1400/11/16   ترانه   news code: 1374   Opinion: 0   Visit: 4597   Reporter: حمید رهدارپور Publish

به بهانه انتشار کتاب جدید علی ایلیا

با تغییر نام کتاب «دلتنگی های سه نقطه استار» منتشر شد

با تغییر نام کتاب «دلتنگی های سه نقطه استار» منتشر شد

جشن امضای کتاب جدید علی ایلیا شاعر و ترانه سرای نام آشنا این روزها با حضور چهره های سرشناس برگزار شد ، علی ایلیا در گفتگوی اختصاصی با تارنا از ابعاد کتاب جدیدش گفت

به گزارش تارنا -مراسم رونمایی از کتاب شعر علی ایلیا برگزار شد. کتابی که به گفته شاعرش انتظار انتشار آن نمی رفت! اسم خاص کتاب دلیلی دال بر این مدعا بود. اما با تغییری کوچک و هوشمندانه چاپ و انتشار کتاب "دلتنگی های سه نقطه استار" را دیدیم. مراسم رونمایی از اثر جدید علی ایلیا با حضور شاعران و اهالی موسیقی برگزار شد. با شاعر این کتاب به گفتگو نشستیم تا از روند انتشار "دلتنگی های سه نقطه استار" برای مخاطبان بگوید.


  چند روز پیش شاهد رونمایی از کتابی بودیم که به گفته ی خودتان اصلا انتظار چاپ و انتشار آن را نداشتید از علت عدم انتظارتان بگوید و تا چه اندازه برای چاپ کتاب تن به سانسور دادید؟


خودم انتظار انتشار کتاب را نداشتم ولی انتشارات دالاهو خیلی زحمت کشید و البته باید منصفانه بگویم که کتاب ممیزی خاصی هم نداشته و فقط شش کلمه را تغییر دادیم به طوری که لطمه آنچنانی هم به اشعار نزد و به طور کلی عملا تن به سانسور ندادیم و فقط 6 مورد را گفتند که اصلاح کردیم.


 اشعار این کتاب مربوط به چه بازه زمانی است؟ به عبارتی چند سال طول کشید؟


 حدود سه سال تا سه سال و نیم  زمان گذاشتم برای نوشتن این مجموعه، البته یه سری از ترانه ‌هایی که برای این کتاب در نظر داشتم کامل نشد که اگر با مجموعه بعدی همسو باشد در آن کتاب منتشر خواهم کرد.


 اصلا چرا دلتنگی های یک پورن استار؟


 من اول اسم برای کتاب انتخاب می‌کنم و بعد محتوا درون آن را مینویسم. سوژه این شعر برایم سوژه جالبی بود این ترکیب یکی از بیت هایی است که در کتاب وجود دارد و از همین ترکیب به اسم کتاب رسیدم.


به نظرتان اشعار کتاب اجازه اجرا برای یک قطعه موسیقی خواهد گرفت؟ قبلا شاهد بودیم کتابی منتشر شده ولی اجازه اجرا توسط خواننده را نداشته؟


 چند تا از ترانه هایی که در این کتاب وجود دارد اجرا شده. البته به نظر من کل اشعار قابلیت ترانه شدن دارند. باید ببینیم فضای کاری چه خواننده های به این ترانه ها نزدیک است .




کتاب دلتنگی های سه نقطه استار قرار است چه جهانی را برایمان ترسیم کند؟


این کتاب قرار است جهان امروز را برای ما ترسیم کند . این کتاب فضای اجتماعی و عاشقانه دارد. طبق روال همیشه سعی کردم با مخاطب خیلی صمیمی صحبت کنم و دنبال ترکیب و پیچیدگی‌های شعری نروم .


 کتاب دلتنگی ها چند سال در انتظار چاپ ماند؟

 پروسه اخذ مجوز کلا شاید حدود دو ماه بیشتر طول نکشید و از ابتدای ارسال کتاب و ترانه ها تا انتهای کار زیر یک سال کار به طور کلی مجوز گرفت .


به نظر شما چه چیزی نیاز است تا بستری فراهم شود برای انتشار اشعاری از این کتاب یا اشعاری با محتوایی ساختارشکن که مجوز چاپ نگرفته اند؟ آیا از لحاظ فرهنگی هنوز جامعه نیاز به زمان دارد یا خودتان هم موافق انتشار چنین اشعاری در سطح وسیع نیستید؟

 الان در جامعه امروزی برخلاف گذشته که شاعر از مخاطب جلوتر بود مخاطب از شاعر جلوتر است . چرا که دسترسی مخاطب به اطلاعات بسیار وسیع تر شده است و شرایط به گونه‌ای پیش رفته که مردم به هر شکلی که شده اشعار مختلفی با ادبیات مختلفی را میشنوند . با توجه به شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد بشود هر ادبیاتی را در شعر به کار برده و با این اوصاف نمی‌توان ساختارشکنی خاصی را انجام داد . و شاید ۱۵ تا ۲۰ سال زمان نیاز است تا نسل عوض شود و تفکرات و ادبیات جدیدی به جامعه اضافه شود .


