1400/02/02   شعرنو   کدخبر: 1267   نظر: 0   بازدید: 873   خبرنگار: زهرا منصور چاپ

نگاهی به زندگی‌نامه‌ی ادبی قیصر امین‌پور در زادروزش

نگاهی به زندگی‌نامه‌ی ادبی قیصر امین‌پور در زادروزش

قیصر امین‌پور شاعر و نویسنده‌ی معاصر، دوم اردیبهشت سال ۱۳۳۸ در روستای گتوند به دنیا آمد.
او را می‌توان از برجسته‌ترین شاعران در زمان بعد از انقلاب دانست.

به گزارش تارنا - قیصر امین‌پور شاعر و نویسنده‌ی معاصر، دوم اردیبهشت سال ۱۳۳۸ در روستای گتوند به دنیا آمد.

او را می‌توان از برجسته‌ترین شاعران در زمان بعد از انقلاب دانست.

امین‌پور فرد منتخب همایش «چهره‌های ماندگار» در سال ۱۳۸۷ شناخته شد. این همایش بعد از فوت او برگزار شد.

در سال ۱۳۷۶ مدرک دکترای خود را در رشته‌ی ادبیات فارسی از دانشگاه تهران دریافت کرد.

  در سال ۸۳ پایان‌نامه‌ی دکترای خود را با عنوان «سنت نوآوری در شعر معاصر» توسط انتشارات علمی و فرهنگی و راهنمایی استاد «محمدرضا شفیعی کدکنی» منتشر نمود.

 قیصر امین‌پور فعالیت خود را با حوزه‌ی هنری شروع کرد و از جمله شاعرانی بود که از آغاز فعالیت حوزه هنری به گروه شعر آن‌جا پیوست و عضو شورای شعر و ادبیات حوزه شد.

سال ۱۳۶۷ به عنوان عضوی از نویسندگان و سردبیر مجله‌ی سروش مشغول به کار شد و از همان سال به تدریس ادبیات فارسی در دانشگاه نیز پرداخت.

 سال ۶۳، در کنار فعالیت‌هایش در حوزه‌ی هنری و صفحه‌ی شعر هفته‌نامه‌ی سروش، اولین مجموعه‌ی شعر خودش را با عنوان «در کوچه‌ی آفتاب» منتشر نمود. این مجموعه از رباعی‌ها و دوبیتی‌ها تشکیل شده است.

بعد از آن «تنفس صبح» را که حاوی چند غزل و حدود بیست شعر نیمایی است، در انتشارات حوزه‌ی هنری به چاپ رساند.

در سال های ۶۸ و ۸۲ جایزه‌ی «نیما یوشیج» را دریافت کرد و به‌عنوان عضو پیوسته در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد.

در سروده‌های امین‌پور از سویی باورمندی به اندیشه‌های اسلام و از سویی دیگر آزادی و رهایی انسان در معنی مطلق و عام دیده می‌شود.

او در آثارش آشکارا به عملکرد اجتماعی امروزی دین اعتراض می‌کند.

در سال های پایانی جنگ با‌ توجه به تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی و دست یافتن امین‌پور به‌ نگاه‌های جدیدتر، اندیشه‌اش دچار دگرگونی شد.

او در مجموعه‌های پایانی خود به‌وسیله‌ی خودشناسی از فردگرایی و ناامیدی فاصله می‌گیرد، از جایگاه انسان معاصر در جهان امروز می‌پرسد و در شعر خود به رهایی بشریت امیدوار است؛ بنابراین دگرگونی فکری قیصر از درک انسانی و عقلانی نمود پیدا می‌کند.

«دستور زبان عشق» آخرین مجموعه شعر قیصر امین‌پور تابستان ۱۳۸۶ منتشر شد و بر اساس گزارش‌ها، در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید.

به گفته‌ی شاگردان او، در حین تدریس از ذوق و استعداد ادبی خویش بهره می‌گرفت و ابیات طنز و غیر طنزی را برای درک مطالب می‌سرود. او نگاهی غیرمتعصبانه به ابیات داشت و کلاس‌های درس ایشان با مشارکت دانشجویان و‌ بحث‌های دوطرفه‌ همراه بود.

از ویژگی‌های آثار قیصر می‌توان به مضمون‌های بکر، گوناگونی موضوعات، زبان امروزی و‌ وزن‌های ریتمیک برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطبان اشاره کرد.

مجموعه‌ای از آثار قیصر امین‌پور توسط «علیرضا افتخاری» در آلبوم «نیلوفرانه» خوانده شده‌است که این مجموعه پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی سنتی تاریخ ایران شناخته می‌شود.

قیصر امین‌پور دی ماه ۱۳۸۶ بر اثر عارضه‌ی قلبی چشم از جهان فرو بست.

از آثار او «طوفان در پرانتز»، «منظومه ظهر روز دهم»، «مثل چشمه، مثل رود»-شعر نوجوان- «بی‌ بال پریدن»، مجموعه شعر «آینه‌های ناگهان»، «به‌قول پرستو»، مجموعه شعر «گل‌ها همه آفتابگردانند» و مجموعه شعر «دستور زبان عشق» را می‌توان نام برد.به گزارش تارنا-

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: تارنا قیصر امین پور ترانه شعر سپید زهرا منصور اشعر قیصر امین پور

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.