نخستین پایگاه خبری شـعر و تـرانـه ایــران

پخش زنده رادیو تارنا

  1399/3/3   شعر امروز   کدخبر: 1219   خبرنگار: ایسنا   نظر: 0   بازدید: 414 چاپ

 محمد سلمانی: اغراق‌ برخی شعرها در شأن علی (ع) نیست,محمد سلمانی,تارنا,خبرگزاری,خبرگزاری شعر,ترانه,شعر,شاعر,ادبیات

محمد سلمانی: اغراق‌ برخی شعرها در شأن علی (ع) نیست

 

محمد سلمانی از شعرهایی که باور مخاطب را ضعیف می‌کنند، می‌گوید و اظهار می‌کند: اغراق‌های برخی شعرها در شأن حضرت علی (ع) نیست.

 

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کیفیت شعر معاصر در موضوع سیره حضرت علی (ع) اظهار کرد: باید درباره شعرهای آیینی‌ که سروده می‌شود، آسیب‌شناسی انجام شود، چون اغراق‌ها و غلوهایی در بعضی از سروده‌ها دیده می‌شود که اصلا در شأن آن حضرت نیست.

او در ادامه گفت: شاعران باید در شعرهای‌شان خصوصیات آن حضرت را واقعی‌تر و انسانی‌تر بیان کنند تا درس یا آموزه‌ای برای مردم و مخاطبان باشد. اما آسیب‌شناسی شعرهای آیینی در حوصله این فرصت کوتاه نمی‌گنجد و جلسات مستمری را می‌طلبد که کارشناسان بنشینند و این شعرها را بررسی کنند.

سلمانی با بیان این‌که در شعرهای آیینی نسل امروز آسیب‌هایی وجود دارد که در گذشته هم بوده است اظهار کرد: هم در پیشینه ادبی‌مان و هم در میان شعرهایی که توسط نسل امروز سروده می‌شود، شعرهایی که با مضمون حضرت علی (ع) سروده می‌شود، زیاد داریم؛ در میان این‌ها هم گونه‌های خوب وجود دارد و هم گونه‌هایی که اشکالات و ایرادهایی دارند که باید رفع شوند.

او افزود: در شعرها پیش از این هم اغراق و غلو وجود داشته است، اما گاهی در شعرها چیزهایی را به حضرت علی (ع) نسبت می‌دهند که مخاطب را زیر سوال می‌برد، و وقتی مخاطب باهوش و هوشمندی این شعرها را می‌خواند، باورهایش را ضعیف می‌کند.

این شاعر همچنین با اشاره به مشاهدات خود از سروده‌های شاعران در فضای مجازی بیان کرد: شاعران ما در دوره‌ها و مناسبت‌های مختلف در فضای مجازی فعالیت داشته‌اند و برای ماه رمضان هم برنامه‌هایی گذاشته‌اند، مطالعات‌شان را در یک حوزه خاص متمرکز کرده‌ و بیشتر تفحص می‌کنند و مثلا می‌گویند که می‌خواهند کتابی را بخوانند؛ در نتیجه انگیزه سرودن‌شان در این ماه بیشتر می‌شود و هم برای ماه رمضان و هم درباره شهادت حضرت علی (ع) شعر می‌گویند. 

محمد سلمانی در پایان با یادآوری این‌که صدا و سیما باید به شعر درباره حضرت علی (ع) و شعرهای متناسب در ماه رمضان بیشتر بپردازد، گفت: شاعران با اعتقادات روز مردم حرکت می‌کنند. در یک دوره‌ باورها عمیق‌تر و در یک دوره باورها سطحی‌تر می‌شود و شاعران چون از خود مردم هستند و زبان مردم را دارند زبان روز مردم در آن‌ها دیده می‌شود و برای همین تفاوت‌هایی در شعر دوره‌های مختلف می‌بینیم.

برچسب ها : محمد سلمانی تارنا خبرگزاری شعر شعر آیینی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.