1399/3/15   شعر امروز   کدخبر: 1226   نظر: 0   بازدید: 1822   خبرنگار: حمید رهدارپور چاپ

علی سروش: شعر خوب توانمندی جذب مخاطب را دارد.

علی سروش: شعر خوب توانمندی جذب مخاطب را دارد.

اختصاصی تارنا

علی سروش از زمره شاعرانی است که علی رغم کمتر شنیده شدن نام او اشعارش نظر مخاطب را به خود جلب می کند . 

* از چه سالی و چطور وارد این حیطه شعرو ادبیات شدید؟


سال سوم دبیرستان بودم دبیر محترم بعد از خوانش  انشایم  گفت:شما انشاء ننوشته اید.شعر سرودید و اما من در شهری زاده شدم با دیوار هایی از سنگ وگل و گچ که بند بند سنگ های هر دیوار ترانه ی تبعیض و درد می سرودند .

خانه های نیمه شب بنا شده بر سرو سینه و بازوان تپه و کوه ،مرثیه خان بودند  برگوار آرزوها . موج لاله سرخ،بابونه های زرد و سفید علف های بلند قامت که سحرخیزتر از بهار بودند ،شاعر می کردند هر رهگذری را .  شهر نفت وگاز،به سیه بختی کوه نشینان شبانه روز اشک سیاه میبارید وشاعر می رویانید ،ومن روییدم ،درخیل شاعران شهر مسجد سلیمان .



 

* آیا اثر مکتوب از شما منتشر شده است؟


 بله،یک کتاب مشترک به نام (شهد شعر)با جمعی از شاعران



 

*تاثیر فضای مجازی را بر ادبیات وشعر چگونه می بینید؟


من از آن دسته افرادی هستم، که در فضای مجازی فعالیت دارم. با توجه به کمبود و خلل کانون های فرهنگی و بی یاور ماندن این قلیل اماکن،چه از نظر مادی وچه معنوی.متاسفانه اگر یاری هم بخواهد به کمک بشتابد،بانظرات غیر کارشناسی موجبات دلسردی علاقمندان را فراهم می آورند، چنانچه همین پل لرزان ومریض می شکست،حال شعر امروز بیمارتر و رنجور تر هم می بود .

 


* از نظر شما شعر خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟


جدا از تعاریف کلیشه ای و تکراری ،که همانا فرم،محتوا،بار،قاعدوچارچوب و.‌‌.. است. شعر ،میباید توانمندی جذب خواننده ،وادارکردن او به تعمق و تامل وتفکر وهمین طور رها کردن او در فضای رویا وتخیل متن را دارا باشد.


 * شما بیشتر به چه سبک شعری گرایش دارید؟


مثل برخی شاعران دمی به غزل ،رباعی،دوبیتی و ... میزنم اما شعر حجم حالم را خوب میکند ،چه خواندن ،چه سرودن.اما شعر حجم( موج نو درواقع کلمه دو نقش مهم ایفا میکند یکی نقش مادی و جسم کلمه و دیگری رساندن معنا . شاعر درواقع کاتب کلمه ها و خالق پیوندی عمیق بین دو بعد کلمه است) درواقع در شعر حجم شاعر کلماتی را انتخاب می کند که قبلا کمتر توسط مخاطب شنیده شده است.

 

* فکر میکنید شعر بر عطوفت‌ و رقت قلب اثر دارد؟


بی تردید این رسالت شعر است ،شعر موسیقی است وموسیقی قدرت انتقال را درخود نهفته دارد‌.

 

* الهام بخش شما در شعر چیست؟


بستگی دارد تخیل ورویای شما در چه زمان ومکانی رهاکند،گاهی این پیر هفتاد ساله را چنان جوان میدارد که چون نوجوانی خجول از عشقی پنهان میگویم(دوچشمت می تراود عشق  زبانت بسته به اقرار   بریدم زیر سنگینی بار عشق پنهان)
 

 

 

* بنظر شما چاپ کتاب مشترک چه مزایا یا معایبی دارد؟


من بخت خود را آزمودم دراین باب ورضایت ندارم.اما، از این بابت که خواننده در یک جلد با آثار چند تن آشنا و بی شک به داوری می نشیند،تصور میکنم نتیجه بخش خواهد بود،چراکه باچند سبک آشنا وسنگینترین را برخواهد گزید(مقصود قشر نوجوان و جوان است)

* حرف آخر


باکمال تاسف، ادبیات وفرهنگ امروز روبه زوال ،به خصوص شعرو ترانه که ترانه به نهایت افت رسیده واین دو، نوجوانان و جوانان را بی بهرگی و راحت طلبی به صوغ و سوق هدایت می کنند.این میماند که بره کباب و جوجه کباب و دیزی را از سفره ها گرفته سوسیس و کالباسو ... جایگزین کرده باشیم که کرده ایم .
شعر و ترانه در سراشیبی غریبی است. رودیست که به دریا نمیریزد بلکه راه کویر پیشه کرده ، واگر به کویر برسد، اگر به قطره تبدیل شود ، اگر باران نبارد.

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا علی سروش شعر کلاسیک علی سروش شاعر شهد شعر

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.