1400/08/17   شعر امروز   کدخبر: 1323   نظر: 0   بازدید: 2784   خبرنگار: شمیلا شهرابی چاپ

گزارش نشست پایتخت شعر

از دنیای مجازی تا موزه طبیعت، شعر نماد عشق است

از دنیای مجازی تا موزه طبیعت، شعر نماد عشق است

مهرماه در موزه طبیعت دارآباد تهران اجلاس انجمن و آکادمی پایتخت شعر با کمی تاخیر برگزار شد. این گردهمایی در فضای آزاد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت.

به گزارش تارنا - انجمن پایتخت شعر، سال ۱۳۸۹‌ شکل گرفت و در فرهنگسراهای مختلف تهران جلساتی را برگزار کرد؛ اما نزدیک به دوسال گذشته که به‌دلیل شیوع ویروس کوئید ۱۹(کرونا) مجالس و انجمن‌ها به‌اجبار تعطیل شدند، این انجمن در فضای مجازی به رسالت خود در ادبیات ادامه داد و بعد از مدتی تصمیم بر برپایی آکادمی و آموزش شعر به‌صورت مجازی گرفت.
 ترانه‌سرایان و شاعران زیادی از سال‌های دور پایتخت شعر به جامعه ادبی معرفی شده بودند که البته بسیاری از آن‌ها نیز شاعران موفقی هستند.
نزدیک به دو سال پیش، در پایتخت شعر اتفاقی افتاد که مورد توجه همگان قرار گرفت، آن هم سرودن شعر توسط کسانی بود که به شعر و شاعری علاقه داشته اما دست به قلم نبوده و استعداد ذاتی نداشتند.
پیشینیان ادبیات معتقد بودند نمی‌شود شعر را آموزش داد چون جوشش شعر از ذات شاعر است؛ اما دوستان در پایتخت شعر بر این نظریه خط بطلان کشیدند و ثابت کردند می‌شود شعر را به‌صورت حرفه‌ای آموزش داد.
 درحال‌حاضر نزدیک به هزار نفر در پایتخت شعر آموزش دیده‌‌اند، در آکادمی پایتخت شعر کار می‌کنند و اشعارشان نیز در روزنامه‌ها، کتاب‌ها و مجله‌ها چاپ شده و به سمع و نظر مخاطبان می‌رسد.
بیش از ۳۵۰ صفحه در فضای مجازی فعال هستند. مراسم‌ها و اجلاس پایتخت شعر هر دو یا سه بار در هر فصل برگزار می‌شود.

مراسم ۱۶مهر یا مهرگان، امسال در موزه طبیعت دارآباد برگزار شد و هنرجویان آکادمی و اساتیدی که در انجمن اشعار شاعران را بررسی می‌کنند نیز به شعرخوانی پرداختند.
برای برگزاری آکادمی، دوستان زیادی در سمت مدیریت و در قسمت‌های مختلف فعالیت دارند.
مجموعه آکادمی پایتخت شعر، افتخار حضور ۳۰ نفر کارشناس معتبر در زمینه هنر و ادبیات و مخصوصا شعر را دارد. این کارشناسان، اشعار را نقد و بررسی کرده و درنهایت هنرجویان شعر خود را ارائه می‌دهند تا مورد تأیید اساتید قرار بگیرد.
از جمله اساتیدی که با پایتخت شعر کار می‌کنند می‌توان به رضا عبداللهی، کوروس احمدی، صابر قدیمی، نغمه مستشار نظامی، هیلدا احمدزاده و سید وحید سمنانی اشاره کرد. جناب وحید سمنانی نیز به عنوان کارشناس در بخش‌های دیگر فعالیت می‌کنند.






کارگاه ترانه و کارگاه داستان‌نویسی نیز در موازات کارگاه شعر  پایتخت و در فضای مجازی و واتساپ فعالیت دارند. علاوه بر اینکه ما در داخل کشور فعالیت گسترده‌ای داریم، هنرجویانی خارج از مرزها نیز در کارگاه‌های ما شرکت می‌کنند که از اتباع افغانستان، تاجیکستان و هندوستان هستند. قابل ذکر است که حتی فارسی زبانانی از آمریکا، ایتالیا، فرانسه، کانادا و دیگر کشورها  نیز به آکادمی پایتخت شعر پیوسته‌اند.
در آکادمی پایتخت، همه قالب‌های شعری آموزش داده می‌شوند اما ۹۹ درصد غزل آموزش می‌دهیم که یکی از سخت‌ترین قالب‌ها است. غزل مثنوی، چهارپاره و رباعی نیز که مورد علاقه بیشتر مخاطبان است، بیشتر کار می‌شوند.

 معرفی مدیران آکادمی
مریم محمدی خو: معاون فرهنگی آکادمی
ناهید ایرانی نژاد: مدیریت ارتباطات
 سیما خادمی: مدیریت دکلمه‌ها
از مدیران دیگر، آقای «رضا نژاد» و خانم «زهرا باقری» در کنار کار عاشقانه همدلی و همکاری می‌کنند.

با حضور اساتیدی همچون مهدی خداپرست، محمدعلی منصوری ، هیلدا احمدزاده ، صابر قدیمی ، آرش شفیعی و صادق غریب ...

