1400/07/15   شعر امروز   کدخبر: 1313   نظر: 0   بازدید: 1577   خبرنگار: شمیلا شهرابی چاپ

گزارش از «انجمن ادبی» درکه

رفتن در دل کوه به شوق شنیدن شعر / درکه میزبان سیمرغ های عاشق شد

رفتن در دل کوه به شوق شنیدن شعر / درکه میزبان سیمرغ های عاشق شد

انجمن ادبی درکه در راستای حفظ پروتکل های بهداشتی اینبار میزبان شاعران در ایستگاه آخر درکه بود



معرفی انجمن درکه:
انجمن ادبی درکه ، نخستین بار در سال ۱۳۹۸ با همت سه تن از شاعران و ادیبان خوب و مطرح جامعه ادبی، که درواقع بنیان‌گذار این انجمن هستند، تاسیس و در مدت کمی تعدادی از شعرا نیز به جمع آن‌ها اضافه شده و هیئت مدیره‌ی انجمن را تشکیل دادند.
بانو مریم جاویدپور، جناب آقای بهمن زدوار، آقای استیری، آقای نعمت مرادی، بانو فرنگیس کردی، جناب میخوش ولی زاده، بنیان‌گذاران این انجمن ادبی هستند که همه صاحب اثر مکتوب و از ادیبان شناخته می‌شوند.

تقریبا بیش از سی نفر از اهالی قلم  و شاعران مطرح، به‌طور منظم در جلسات این انجمن شرکت می‌کنند که می‌توان گفت حدود ۹۰ درصد از ایشان، آثاری مکتوب از خود به یادگار گذاشته‌اند؛ اما از بین شاعران حاضر در انجمن، می‌توان افرادی را نام برد که عوامل اصلی این انجمن را تشکیل می‌دهند.
مریم جاوید پور، فرنگیس کوردی، دکتر سعیده هاشمی، محمد صابری، نعمت مرادی، حامد احمدی، رضا پناهیان، سعید بالغ ناصری؛ این افراد سابقه‌ی درخشانی در شعر و شاعری دارند، میان اهل قلم شناخته شده، صاحب نظر و از منتقدان موفق نیز هستند.
 
نمی‌توان شاعر جوانی که بخواهد در انجمن درکه با شعر آشنا شود و از این انجمن رشد کند و پا بگیرد را نام برد.
بهمن زدوار معتقد است: این انجمن، یک انجمن شعرخوانی و صحبت در مورد حواشی شعر است؛ کارگاه آموزشی نیست.
و همه آن‌هایی که در انجمن شرکت می‌کنند، سال‌ها قلم‌فرسایی کرده‌اند. اما به گفته‌ی ایشان در حال حاضر«پارمیس جابری» که تنها پانزده سال دارد، با قلم توانای خود در جلسات شعرخوانی شرکت می‌کند و امید است آینده درخشانی در سرودن داشته باشد.

به گفته بهمن زدوار: در حال حاضر جلسات به دلیل ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در مکان بسته برگزار نمی‌شود؛ جلسات در فضای آزاد، در بالاترین کافه موجود در درکه و فضای بسیار آرام و تمیز کوهستانی، تشکیل می‌شوند.
پیش‌ترها جلسات این انجمن در فرهنگسرا برگزار می‌شد؛.
به‌طور مثال فرهنگسرای «ابن سینا» به دلیل زیر نظر ارشاد بودن، محدودیت خاص خود را دارا بوده است.
ایشان ذکر کردند: گاه جلسات در خانه‌ها برگزار می‌شوند، مثل (خانه غزل) بانو«غزل تاجبخش» که شاعران قوی را معرفی کرده‌است.


