1401/04/11   شعرنو   کدخبر: 1475   نظر: 0   بازدید: 2551   خبرنگار: شمیلا شهرابی چاپ

دیدار با علی باباچاهی

رونمایی از پرتره و مستند «من نه منم» علی باباچاهی

رونمایی از پرتره و مستند «من نه منم» علی باباچاهی

مراسم رونمایی مستند «من نه منم» در باب زندگی علی بابا چاهی ساخته علی قنبری با حضور جمعی از شاعران و اهالی هنر در کلوب فرهنگی کوبا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران_تارنا در روز چهارشنبه 8 تیر سال 1401 مراسم شعر خوانی و آیین رونمایی از پرتره و مستند من نه منم در باب زندگی نامه استاد علی بابا چاهی اسطوره شعر معاصر در کلوب فرهنگی کوبا واقع در خیابان ملکشاه گوهردشت به مدیریت و اجرای شاعر کوشا و توانای کشور "هادی خوانساری" برگزار گردید.

این برنامه راس ساعت 6 با سخنرانی کوتاه "هادی خوانساری" در خصوص بر پایی کافه کلمات 15 که از سال 96 برگزار میشد و پس از تعلیق بخاطر کرونا در اولین نشست خود به یادبود زنده یاد مسعود احمدی برگزارشده بود شروع گردید.

در مراسم رونمایی پرتره و مستند «من نه منم»  زندگی نامه "علی باباچاهی" شاعران و اساتید بزرگی همچون  هرمز علی پور ، علی قنبری ، جلال خسروی ، حمیدرضا بصیرت  و شمیلا شهرابی حضور داشتند همچنین دو استاد چیره دست نقاشی "نسیم مدنی و مهدی صالحی" وجمع کثیری ازشاعران  محترم  و صاحب نام دیگر حضور پرشوربه هم رسانیدند.  


هادی خوانساری مختصری از زندگینامه  (علی باباچاهی )را به شرح ذیل توضیح داد.

علی باباچاهی متولد سال ۱۳۲۱ شهرستان کنگان استان بوشهر است که دوره دبستان و دبیرستان را در بوشهر گذراند و سپس در دوره اول متوسطه، به شعر و ادبیات علاقه‌ مند شد.در مسابقه ادبی دانش ‌آموزی دبیرستان‌ های بوشهر و سپس شیراز رتبه اول را به دست آورد. در این دوره شعرهایش در مجلات تهران، با نام مستعار «ع. فریاد» چاپ می ‌شد اما وقتی یکی از شعرهای این شاعر در مجله امید ایران به عنوان «بهترین شعر هفته» به چاپ رسید، شعرهایش را به امضای خودش در مجلات چاپ کرد پس از اتمام دوره دبیرستان در بوشهر، حدود سال ۴۰ ـ ۳۹ به دانشکده ادبیات شیراز راه یافت. او در این سال ‌ها به اتفاق چند تن از دانشجویان، جلساتی ادبی در دانشکده ادبیات شیراز برگزار کرد. باباچاهی حدود سال ۴۵ وارد آموزش و پرورش شد و مدت ۱۸ سال در بوشهر به تدریس ادبیات مشغول شد که بعد از انقلاب در سال ۱۳۶۲ به اجبار بازنشسته شد. باباچاهی در طول مدت تدریس خود در بوشهر علاوه بر چاپ شعر در مجله پایتخت، از فعالیت مطبوعاتی (ژورنالیستی) نیز غافل نبود.«مجله تکاپو به سردبیری علی باباچاهی در پاییز 1346 در بوشهر منتشر شد...» پس از انتشار شماره سوم در نیمه اول 1347، ساواک علی باباچاهی را برای تعطیل نمودن مجله تحت فشار قرار داد و سرانجام به دنبال دخالت مستقیم ساواک، به بهانه عدم مجوز انتشار، تکاپو متوقف شد... مجله تکاپو... مورد استقبال محافل فرهنگی و روشنفکری قرار گرفت.مجلات روشنفکری تهران مانند «خوشه»، «فردوسی» نیز مطالبی از آن نقل کرده ‌اند. مجله «خوشه»... سخنرانی احمد شاملو را... به نقل از مجله تکاپو به چاپ رسانید. «خوشه»، سردبیر و دست اندرکاران مجله تکاپو را با عنوان «کوشندگان شعر امروز ایران» معرفی کرد

ویرایش کتاب‌ های مختلف، تنظیم نمایشنامه‌ های رادیویی بیشتر بر اساس داستان‌ های کوتاه چخوف، همکاری با نشر «پاپیروس»، همکاری با نشر «پیشبرد»، تحقیق در متون کهن فارسی (گزینش عناصر نمایشی) در یک مؤسسه دولتی، همکاری با مرکز نشر دانشگاهی (تعریف نگاری) لغات متون کهن فارسی که از سال ۶۸ تا ۱۳۸۴ ادامه داشت. مسئولیت صفحات شعر «آدینه» (یک دهه) و قبل از آن مسئولیت شعر و نقد شعر مجله «نافه» را پذیرفت.





هادی خوانساری  با پایان دادن به سخنانش از " قباد حیدری "را برای شعر خوانی دعوت کردند.

سپس مراسم با لحن دلنشین و سخنان شیوا استاد "هرمز علی پور" در خصوص دوران  طلایی دوستی و همکاری خود با جناب باباچاهی گفتند و ایشان جناب علی باباچاهی را از اساتید و شاعران صاحب سبک و نام آور معاصر معرفی کرد و بیان داشت: تنها شاعری که به جرات می توان گفت تمام روزهای زندگیش را زیستی شاعرانه داشته است و لحظه ای از شعر دست نکشیده علی باباچاهی است.





شاعرانی چون سیروس فتحی،قناعت زاده ،منصور فلاح ،استاد جلال خسروی محمد عاشور شعر خوانی کردند.

سپس پرتره ی ( استاد علی بابا چاهی) که توسط دونقاش چیره دست استاد" نسیم مدنی و همسر گرامی شان "مهدی صالحی به ایشان تقدیم شد.

استاد علی باباچاهی با تشکر از هدیه دریافت شده بیان داشت: این پرتره ی زیبا می ماند به یادگار و آیندگان نیز آن را آنجا که جایگاه درستش است قرارش می دهند.

سپس مراسم با شعر خوانی شاعرانی چون دکتر حمید رضا بصیرت، سارا زارع  و سعید حسن پور به استقبال از رونمایی مستند «من نه منم» ساخته ی  علی قنبری شاعر، پزوهشگر و فیلمساز خوب کشورمان رفت.

جلسه با پخش مستند من نه منم  ادامه پیدا کرد و سپس با سخنرانی  "علی بابا چاهی" در خصوص شعر و مراسمی که بر پا شده بودبه پایان رسید.






اتمام خبر /

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا شعر هادی خوانساری رادیو تارنا علی باباچاهی من نه منم مستند من نه منم من نه منم علی بابا چاهی من نه منم علی قنبری علی قنبری کافه کوبا مسعود احمدی هرمز علی پور کلوب فرهنگی کوبا

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.