1401/04/27   شعرنو   کدخبر: 150   نظر: 0   بازدید: 1077   خبرنگار: شمیلا شهرابی چاپ

به همت نشر نارگل:

کتاب جدید یوسف‌علی میرشکاک منتشر می‌شود

کتاب جدید یوسف‌علی میرشکاک منتشر می‌شود

میرشکاک در این اثر تازه سعی کرده تا اندیشه منتهی به مساله ولایت مداری را از دل اندیشه جاری در اسوره‌های کهن پارسی خارج کرده و به در معرض قرائا و قضاوت مخاطبان خود قرار دهد.

 

در بخشی از این کتاب آمده است: در برابر خرد برتر شاهان و شهریاران و پهلوانی که از فر یزدان بهره‌مندند، خرد پتیاره بیدادگران قد علم می‌کند. اهریمن‌زادگان  این گونه ددمنشان را خردمند می‌انگارند و زیرکی را می‌ستایند.

 

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: یوسف‌علی میرشکاک در اثر تازه خود سعی کرده تا اندیشه منتهی به مساله ولایت مداری را از دل اندیشه جاری در اسطوره‌های کهن پارسی  خارج کرده و به در معرض قرائا و قضاوت مخاطبان خود قرار دهد.

 

در بخشی از این کتاب آمده است:

در برابر خرد برتر شاهان و شهریاران و پهلوانی که از فر یزدان بهره‌مندند، خرد پتیاره بیدادگران قد علم می‌کند. اهریمن‌زادگان  این گونه ددمنشان را خردمند می‌انگارند و زیرکی را می‌ستایند.

 

فی‌المثل تازیان که نفرین یزدان قرن‌هاست آنان را گرفتار کرده است، زنازاده ابوسفیان را در زمره برترین خردمندان قوم خود یاد می‌کنند حال آنکه ششمین پیشوای ایزدیان جعفر ابن محمد علیهما السلام می‌فرماید آن چه در معاویه عالیه الهاویه مایه شگفتی مردمان است، به خرد ماننده است و خرد نیست. بلکه «مکره» است. از آن جان جاودان می‌پرسند نکره چیست؟ می‌فرماید شیطنت.

 بنده برآنم که نکره در زبان عرب معادل خرد اهریمنی یا خرد پتیاره است که بندگان جهان چهنده و آنان که جز زمان فانی دنیوی زمانی و جز هستی مخوف به عدم، هستیدیگری نمی‌شناسند، از آن بهره می‌گیرند تا بر فرودستان فرمان برانند. مظاهر خرد پتیاره در شاهنامه حکیم توس بسیارند اما سرآمد آنان پشنگ و پسرش افراسیابند.

 

گفتنی است آخرین اثر منتشر شده از یوسف‌علی میرشکاک با عنوان «نیست انگاری و شعر معاصر» از سوی انتشارات روزگار نو منتشر شده بود.

 

پایان خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا یوسف‌علی میرشکاک اثر تازه نشر نارگل نیست انگاری و شعر معاصر روزگار نو

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.