1400/01/30   شعرنو   کدخبر: 1262   نظر: 0   بازدید: 228   خبرنگار: زهرا منصور چاپ

نگاهی به زندگی چهره ماندگار ادبیات

شمیسا هفتاد و سه ساله شد

شمیسا هفتاد و سه ساله شد

بیست و نهم فروردین زادروز سیروس شمیسا است. دانشجویان زبان و ادب فارسی و اهالی ادبیات او را به‌خوبی می‌شناسند.

تحقیقات و نوآوری‌های شمیسا را در زمینه‌ی آموزش عروض، قافیه، سبک‌شناسی و ... نباید نادیده گرفت.  بدون شک قدردانی از او و مرور آثارش به پاس قدم‌های مهمی که برای آموزش ادبیات برداشته عمل ارزنده‌ای است. سیروس شمیسا متولد ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ در شهر رشت است.

او در دوران دانشجویی از رشته‌ی پزشکی انصراف داد و در رشته‌ی ادبیات فارسی مشغول به تحصیل شد. مدرک‌ کارشناسی‌اش را از دانشگاه شیراز و دکترای ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران گرفته است. شمیسا در سال ۸۰ یکی از چهره‌های ماندگار ایران شناخته شد. آثار مهم او را تحقیقات ارزشمندش در زمینه‌ی ادبیات تشکیل می‌دهند. تاکنون بیش از ۴۰ اثر از ایشان منتشر شده و آثاری که به آموزش شعر و ادبیات پرداخته‌اند هریک به نوعی دستاورد جدیدی در این حوزه شناخته می‌شوند؛ به‌عنوان مثال کتاب «آشنایی با عروض و قافیه» که از کتاب‌های مهم دکتر شمیسا است با گام جدیدی که در توضیح عروض و‌ قافیه برداشته است مشکل سردرگمی دانشجویان را در هنگام آموزش به خوبی حل کرده است.


کسانی که از آموزش‌های این کتاب بهره برده‌اند در تدریس عروض و قافیه نیز تبحر یافته‌اند و‌ این مسئله نشان می‌دهد که کلاف سردرگم آموزش عروض به دست‌ دکتر شمیسا باز شده است.از دستاوردهای دیگر ایشان می‌شود به اضافه کردن نقد ادبی و زبان‌شناختی به متون ادبی اشاره کرد.سیروس شمیسا همچنین با‌ نگارش آثار : «سبک‌شناسی شعر»، «کلیات سبک‌شناسی» و «سبک‌شناسی نثر» نظم تازه‌ای به آموزش سبک‌شناسی بخشید.او‌ در زمینه‌ی ادبیات معاصر، ادبیات انگلیسی، اسطوره‌شناسی، روان‌شناسی، نقد شعر و نقد داستان نیز دستاوردها و پژوهش‌های درخور توجهی داشته است که یادآوری آن‌ها برای مخاطبان ادبیات، خالی از لطف نیست.


تازه‌ترین اثر شمیسا تصحیحی است از کتاب «حقایق».از آثار دیگر او : بیان و معانی، فرهنگ عروضی، سیر رباعی، سیر غزل در شعر فارسی، انواع ادبی،‌ راهنمای ادبیات معاصر، شاهدبازی در ادبیات فارسی، گزیده منطق‌الطیر، نگاهی به فروغ فرخزاد، نگاهی به سپهری، نگاهی تازه به بدیع، یادداشت‌های حافظ، فرهنگ تلمیحات و... را می‌توان نام برد.کتاب‌های او در بسیاری از دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شوند.سیروس شمیسا در خلوت خود به نگارش و پژوهش مشغول است و‌ کمتر در جلسات ادبی و رسانه‌ها حضور پیدا می‌کند . 

صفحاتی که به نام دکتر شمیسا می‌باشد توسط دوستداران و‌ شاگردانش اداره می‌شود و او در هیچ یک از صفحات مجازی حساب کاربری ندارد.زادروز ایشان را به تمامی دوستداران شعر و ادب فارسی تبریک می‌گوییم.

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: شعر نو تارنا شعر خبر ادبیات خبر شعر شعرناب سیروس شمیسا زادروز سیروس شمیسا سبک‌شناسی نثر کلّیّات سبک‌شناسی خبر فارسی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.