1399/2/26   شعر امروز   کدخبر: 1206   نظر: 0   بازدید: 580   خبرنگار: شمیلا شهرابی چاپ

ابوالفضل زارعي مطرح کرد:

درخت کهن و بارور ادبیات ما ریشه در شعر کلاسیک دارد.

درخت کهن و بارور ادبیات ما ریشه در شعر کلاسیک دارد.

اختصاصی تارنا

صحبت از غزل و مثنوی که میشود در ذهن همه ی ما یک شعر موزون و ردیف و قافیه شکل میگیرد که اتفاقا سرودنش بسیار سخت است ،ابوالفضل زارعی در مورد شعر کلاسیک برایمان میگوید:

 

 

*از فعالیت هنری خودتان بگویید؟

 

 

متولد بهمن ماه۱۳۶۳ساکن تهران، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، از هفده سالگی دست به قلم شده ام ودر کنار شعر, خوشنویسی راهم ادامه دادم.

 

در سال( نود وشش )  کتاب "مسافر شهر خاک" را توسط( انتشارات مایا ) منتشر کردم که در قالب‌های چهارپاره پیوسته، غزل، مثنوی، رباعی میباشد.

 

 در سال نود و هفت از طریق آقای مهدی رفوگر با گروه خوابگردها آشنا شدم ودر کتاب مشترک خوابگردها شرکت کردم.

 

عضو رسمی کانون شعر ایران و عضو انجمن ادبی قلم و همچنین با گروه نشریه فرهنگی و ادبی طلوع همکاری دارم.

 

گاهی اشعارم در نشریه های سراسری کشور مانند ( نشریه سایه) یا در( روزنامه های استانی مانند طلوع و چشم انداز روشن به چاپ می رسد.

 

* سبک شعری شما چیست؟

 

در قالب‌های شعر کهن از مثنوی، رباعی،غزل که به اصطلاح کلاسیک اطلاق می شود, طبع آزمایی کرده ام و در شیوه  اشعار نئوکلاسیک که شامل چهارپاره پیوسته می باشد هم اشعار خود را نشر داده ام.

 

در سبک‌های نو نیز در قالب  نیمایی اشعاری سروده ام که البته تا به امروز اشعار نیمایی خود را نشر نداده ام تا ببینم در آینده چه می شود.

 

*تفاوت غزل ومثنوی چیست؟

 

 درباره تفاوت غزل با مثنوی :

 

طبق تعریف های ثبت شده غزل و مثنوی از قالبهای سنتی شعر هستند که مثنوی در روایت داستان‌ها و مطالب طولانی بیشتر به کار می رود.

 

 تعداد ابیات در مثنوی های مختلف ثبت شده ولی در معروفترین هایشان در بین دوهزار الی پنج هزاربیت می باشد و هر دومصراع در هر بیت آن باهم هم قافیه و مستقل از بیت بعدی است. حال آنکه غزل قالبی است در۵الی۱۲ بیت در بیان حالات، عواطف، احساسات، شکایت از روزگار، توصیف  معشوق و وصف کمالات او و تعریف زیبایی و مضامینی از این دست است، که البته باید خاطر نشان کرد که هردو این قالب‌ها در سیر تطور و تحول تاریخی خود دستخوش تحولات و دگرگونی هایی گشته اند که توضیح و تشریح آن در این بحث نمی گنجد.

 

 

 * آیا غزل مدرن به شیوایی و رسایی غزل کلاسیک است؟

 

دیده گاه ثابت و مطلقی برای پاسخ به این گونه سوالها وجود ندارد چرا که اگر از طرفداران غزل سنتی باشیم به طور حتم رای را به غزل کلاسیک در شیوایی و رسایی می دهیم. حال اگر از کسانی باشم که پیرو جریان غزل پست مدرن است برعکس‌.

 

 اما به هر روی نمی‌توان منکر این قضیه شد که درخت کهن و بارور ادبیات ما به واسطه همین غزلیات، قصائد و دیگر گونه های شعری شکوه و صلابت خود را در طی قرنها حفظ کرده و این استواری در این آثار نشان از ممتاز بودن و در کمال بودن آنها را می رساند.

 

چون اگر غیر از این بود به دست فراموشی سپرده می شدند و جنبش پست مدرن و غزل پست مدرن هم با هدف شکستن سنت های شعری و دگرگون کردن جریان سنتی شکل گرفت.

 

 به هر روی خود شاخه ای از همان تنه اصلی شعر کهن است. پس نمی توان شیوایی و رسایی آثار کهن ما را به زیر سوال برد. جایگاه هر کدام از این گونه ها مبرهن و مشخص است.

 

دلنشینی شعر کلاسیک درچیست؟

 

دلنشینی شعر کلاسیک را می توان در موارد متعددی پیگیر شد و جستجو کرد از جمله در زبان فاخر، اندیشه فاخر، کمترین میزان خروج از نورم، زبانی که در این سروده ها به کار رفته زبان دوران خودش است و طبیعی است و خالی از هرنوع تصنع و مسئله موسیقی و وزن که همواره با تار و پود هر ایرانی گره خورده و ناگسستنی است و موارد بی شماری از این دست که به دلنشینی آن اشعار کمک می کند.

 

*بنظر شما چاپ کتاب مشترک چه مزایا یا معایبی دارد؟

 

 

 

 مزایای چاپ کتاب مشترک به شرط اینکه از استانداردهای لازم  برخوردار باشد و از لحاظ سطح کمی و کیفی مورد تایید مراکز ناظر بر چاپ آثار و کتاب می تواند موقعیت مناسبی برای شاعران تازه کار و گمنام باشد که مجموعه ای در کنار شاعران معروف و شناخته شده به گونه ای معرفی شوند به مخاطب.

 

و حتی می تواند سکوی پرتابی باشد برای شاعران نوپا، مزیت دیگر این است که شاعران تازه کار می توانند با ارائه چند نمونه کار میزان بازخورد مخاطبان را به سبک و سیاق شعری و هنری خود به دست بیاورند و به عبارتی با نقاط ضعف و قوت کار خود آشنا گردند قبل از اینکه بخواهند کتاب مستقلی برای خود چاپ کنند.

 

 اما در خصوص معایب کتاب‌های شعر مشترک محدود بودن صفحات برای هر شاعر که باعث می شود به شکل همه جانبه استعداد و توانایی شاعر به مخاطب معرفی نشود، ولی موردی که از دیدگاه برخی مزیت وبعضی عیب ، وقتی شاعران در یک کتاب هستند مسئله قیاس بین آنها از سوی مخاطب پیش می آید که شاید برای شاعر تازه کار یک تهدید حساب گردد و در قیاس با شاعری توانا از همان مجموعه ممکن است ضربه بخورد و توانایی او به زیر سوال برود.

 

* وحرف اخر

 

 

در پایان از سایت توانای تارنا و خبرنگارشان وهمچنین "مهدی رفوگر" کمال تشکر را دارم

 

 

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا غزل شعر امروز ابولفضل زارعی مثنوی مسافر شهر خاک

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.