به گزارش تارنا : در این روزهای پر دلهره و تشویش که مراکز ادبی، فرهنگسراها و انجمن‌ها یکی پس از دیگری درهای خود را به روی شاعران و ادب‌دوستان بسته‌اند و تنها تشکل‌های کوچک و دوستانه و یا لایوهای مختلف در فضای مجازی برگزار می‌شوند، انجمن ادبی درکه هنوز پابرجا مانده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت ادب‌دوستان و شاعران در فضایی بسیار باصفا و محیط باز، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 خبرگزاری تارنا  به دلیل  پابرجایی  انجمن در شرایط سخت، تصمیم گرفت گزارشی کامل از این نشست تهیه کند.
 
میخوش ولی زاده در پیج رسمی انجمن درکه، ساعت و روز برگزاری جلسه را اعلام کرد. پس از  تحقیق و پرس‌وجو، خبرنگار تارنا، به‌عنوان یکی از عوامل سایت این خبرگزاری در نشست انجمن درکه شرکت کرد تا گزارشی از انجمن که در این روزهای سخت فاصله‌گذاری، برگزار می‌شود را به‌نظر دوستداران ادبیات برساند.
 
روز سه شنبه، مورخ ۱۴۰۰/۶/۲۹، دوستان حاضر در این جلسه، رأس ساعت ۵ از جلوی خانه معلم درکه حرکت کردند و تقریبا پس از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده‌روی به کافه سیمرغ رسیدند.
در مسیر با خانم مریم جاویدپور، یکی از اعضای هیئت مدیره، هم‌قدم شدیم و درمورد برپایی جلسات و چند و چون آن کمی صحبت کردیم تا به کافه سیمرغ برسیم. قبل از ما جمعی از دوستان شاعر، رسیده بودند.
جلسه رأس ساعت ۵ و با حضور «مریم جاوید پور» و تعدادی از دوستان آغاز شد.
فرنگیس کردی، پاکیز حمیدی، میخوش ولی زاده و جمعی از دوستان حضور داشتند.
کمی بعد شاعران دیگر و مدیرمسئول و سردبیر تارنا «کیوان گلزارنیا» نیز به جمع حاضرین پیوستند و پس از خوش‌آمدگویی و سخنرانی جناب بهمن زدوار، مقدمه کتاب گرد‌آوری شده از شاعران حاضر در انجمن خوانده شد؛ حاضرین با دقت گوش فرا دادند و الحق که بسیار شیوا نوشته شده بود.
بهمن زدوار بعد از خوانش مقدمه از همه دوستان حاضر، نظرخواهی کردند.
دکتر سعیده هاشمی نظرات خود را اعلام کرد و میخوش ولی زاده از طرف جناب زدوار، مسئول جمع‌آوری نظرات و تغییرات لازم در مقدمه شد.

پس از آن بهمن زدوار از بانو مریم جاویدپور که بعد از مدت‌ها کسالت و شکست کرونا دوباره به جمع پیوسته بود، تقاضای شعرخوانی کردند.
جناب بهمن زدوار، خود نیز شعر گل مریم را برای حضار خواندند.





بعد از شعرخوانی مریم جاویدپور، خانم حمیدی در جایگاه قرار گرفته و غزلی خواندند.
سپس جناب رضا پناهیان با دعوت بهمن زدوار، پشت میکروفن قرار گرفته و از اشعارشان یک رباعی و یک غزل را به حضار تقدیم کردند.
دقایقی بعد جناب دکتر اصغر علی‌کرمی (مترجم آثار نزار قبانی)   در جایگاه حاضر شدند، در مورد این شاعر مطرح خاورمیانه، به‌طور مختصر صحبت کردند و پس از شعرخوانی، جایگاه را به بانو هیلدا احمدزاده واگذار کردند.

هیلدا احمدزاده با تابوشکنی خاصی که در اشعارشان به چشم می‌خورد، غزلی زیبا که بیانگر احساسات زنانه بود را به گوش دوستان رسانند.
در این بخش از مراسم، بهمن زدوار اعلام کرد که تولد میخوش ولی زاده و فاطمه خسروی  به فاصله یک روز پشت هم بوده و این جلسه از انجمن درکه با تولد میخوش ولی زاده مصادف شده است. سپس مهسا مظهری پشت تریبون آمده و غزلی خواندند.