بارها شاهد بودیم اشعاری را از این کتاب در فضای مجازی منتشر کردید که قطعا اجازه انتشار نداشته و به اصلاح به معنی واقعی به پورن استار اشاره کردید، چه بازخورد و عکس العملی از طرف مخاطبان و همکارانتان گرفتید؟

 به خاطر اسم کتاب بازخورد خیلی از دوستان همراه با طنز بود . البته دوستانی بودند که فکر کردند با کتابی متفاوت مواجه هستند . ولی خدارو شکر به طور کلی بازخوردهای مثبتی نسبت به این مجموعه دریافت کردم


محسن چاوشی بعد از اینکه قمارباز را مجوز ندادند با یک خلاقیت منحصر به فرد اسم البوم را بی نام گذاشت که هم اعتراضش را نشان دهد هم ذهن ها همان قمار باز را بشناسد. شما چطور به دلتنگی های سه نقطه استار رسیدید؟

 محسن چاوشی یک خواننده است و من یک شاعر و طبیعتاً انتشار یک اثر در قالب موسیقی بسیار متفاوت از انتشار یک اثر مکتوب است . کتاب من با کمترین آسیبی منتشر شد و من نسبت به این موضوع هیچ اعتراضی نداشتم .


آیا کتاب و آثار جدید دنباله رو دلتنگی های سه نقطه استار خواهد بود؟ 

 من در هر دوره‌ای از زندگی هر مجموعه شعری را که منتشر کرده‌ام بستگی به حال درونی ام در آن دوره از زندگی داشته، از همین رو ممکن است کتاب بعدی من در قالب مثنوی، غزل یا غیره باشد و حتی ممکن است از لحاظ محتوا کتاب بعدی ام اجتماعی باشد. اگر مجموعه بعدی من شعر محاوره باشد ممکن است چند شعری که در این کتاب منتشر نشده در آن کتاب گنجانده شود .


همکاری شما با محمد اصفهانی یک سورپرایز بود چطور شکل گرفت و آیا ادامه دار خواهد بود؟

 آقای بابک زرین با آقای محمد اصفهانی چندین کار مشترک دارند و من نیز چون با آقای زرین همکاری های متعددی داشته ام از همین طریق با آقای اصفهانی آشنا شدم . آقای اصفهانی چند سوژه در ذهن داشتند که یکی از آنها مربوط به سریال مرد نقره ای به کارگردانی آقای لطیفی بود که شعری با مضمون میهن می‌خواستند . همکاری با خواننده های همچون محمد اصفهانی برایم بسیار با ارزش است . فعلا همکاری جدیدی با آقای اصفهانی ندارم مگر در آینده این اتفاق رخ دهد .


از سایر کارهایی که در انتظار انتشار با خواننده هاست برای مخاطبان بگویید؟

 با خواننده های جوان بسیاری همکاری کرده‌ام که کارهای آنها در صف انتشار می‌باشد از طرفی با خواننده های معروف و نام آشنای بسیاری نیز همکاری داشته ام که هنوز منتشر نشده است .


برای ترانه سرایان جوانی که در انتظار روزنه برای ورود به مارکت هستند چه توصیه ای دارید

 من همیشه به تمام کسانی که مشتاق در این راه هستند و حتی تمام دوستانی که در کلاس‌های من شرکت می‌کنند این توصیه را دارم که باید سه مولفه را در نظر داشته باشند . اولین مولفه این است که نسبت به این عرصه از هنر عشق و علاقه داشته باشید . دومین مورد این است که پشتکار داشته باشید . و سومین مولفه صبر است . من عقیده دارم اگر کسی این سه مولفه را داشته و رعایت کند می‌تواند در این عرصه از هنر موفق باشد .


و حرف آخر.....

 به عنوان حرف آخر از شما و خبرگزاری تارنا تشکر می‌کنم و نیز از تمام دوستان و همکارانی که در جشن رونمایی کتاب جدیدم حضور داشتند کمال سپاس را دارم .


Suggested news

Labels: خبرگزاری شعر شعر خانه ترانه رادیو تارنا دانلود دکلمه tarna علی ایلیا انتشارات دالاهو خاطرات سه نقطه استار خاطرات یک پورن استار کتاب خاطرات سه نقطه استار علی ایلیا اخبار شعرترانه دلتنگی های سه نقطه استار کتاب دلتنگی های سه نقطه استار علی ایلیا

share :

Related posts

    Comments


    Please write your comments in Farsi and avoid using Latin alphabet.