مقدمه : معرفی آکادمی پایتخت شعر
 آموزش آکادمیک شعر در بیست ساعت
 با نظارت استاد «فرامرز عرب‌عامری»



به گزارش خبرنگار تارنا_۱۶ مهرماه در موزه طبیعت دارآباد تهران اجلاس انجمن و آکادمی پایتخت شعر با کمی تاخیر برگزار شد. این گردهمایی در فضای آزاد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت. در ابتدا «دکتر فرامرز عرب‌عامری» در جایگاه قرار گرفتند و ضمن خوش‌آمدگویی به اساتید، هنرجویان و دوستان حاضر در جمع، هنرمندان پیشکسوتی که حضور داشتند را نام بردند.  
استاد اسماعیل خلج، استاد رضا بنفشه‌خواه، بانو مریم صفایی (کارگردان)، علی فرامرزی (خواننده)، بهمن زدوار(شاعر)، جانان نجفی (نقاش) و شمیلا شهرابی (خبرنگار) در جمع حاضر بودند
بعد از آن مجری برنامه (فرشته خدابنده) در کنار دکتر فرامرز عرب‌عامری برنامه را ادامه دادند.
در آغاز شاعرانی ازجمله صبا کاشانی، زهرا خیری و خانم کوهرنگ به جایگاه دعوت شدند و شعرخوانی کردند. شعر خانم فاطمه پورزنگ که از راه دور و شهرستان کرمان آمده بودند بسیار زیبا و دلنشین بود. سپس تعدادی از اساتید برای شعرخوانی به جایگاه دعوت شدند. آقای رضا نژاد، بانو هیلدا احمدزاده شعری با احساس و عاشقانه از زبان یک زن را خواندند
پس از شعرخوانی این اساتید، آقای زندی به جایگاه آمده و ترانه‌ای را اجرا کردند. سپس برنامه طبق روال خود پیش رفت و
شعرخوانی ادامه پیدا کرد
خانم شهلا اسماعیلی، فرشته خدابنده، مهری رضایی، مریم محمدخو، فریبا رستمی و ناهید ایران‌نژاد در جایگاه قرار گرفتند و از میان آثار خود به شعرخوانی پرداختند.
سپس جناب فرامرز عرب‌عامری، اعلام کردند که قرار است در این گردهمایی از آلبوم «خیال آمدنت» جناب «علی فرامرزی»  رونمایی شود و ایشان را به جایگاه دعوت کردند.
علی فرامرزی با اجرای یک ترانه از همسر و خانواده خود تشکر کرد. ایشان از سختی‌ها و فراز و نشیب راه گفتند و از همسر خود به‌عنوان بهترین همراه در این مسیر سخت، قدردانی به عمل آوردند. با ورود همسرشان تعدادی از دوستان، دسته‌‌های‌ گل و هدایای خود را تقدیم کردند
سپس دکتر عرب‌عامری از مهمانان ویژه در این انجمن خواستند برای رونمایی از آلبوم «خیال آمدنت» به جایگاه بروند .
مهمانان ویژه، اسماعیل خلج، رضا بنفشه‌خواه، بهمن زدوار، شمیلا شهرابی و مریم صفایی در جایگاه قرار گرفتند و با رونمایی از آلبوم خیال آمدنت، هدیه‌ای از این آلبوم را به رسم یادبود دریافت کردند.
استاد رضا بنفشه‌خواه و اسماعیل خلج، حضور‌ خود را با شعرخوانی پررنگ‌تر کردند. پس از شعرخوانی این دو بزرگوار، ترنم نوایان به جایگاه دعوت شد و ترانه‌ای را با صدای زیبای خود اجرا کرد.




در ادامه، جلسه با شعرخوانی بهمن زدوار، صالح غریب، ساحل مولوی، زهرا چمنی، مریم صادقی، محمدرضا حیدریان و آرش واقع‌طلب ادامه پیدا کرد.
 همزمان با شروع پذیرایی از مهمانان، دکتر عرب‌عامری انتهای برنامه و زمان تقدیم لوح تقدیر‌ها را اعلام کردند.
اساتید این انجمن به همراه سه مهمان پیشکسوت برای تقدیم لوح تقدیر به برگزیدگان این نشست به جایگاه خوانده شدند.
اعضای آکادمی: مریم محمدی خو، ناهید ایرانی‌نژاد، فریماه رستمی، حسین رضانژاد، علی ذوالفی، فاطمه پورزنگ، فاطیما قنواتی، مریم سپهر، مهری رضایی، مهدی زندی، محمدرضا حیدریان و صبا کاشانی

اسامی مهمانان حاضر در انجمن آکادمی پایتخت شعر: استاد اسماعیل خلج، استاد رضا بنفشه خواه، مریم صفایی، دکتر جانان نجفی، محمد مهدی آقاسی، محمد زمان گلدسته، شمیلا شهرابی، صادق غریب، علیرضا واصف، آرش واقع طلب، کرامت قرمزی
بهمن زدوار و استاد علی فرامرزی.

اتمام گزارش /


عضویت در گروه شاعران ایران

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا شعر رادیو تارنا دانلود دکلمه انجمن ادبی tarna شمیلا شهرابی فروش ترانه پایگاه خبری شعر اخبار شاعر بهمن زدوار اسماعیل خلج رضا بنفشه خواه مریم صفایی دکتر جانان نجفی محمد مهدی آقاسی محمد زمان گلدسته صادق غریب علیرضا واصف آرش واقع طلب علی فرامرزی علی فرامرزی شاعر پایتخت شعر نشست پایتخت شعر شاعر نیوز فرشته خدابنده آکادمی پایتخت شعر ساحل مولوی زهرا باقری صبا کاشانی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.