پس از آن بهزاد زدوار درباره پولفین و یا چند‌آوایی در شعر صحبت کوتاهی کرد و کامیار عابدی به‌طور زنده در تماس تلفنی درمورد بحث غنی پولفین در شعر صحبت کردند. سپس بحثی در مورد چند صدایی در شعر صورت گرفت و دوستان نظرات خود را اعلام کردند.
دکتر اصغر علی کرمی و میخوش ولی زاده، هرکدام نظرات خود را در مورد پولفین مطرح کرده و این بحث پایان گرفت.
بانو لیلا عابدی، شاعر خوش‌قلم و توانا در جمع حاضر شده و با لحنی پر مهر شعرخوانی کردند .
طبق روال جلسه، بهزاد زدوار پشت تریبون قرار گرفت و بعد از خوش آمدگویی و تشکر، از عوامل سایت خبرگزاری، مدیر مسئول و سردبیر تارنا، کیوان گلزارنیا و شمیلا شهرابی، خبرنگار تارنا خواستند تا چند لحظه کوتاه برای حاضرین صحبت کنند.
کیوان گلزارنیا سخنرانی خود را با شوخی درمورد مسیر و جایگاه انجمن شروع کرد و در آخر قول داد که در رادیو تارنا، برای نشست و شعر خوانی  آنلاین انجمن درکه و شاعران خوش ذوق و قلمشان وقتی را در نظر بگیرد.  


بهزاد زدوار، مجری جلسه، به پاسداشت «حسین منزوی» و نزدیک بودن زادروز او، از مهدی شکری که گویا از دوستان و شاگردان نزدیک به حسین منزوی بزرگوار بودند، خواست در جایگاه قرار گرفته و دقایقی را از هم‌صحبتی با ایشان بگویند.
مهدی شکری، کاملا شیوا در مورد «حسین منزوی» صحبت کرد و از علاقه‌مندی‌ها و دغدغه‌های او برای ادبیات گفت.
ایشان زوایای تاریک و مبهمی از« حسین منزوی» را بیان و روشن نمودند که برای همه دلنشین بود و از اینکه چرا زنده یاد منزوی در مورد ادبیات و شعر با کسی سخن نمی‌گفتند، حرف‌ها زدند.
از نحوه سخن گفتن مهدی شکری او را اینگونه شناختم که جوانی بسیار حساس، مهربان، به‌شدت اهل مطالعه، از دوستداران ادبیات و شاعری توانمند است. آشنایی و شنیدن اشعار ایشان برای من به نوع خود بی‌نظیر و عالی بود.


مهدی شکری در صحبت‌های خود اعلام کرد، ایمان مشایخی او را به این جمع آورده‌است .
پس از صحبت‌های مهدی شکری، بهزاد زدوار از ایمان مشایخی تقاضای شعرخوانی کرد.


کمی بعد میخوش ولی زاده، شعری را به گوش دوستان رساند.
خانم دکتر هاشمی و چندی از شاعران حاضر به عکاسی از صحنه‌ها و اجراها پرداختند.
جلسه با شعرخوانی ادامه پیدا کرد و سیاوش معماریان و آقای فریبرز، فضا را با موسیقی، بسیار دلنشین تر کردند.آقای فرامرزی ترانه‌ای از آلبوم خود و شعری به نام گلایه از بهمن زدوار را اجرا کردند.
در پایان برنامه با تبریک تولد به فاطمه خسروی و میخوش ولی نژاد به پایان رسید

اتمام گزارش |

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: حسین منزوی خبرگزاری شعر شعر شاعر اصغر علی کرمی دانلود دکلمه کیوان گلزارنیا انجمن ادبی tarna شمیلا شهرابی خبر شعر انجمن ادبی درکه غزل تاجبخش نعمت مرادی فرنگیس کردی حامد احمدی رضا پناهییان سعید بالغ ناصری سعیده هاشمی دکتر سعیده هاشمی مریم جاویدپور مهدی شکری بهمن زدوار

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.