1400/09/02   ترانه   کدخبر: 1248   نظر: 0   بازدید: 1655   خبرنگار: حمید رهدارپور چاپ

آدینه مصطفی زاده: از طریق ترانه میتوانم دغدغه های اجتماعی و عاشقانه ام را با مخاطب تقسیم کنم

آدینه مصطفی زاده: از طریق ترانه میتوانم دغدغه های اجتماعی و عاشقانه ام را با مخاطب تقسیم کنم

تارنا نخستین پایگاه خبری در حوزه شعر و ترانه ایران با هدف کشف، معرفی و حمایت از استعدادها در این حوزه اقدام به برگزاری نخستین جایزه مستقل کتاب سال کرد. در همین راستا بستری فراهم شد برای شاعران جوان کشور تا با شرکت در این همایش استعدادهای خود را شکوفا و عرضه کنند. آدینه مصطفی زاده یکی از برگزیدگان نخستین جایزه مستقل کتاب سال تارنا بود. مصطف زاده  از فعالیت های مدنظر و تاثیر این جایزه بر روند فعالیت خود صحبت میکند.

از چه سالی وارد این حیطه از هنر شدید و‌چه اتفاقی باعث شد به سمت شعر گرایش پیدا کنید؟

 من از دوران بچه‌گی شعر می‌نوشتم و خواندن ترانه‌های شهیار قنبری، ایرج جنتی عطایی، زویا زاکاریان و اردلان سرفَراز تاثیر زیادی در شکل گیری جهان بینیِ من و علاقه‌م به ترانه داشته. از سال 1393 به صورت جدی به نوشتن ترانه پرداختم، چون به رمان و قصه بسیار زیاد علاقه داشتم، ترانه برایم فضایی رو ایجاد می‌کرد که بتوانم قصه گوی بهتری باشم.و با حضور در کارگاه یغما گلرویی و حسن علیشیری که در همان سال ها برگزار می‌شد متوجه شدم که می‌توانم در این زمینه موفق باشم و ترانه می‌نواند فضای مناسب را ایجاد کند تا بهترین‌ِ خودم را بنویسم. بعدها در کارگاهِ ترانه‌ی مهدی ایوبی و علیرضا آذر شرکت کردم. و به صورت جدی‌تَری به ترانه پرداختم.

 آیا اثری از شما در قالب موسیقی منتشر شده است؟


 خیر متاسفانه، آثاری از من انتخاب شده و تا مراحلی هم پیش رفتیم اما به نتیجه نرسید و وارد بازار نشد.

 

شما از فضای مجازی برای شنیده شدن اشعارتان استفاده می کنید؟

 بله من از اینستاگرام برای انتشار ترانه‌هایم استفاده می‌کنم.

کارهایم رو به صورت دکلمه در صفحه‌ام منتشر و ویدئوهای مربوط به خواندن کارهایم را در خانه‌ی ترانه و کانون زمستان و بقیه‌ی محافل ادبی را منتشر می‌کنم .

 

جایزه مستقل کتاب سال تارنا و نقد و داوری اشعار شما توسط هیات داوری جایزه تارنا، چه تاثیری در رویکرد شما برای ادامه فعالیت در این عرصه خواهد داشت؟

چاپِ ترانه‌هایم در قالب کتاب و به صورت مکتوب، مسئولیت سنگینی را برایم به همراه دارد چون آدم‌های زیادی هستند که این کتاب را تهیه می‌کنند و بعد از آن کارهای من را دنبال می‌کنند و من باید به صورت منسجم‌تر و جدی‌تری به نوشتن بپردازم و موضوعی که بسیار برای من جذابه این است که این کتاب توسط چهار عزیزی انتخاب شده که خودم همیشه آثارشان را  دنبال کردم و اعتقاد دارم که از باسوادهای این حوزه هستند، یعنی کتابی منتشر می‌شود که علاوه بر خودم که صاحب اثرم افراد دیگری هم موافق چاپ شدنش هستند.

 

هدف شما از شعر نوشتن چیست؟ شما مینویسید که خوانده بشود یا بعنوان اثری در قالب کتاب منتشر شود؟

  تعریفی از ترانه وجود دارد که من به شخصه خیلی دوسش دارم "ترانه سروده‌ای است که به هدف هم آغوش شدن با موسیقی نوشته می‌شود" و به طور کلی هنری است که در کنار ملودی می‌تواند به یک اثرِ کامل و ماندگار تبدیل بشود و این دو مکمل هم هستند اما،  این که به صورت مکتوب منتشر شود و خوانده بشود می تواند کمکی باشد در جهت دیده شدنش و من هم  در همین جهت سعی کردم که در کتابم ترانه‌هایی روا گلچین کنم که بیشتر شعر‌های محاوره هستند و وابستگی کم‌تری به ملودی در آن‌ها وجود دارد . اما در نهایت امر  ترانه باید به صدای مناسب برسد تا بتواند به گوش آدم‌ها برسد، تا به  واسطه‌ی ملودی تکرار  و در نهایت در ذهن‌ها  ته‌نشین بشود .

 

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: تارنا ترانه خانه ترانه ترانه سرایی جایزه کتاب تارنا آدینه مصطفی زاده قرص آبی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.