1401/05/07   شعر امروز   کدخبر: 152   نظر: 0   بازدید: 1100   خبرنگار: فهیمه علمداری چاپ

از سوی بنیاد شعر و ادبیات:

نامزدهای بخش شعر جایزه ادبی پروین اعلام شدند

نامزدهای بخش شعر جایزه ادبی پروین اعلام شدند

نامزدهای بخش شعر جایزه ادبی «پروین اعتصامی» معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران تارنا: نامزدهای بخش شعر جایزه ادبی «پروین اعتصامی» معرفی شدند.

آثار راه‌یافته به داوری نهایی بخش شعر جایزه پروین (به ترتیب حروف الفبا)  به شرح ذیل اعلام شده‌اند:

«اگر تو بودی امروز شنبه بود» سروده فریبا شادلو از نشر چشمه

«درخت سوال نمی‌کند، می‌افتد» سروده سپیده نیک‌رو از نشر چشمه 

«عبور از من» سروده الهه تاجیک‌زاده از انتشارات سوره مهر

«لیلی آذر» سروده اعظم سعادتمند از انتشارات شهرستان ادب

«نه مثل ماهی‌ها» سروده شیرین خسروی از انتشارات مروارید

بنابر اعلام دبیرخانه این رویداد، برگزیدگان بخش‌های پنج‌گانه هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی، شنبه ۲۳ تیرماه در حسینیه جماران معرفی و تقدیر خواهند شد.


داوران بخش شعر:

اسماعیل امینی ۱۳۴۲ – تهران شاعر، منتقد و مدرس دانشگاه   اسماعیل امینی دانش‌آموخته‌ رشته زبان و ادبیات فارسی تا مقطع دکتراست و علاوه بر تدریس در دانشگاه، کارگاه‌های شعر مختلف و به ویژه شعر طنز را اداره می‌کند. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به همکاری چندین ساله با نشریات و روزنامه‌ها، عضویت در شورای عالی شعر و شورای عالی موسیقی در سازمان صدا و سیما و عضویت درگروه ادبیات در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اشاره کرد. از مهمترین آثار امینی می‌توان از لبخند غیرمجاز، لبخند سعدی، گزیده شعر، طنز در مثنوی معنوی، جلسه شعر (مباحث آموزشی)، شاعر و دلقک دربار، دکتر بازی و… نام برد. دبیر علمی نهمین و دهمین جشنواره شعر فجر و عضو هیئت علمی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در جشنواره بین‌المللی طنز، رتبۀ نخست بخش پژوهش را به دست آورده است. امینی تا کنون داوری جشنواره‌ها و جوایز متعدد ادبی را عهده‌دار بوده است.

  لیلا کردبچه ۱۳۵۹-تهران شاعر و پژوهشگر ادبیات  او دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی و دانشجوی دوره دکتری در رشته «ادبیات معاصر» در دانشگاه اصفهان است. کردبچه علاوه بر شعر، در نقد و تحلیل تاریخ ادبیات نیز فعالیت دارد. «صدایم را از پرنده‌های مرده پس بگیر»، «حرفی بزرگ‌تر از دهان پنجره»، «چرا که نبودی»، «کلاغمرگی» و «آواز کرگدن» از جمله آثار اوست. کتاب «کسی راز مرا داند: سیر تحول زبان شعر مهدی اخوان ثالث» نیز از آثار کردبچه در حوزه پژوهش است. در کارنامه ادبی او برگزیده شدن در بخش شعر آزاد هشتمین جشنواره شعر فجر، برگزیده شدن در جشنواره شعر جوان کشور و کنگره بین‌المللی خط سوم دیده می‌شود.

مهرنوش قربانعلی شاعر و منتقد ادبی ۱۳۴۷-تهران   از شاعران دهه 70 و دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران است. تاکنون مجموعه‌های «در ناتمامی خود، نشر توکا ۱۳۷۷» ـ «راه به حافظه‌ جهان، نشر نگاه سبز ۱۳۸۰» ـ «تبصره، نشر آرویج ۱۳۸۳» ـ «به وقت البرز، نشر آهنگ دیگر ۱۳۸۶» ـ «کوک تهران، نشر آهنگ دیگر ۱۳۸۸» ـ «شهروند افتخاری جهان (گزیده‌ اشعار) نشر نصیرا ۱۳۹۲»، بر دریا قدم می زنم، نشر بوتیمار ۱۳۹۵، و اثری تحقیقی و پژوهشی با عنوان «چشم‌انداز شعر معاصر ایران (۱۳۸۰-۱۳۰۱) نشر بازتاب‌نگار ۱۳۸۳» را منتشر کرده است.   همچنین مقالات و نقدهای ادبی و گفت‌وگوهایی با منتقدان و صاحب‌نظران شعر امروز را در کارنامه‌ خود دارد. شعرخوانی و سخنرانی در همایش‌های ادبی کشورهای ترکیه، بحرین، هند و همچنین مسئولیت در مجلات و سایت‌های ادبی نیز از دیگر سوابق ادبی مهرنوش قربانعلی‌ عنوان شده است. برخی آثار او به زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسه، سوئدی، اردو و ترکی استانبولی ترجمه شده است، در نقد و بررسی آثار وی نیز تاکنون کتاب‌های «در برابر دست‌های جاودانگی» مولف و گردآورنده سهراب رحیمی، نشر الکترونیکی مایا ۱۳۹۱ و «واکاوی حافظه‌ جهان» سعید نصار یوسفی، نشر نصیرا ۱۳۹۳ منتشر شده است.

اتمام خبر/ 

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: اسماعیل امینی شاعر هفته بنیاد شعر و ادبیات جایزه ادبی پروین داوران لیلا کردبچه مهرنوش قربانعلی عبور از من سروده الهه تاجیک‌زاده لیلی آذر سروده اعظم سعادتمند نه مثل ماهی‌ها سروده شیرین خسروی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.