1401/03/16   شعر امروز   کدخبر: 1456   نظر: 0   بازدید: 4453   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

شاعر محبوب ناصرالدین شاه

شاعر سریال جیران کیست

شاعر سریال جیران کیست

سریال جیران که به دوران ابتدای حکوت ناصرالدین شاه و شروع علاقه ی او به سوگولی خود یعنی جیران میگذرد با مخاطبان فراوانی روبه رو شده است ، در این سریال شاعری مسلط که مورد علاقه ناصرالدین شاه است نقش آفرینی میکند او هر بار در مناسبات مهم دربار حضور دارد با خوانش شعری از شاه و اهالی دربار دل میبرد و صله های فراوانی نصیبش میشود.


این شخص نامش فروغی بسطامی شاعر عهد ناصری است.

شاعر سریال جریان کیست؟


به گزارش خبرگزاری شعر ایران تارنا - در مسیر سفر به عتبات عالیات فرزند آقا موسی بسطامی، میرزا عباس بسطامی به دنیا آمد. وی چندی بعد از فوت پدر در سن شانزده سالگی به همراه خانواده‌اش در ساری مازندران اقامت کرد.

و پس از مدتی به تهران آمد. نوجوانی‌اش هم زمان با سلطنت فتحعلی شاه قاجار در سده سیزدهم بود‌. از آنجا که عموی او دوست خزانه دار شاه قاجار بود توانست به دربار راه پیدا کند. او بیشتر اوقات خود را صرف مطالعه می‌کرد و اینگونه در شعر سرآمد شد. وی تخلص فروغی را برگزید، دیوان غزلیاتش مجموعه‌ای‌ از حالات عـشق است، با مـوضوعاتی مانند مـهر و کین، نـاز و نیاز، قهر و لطف، درد و درمان وصل و هـجران که با بیانی زیبا گفته شده است. هر چند که تمام اشعار او در دسترس نیست. اما در سرودن به سبک دوره بازگشت اقتدا کرده و از سعدی و حافظ پیروی کرده‌ است. او صاحب سخن بود و درباره خود چنین سروده‌است:

آن جا که فروغی به سخن لب بگشایی/ طوطی ز چه رو دم زند از شرم لبانت








 تمایلات عارفانه و صوفی مسلکانه او را بر آن داشت تا عمر خود را در عزلت و ریاضت بگذراند. فروغی بسطامی که زمان محمد شاه را نیز درک کرده بود بعد از او، آوازه‌ی غزل‌هایش به گوش ناصرالدین شاه رسید و مورد لطف او قرار گرفت. 

از آنجا که پادشاه قاجار خود از قريحه شاعرى بهره‌مند بود، قدر سخن را نيکو می‌شناخت بنابراین نسبت به شاعران و هنرمندان توجه خاص‌ مبذول داشت. گفتنی است

غزل‌ مشهور فروغى، با مطلع 

زيب غزل کردم اين سه بيت ملک را/ تا غزلم صدر هر مراسله باشد

 از شعرهایی است که سه بيت آن را ناصرالدين‌شاه سروده و فروغى به اتمام آن همت گماشته است.

 در فیلم جیران می‌بینیم که فروغی بسطامی را ندا می‌دهند تا در مجلس ناصرالدین شاه شعر بخواند و این چنین سزاوار صله و آفرين می‌گردد.

وحید ندایی در سریال جیران که در نمایش خانگی، پخش می‌شود، نقش فروغی بسطامی را بازی می‌کند. جیران عاشقانه ای دیگر به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی است.

از اشعار مطرح وی «مردان خدا پرده پندار دریدند» است که توسط خوانندگان زیادی از جمله شهرام ناظری اجرا شد.

فروغی بسطامی شاعر دربار ناصری در سال ۱۲۳۷ در تهران  چشم از جهان بست.


اتمام خبر / 

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا ترانه شاعر دربار ناصری فروغی بسطامی شاعر سریال جیران شاعر مازندران شاعر قدیمی وحید ندایی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.