارس برای این ‌بچه‌ها برنامه‌ای درست کرده‌اند یا نه؟ بچه‌ طلاق مجبور است تا آخر دبیرستان دروغ بگوید و پنهان‌کاری کند که بچه‌ طلاق است. در حالی‌که این موضوع طبیعی است و زمانی که تعداد طلاق زیاد است، بچه‌ طلاق هم هست. ما باید کمک کنیم بچه‌ طلاق راحت زندگی کند. دو نفر نتوانستند با هم زندگی کنند و گرفتاری‌اش را باید بچه‌ای تحمل کند که تقصیری نداشته است. اخیرا انتشارات امیرکبیر کتابی راجع به بچه‌های طلاق منتشر کرده، گفتم حتما بعدا می‌گویند چقدر طلاق را شیرین نشان داده‌ای و کتک‌کاری می‌شود. بچه‌ای که تا پایان جوانی‌اش رویش نمی‌شود بگوید پدر و مادرش از هم جدا شده‌اند و در مدرسه درباره پدر و مادر خود دروغ می‌گوید آیا سالم بزرگ می‌شود؟ مسلما نه. مسئله فقط تجاوز جنسی  نیست؛ این‌ها هم هست.

 

او در ادامه تأکید کرد: هرکس برای خود یک هنجاری درست می‌کند؛ آخرش هم  این می‌شود که شاهد تجاوز گروهی به کودکان هستیم. متأسفانه به قدری مسائل سیاسی در کشورمان بزرگ شده که تا مسئله‌ای سیاسی نشود، کسی دنبال آن نمی‌رود. شما هم که خبرنگار هستید اگر سال گذشته به این فکر می‌افتادید که درباره این موضوع گزارش بنویسید، گزارش‌تان خریدار نداشت. ما جامعه‌ای نداریم که گروه‌های متفکر و برنامه‌ریز اجتماعی آینده‌نگر داشته باشد. مسائل همین‌طور می‌آید و می‌رود. خدا به داد بچه‌ها برسد.

 

کد خبر: 933

صفحه1 از35

آخرین اخبار

تمامی حقوق این وب سایت برای تارنا محفوظ می باشد