نخستین پایگاه خبری شـعر و تـرانـه ایــران

پخش زنده رادیو تارنا

  1398/8/3   ترانه   کدخبر: 567   خبرنگار: امید خواجوی نیا   نظر: 0   بازدید: 11364 چاپ

ترانه امروز در حال پوست انداختن است,شاعر هفتهمهدی موسوی در گفتگو با تارنا:-ترانه امروز در حال پوست انداختن است,مهدی موسوی

مهدي موسوي در گفتگو با تارنا

ترانه امروز در حال پوست انداختن است

مجموعه ترانه های دهه ی 90 ترانه سرایان کشورمان به کوشش مهدی موسوی میرکلایی و با همت انتشارات «نیماژ» بزودی منتشر می شود. این دومین تجربه ی موسوی در گردآوری ترانه های دیگر ترانه سرایان است.

مجموعه ترانه های دهه ی 90 ترانه سرایان کشورمان به کوشش مهدی موسوی میرکلایی و با همت انتشارات «نیماژ» بزودی منتشر می شود. این دومین تجربه ی موسوی در گردآوری ترانه های دیگر ترانه سرایان است.

  وی در گفتگو با «تارنا» از تجربه ی کتاب اول و دغدغه هایش برای انتشار کتاب تازه این طور گفت: اوایل دهه 80 در خانه ی ترانه، ترانه هایی سروده می شدند که از جنس ترانه های رایج آن روزگار نبودند. به همین دلیل تصمیم گرفتم این ترانه ها را در قالب یک کتاب جمع آوری کنم. این کتاب منتشر و پرفروش شد و ترانه سرایانی که آثارشان در این کتاب منتشر شده بود، امروز جزو بهترین های کشور هستند.  

این ترانه سرا در ادامه از علایق و سوابق کاری اش در ترانه از جمله نگارش نقد و انتشار کتاب «تاریخ تحلیلی ترانه» گفت و پیرامون دلایل انتشار این کتاب اظهار داشت: به دلیل اقبالی که آن کتاب پیدا کرد و فروشی مناسبی که داشت، ناشران پیشنهاد چاپ کتاب های دیگری در این زمینه را دادند که با مقاومت من روبرو شد تا این که دوره ای تازه در ترانه ی ما بوجود آمد و امروز شاهد آن هستیم که شکل دیگری از ترانه جریان دارد. به همین جهت نیاز بود تا کتاب دیگری در این حوزه منتشر شود که دربرگیرنده ی ترانه های متفاوت دهه ی 90 ما باشد.  

موسوی با بیان این مطلب که این مجموعه در پی انتشار فراخوانی از سوی وی و دریافت بیش از هزار ترانه از سراسر کشور جمع آوری شده است، گفت: در کنار ترانه هایی که از میان آثار رسیده و ترانه سرایان ناشناخته انتخاب شد، از آثار دیگر ترانه سرایان نیز استفاده شده است تا مجموعه ای جمع آوری شود که هم هنگام مطالعه جذابیت و هم وقتی که ترانه ها اجرا می شوند جذابیت موسیقایی داشته باشند.

  خالق مجموعه ی «طاقت بیار رفیق» مدت زمان جمع آوری، ارزیابی و آماده سازی این مجموعه برای انتشار را دو سال بیان داشت و علت طولانی شدن این قضیه را پیچیدگی های رسم الخط ترانه سرایی برای ویرایش و در نهایت چاپ عنوان کرد.  

او همچنین در پاسخ به پرسشی در ارتباط با معیارهایی که هنگام بررسی و انتخاب ترانه ها داشت، گفت: سعی کردم ترانه هایی را انتخاب کنم که بار شاعرانگی داشته باشند، یعنی در خلق تصاویر، فرم و ساختار ترانه، تخیل و سازوکار شعر چیره باشد و بعد از این، موضوع مراعات حال اجتماع بود که بیشتر ترانه های انتخاب شده بخشی از مشکلات جامعه و مسائل اجتماعی را روایت می کنند و حتی اگر ترانه به موضوعی مثل عشق اشاره داشت، آن دغدغه ی تکراری و روزمره نبود و نگاه به عشق در آن ترانه ها عمیق بود.   موسوی سپس با اشاره به این مساله که مقدمه ای نسبتا طولانی، به قلم خود او در ابتدای این مجموعه منتشر می شود، در رابطه با زمان انتشار این کتاب گفت: مجوز این مجموعه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است، مراحل پایانی طراحی جلد و چاپ را سپری می کند و اولین پخش را در نمایشگاه بین المللی کتاب در اواسط اردیبهشت ماه خواهیم داشت.  

موسوی وضعیت ترانه سرایی در کشور را با توجه به آثار ارسال شده مثبت ارزیابی کرد و گفت: مطمعنا از هرکس در این رابطه نظرخواهی کنید، وضعیت را نگران کننده توصیف می کند، اما نظر من کاملا نقطه ی مقابل این دیدگاه است چراکه ترانه ی ما در حال پوست انداختن است و امروز ترانه هایی با شاعرانگی های فراوان و متفاوت از ترانه های دهه ی 70 به طور مثال سروده می شوند و کارهایی همچون ترانه های روزبه بمانی، رستاک حلاج و مرحوم افشین یدالهی بسیار شاعرانه هستند.

  این ترانه سرا تاثیرگذاری این مجموعه بر ترانه ی حال حاضر کشور را خوب دانست و با تاکید بر این که اقداماتی از این قبیل سبب دیده شدن این ترانه سرایان می شوند، از دیگر مزایای این حرکت را نزدیکی ترانه های هم جنس و توانایی بوجود آوردن جریان ادبی دانست.   

برچسب ها : ترانه مهدی موسوی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.