1400/04/28   شعرنو   کدخبر: 1302   نظر: 0   بازدید: 887   خبرنگار: زهرا منصور چاپ

نود و چهارمین زادروز سیمین بهبهانی در هفتمین سال پر کشیدنش

نود و چهارمین زادروز سیمین بهبهانی در هفتمین سال پر کشیدنش

گذری بر زندگی بانو سیمین بهبهانی


به گزارش تارنا - سیمین خلیلی معروف به سیمین بهبهانی، ۲۸ تیرماه ۱۳۰۶ در تهران متولد شد. او نویسنده و غزل‌سرای معاصر ایرانی و از اعضای کانون نویسندگان ایران بود و در طول زندگی‌اش بیش از ۶۰۰ غزل سرود که در ۲۰ کتاب منتشر شدند.

سرودن غزل‌های فارسی در وزن‌های بی‌سابقه، به این شاعر، لقب "نیمای غزل" را داده است.

سیمین بهبهانی از موثرترین و مبتکرترین شاعران عرصه‌ی غزل معاصر شناخته می‌شود.

او شاعری را از جوانی و با سرودن غزل‌ها و چهارپاره‌هایی رمانتیک و کلاسیک آغاز کرد؛ اشعار او دارای مضامین عاشقانه، عواطف زنانه و احساسات انسان دوستانه بودند.

سیمین بهبهانی در سال ۱۳۴۸ به عضویت شورای شعر و موسیقی درآمد (سیمین بهبهانی، هوشنگ ابتهاج، نادر نادرپور، یدالله رویایی، بیژن جلالی و فریدون مشیری این شورا را اداره می‌کردند) و در سال ۱۳۵۷ عضویت در کانون نویسندگان ایران را پذیرفت.
از دهه‌ی سی به بعد، تحت تاثیر اشعار نو پردازان، رگه‌هایی از زبان و تخیل تازه‌ی رمانتیک در غزل‌های او پدیدار شد که مجموعه مرمر نشانگر این تحول بود. بعد ها مجموعه غزل رستاخیز ، تلاش موفق او را در تلفیق روح تغزلی با نگرش و محتوای اجتماعی به نمایش گذاشت.

اولین کتاب شعرهای شاعر، به همراه برگزیده‌ای از نثر داستانی او با عنوان "سه تار شکسته"، در اسفند ۱۳۲۹ منتشر شد. پس از آن کتاب‌های شعر جای پا در سال ۱۳۳۵ و چلچراغ در سال ۱۳۳۶ از سیمین منتشر شد و چهارمین کتاب خود را با عنوان مرمر در سال ۱۳۴۲ منتشر کرد. آثار بعدی سیمین بهبهانی با نام‌های رستاخیز در سال ۱۳۵۲، خطی ز سرعت و آتش در سال ۱۳۶۰، دشت ارژن در سال ۱۳۶۲، گزیده اشعار در سال ۱۳۶۷، درباره هنر و ادبیات در سال ۱۳۶۸، آن مرد، مرد همراهم در سال ۱۳۶۹ کاغذین جامه در سال ۱۳۷۱، کولی و نامه و عشق در سال ۱۳۷۳، عاشق تر از همیشه بخوان در سال ۱۳۷۳، یک دریچه آزادی در سال ۱۳۷۴ با قلب خود چه خریدم در سال ۱۳۷۵، مجموعه اشعار در سال ۱۳۸۲ و یکی مثلاً اینکه در سال ۱۳۸۴ منتشر شده است.

شعر «دوباره می‌سازمت وطن»، از مشهورترین غزل‌های سیمین بهبهانی است؛ او این شعر را اسفند سال ۱۳۶۰ سرود و به بانوی قصه‌ی فارسی، سیمین دانشور پیشکش کرد. (این غزل در دفتر «دشت ارژن» سیمین بهبهانی به چاپ رسیده‌است).

همایون شجریان "تصنیف هوای گریه" و "فریاد غم"، از آلبوم "نسیم وصل" و شعر قطعات "چرا رفتی"و " کولی" از آلبوم "نه فرشته‌ام نه شیطان" را از شعرهای سیمین بهبهانی انتخاب کرده بود.

سیمین بهبهانی در زمینه حقوق زنان بسیار فعال بود و اشعار او، موضوعاتی همچون عشق به وطن، زلزله، انقلاب، جنگ، فقر و حقوق برابر برای زنان را در بر می‌گیرند.

سیمین بهبهانی به علت مشکلات تنفسی و قلبی، در بیمارستان پارس تهران بستری بود. او از پانزدهم مرداد ۱۳۹۳ در کما به سر می‌برد؛ این شاعر سرانجام در ساعت یک بامداد روز سه شنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۳، در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

پیکر سیمین بهبهانی با حضور ادیبان و هنرمندان و مردم، از مقابل تالار وحدت تشییع و در بهشت زهرا در مقبره خانوادگی و کنار پدرش به خاک سپرده شد.

در مراسم تشییع سیمین بهبهانی، شهرام ناظری، غزل "دوباره می‌سازمت وطن" و همایون شجریان، غزل "رفت آن سوار کولی" سیمین بهبهانی را به یادگار و به آواز خواندند.



اخبار پیشنهادی

برچسب ها: تارنا شاعر ترانه tarna خبر شعر سیمین بهبهانی زادروز سیمین بهبهانی زندگی سیمین بهبهانی news

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.