1401/07/04   شعر امروز   کدخبر: 1560   نظر: 0   بازدید: 1220   خبرنگار: رسول احتمامی چاپ

شاعر خاکریزهای دفاع مقدس

حبیب اله معلمی کیست

حبیب اله معلمی کیست

بررسی زندگی حبیب اله معلمی شاعر قطعه «ای لشکر صاحب زمان آماده باش» که یکی از ماندگار ترین آثار دفاع مقدس را خلق کرد.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران - تارنا : حبیب الله معلمی فرزند نصیر سال 1305 در شهرستان رامهرمز دیده به جهان گشود. دروس ابتدایی را در مکتب‌خانه گذراند و ادامه‌ آن‌را تا سیکل قدیم پی‌گرفت و پدرش که معلم قرآن بود او را با این کتاب آسمانی آشنا کرد. ذوق و قریحه‌ شاعری از اوان جوانی در وجود ایشان بود ولی تشویق‌های یکی از دوستان پدرش که خود شاعری توانا بود به ‌نام حاجی بابا اشتری لرکی زمینه را برای شکوفایی استعدادهای وی فراهم ساخت.

 معلمی شاعر نام‌آشنای جبهه‌های دفاع مقدس است، که سروده‌های وی در طول جنگ ایران و عراق و پس از آن توسط  صادق آهنگران خوانده می‌شود و شور و اشتیاق رزمندگان را دوچندان می‌کرد.

بیشتر اشعار وی در کتابی به نام« خونین‌نامه‌ عاشقان حسین» در دو جلد و در زمان جنگ توسط انتشارات سپاه پاسداران چاپ و منتشر شد و سایر سروده‌های این شاعر در جزواتی در مناسبت‌های مختلف مذهبی چاپ و در دست مداحان قرار می‌گرفته‌است. بیشتر آثار وی در قالب چهارپاره است گرچه در غزل و مثنوی نیز اشعاری داشته است.

حبیب الله معلمی خود درباره سرودن اشعارش می‌گوید: در شب‌های عملیات نوحه‌ها تهیه می‌شدند و رمز عملیات در آنها گنجانیده می‌شد که بسیار هم مورد توجه قرار می‌گرفت؛ مثلا در عملیات والفجر مقدماتی نیاز به نوحه‌ای بود که رمز عملیات آن «یا الله» بود. من در همان قرار گاه نشستم و بلافاصله شعر را سرودم. چند دقیقه بعد با حاج صادق تمرین کردیم و او هم آن را در همانجا خواند و فیلمبرداری شد و با اعلام عملیات، بلافاصله آن نوحه هم پخش شد. تیتر آن این بود:

 

عزم سفر دارند این گردان حزب الله

با رمز یا الله یا الله یا الله

 
معلمی در سال ۱۳۴۰ از رامهرمز به اهواز مهاجرت کرد. و در زمینی در کنار رود کارون و در کیانپارس کنونی کشاورزی می‌کرد. با آغاز جنگ در کنار حضور در اهواز به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای جنگی ایران در فرصت‌های بسیاری همراه با فرزندانش در سنگرهای دفاع هم حضور داشت و همزمان به سرودن اشعار نیز می‌پرداخت

از مهم ترین آثار او میتوان به نوحه حماسی «ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش» اشاره کرد. این نوحه را میتوان مهمترین اثر مهم نا ملموس دفاع مقدس نامید که بارها در فیلم های ژانر دفاع مقدس برای به نمایش گذاشتن مقدمات یک عملیات با صدای صادق آهنگران پخش میشود.






انتهای پیام /


گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا شعر آیینی حبیب الله معلمی حبیب الله معلمی کیست صادق آهنگران شاعر صادق آهنگران

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.