1400/11/24   شعرنو   کدخبر: 1390   نظر: 0   بازدید: 3462   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

شفیعی کدکنی در یادداشتی مطرح کرد:

هیچ روشنفکری بهتر از فروغ به ستیزه ی با سنت برنخواست

هیچ روشنفکری بهتر از فروغ به ستیزه ی با سنت برنخواست

شفیعی کدکنی به مناسبت سالمرگ فروغ فرخزاد بخشی از کتاب با چراغ آیینه را در صفحه شخصی خود منتشر کرد.



به گزارش تارنا - در پنجاه و پنجمین سالروز درگذشت فروغ فرخزاد شاعر نامی ایران، استاد شفیعی کدکنی یادداشتی را منتشر کردند.

با یاد شاعر فقید فروغ فرخزاد در سال روز درگذشت ایشان

ما در قرن بیستم روشنفکران بسیاری داشته ایم که ویرانی سنت ها کمر بسته و برخواستند و تمام کوشش آنها تخریب اساس  «سنت ها » بوده است چه به صورت آثار داستانی بزرگ (بوف کور  در نیمه ی اول قرن بیستم) و چه در شکل مقالات و کتاب های بسیار وسیع و استدلالی (آثار کسروی و ارانی )، اما هیچ یک از آنان بی گمان در درون خویش تا بدین پایه {که فروغ فرخزاد توانست} گسیختگی از سنت را نتوانستن تصویر کنند.

در بوف کور ، دشمنی صریح با سنت ، خواننده را حتی گاه با ستیز خردمندانه با نویسنده فرا میخواند اما در تصویری که فروغ از گسستن خویش ارائه میدهد چه بخواهیم و چه نخواهیم غیر مستقیم این سنت است که از ما دور میشود و مارا رها میکند .

باید بپذیریم که عالی ترین تصویر عبور از سنت در ادبیات نیمه دوم قرن بیستم ما در شعر اوست که زیبا ترین تجلی خود را آشکار میکند.

شاملود واخوان با همه ستیزه ی آشکاری که گاه با الهیات و سنت الهیاتی حاکم داشتند نتوانستن چنین گذاری را در بیان هنری خویش آیینگی کنند.

گیرم صریح ترین رویارویی با الهیات را نیز در شعر خود عرضه کرده باشند برای نمونه « گزارش » از اخوان ثالث و « در آستانه » از شاملو

از این دیدگاه که دیدگاه هنری است و هیچ زرات خانه ی مجهز به بمب اتمی و ایدروژنی هم نمیتواند به جنگش بیاید ، بنگریم هیچ روشنفکری بهتر از فروغ به ستیزه ی با سنت بر نخواست است.

دیگران شعار دادند و دشنام و اگر به تحلیل سبک شناسیک آثارشان بپردازیم در جدال با سنت خود گرفتار تناقض های خنده آوری نیز شده اند.

محمدرضا شفیعی کدکنی 

با چراغ آیینه 


اتمام خبر /

مونتاژ عکس بیتا احمدی

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا شعر اخبار شعر ترانه فروغ فرخزاد شفیعی کدکنی پایگاه خبری شعر فروغ فرخزاد شفیعی کدکنی یادداشت شفیعی کدکی با چراغ آیینه

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.