1401/08/02   ملل   news code: 1568   Opinion: 0   Visit: 2173   Reporter: زهره رضوانی Publish

شاعر و نویسنده‌ای که کتابش را سوزاندند

شاعر و نویسنده‌ای که کتابش را سوزاندند

داستان زندگی «آلفرد نوبل» که تمام نسخه‌های او را به اتهام مطالب غیر اخلاقی سوزاندند، داستان کارخانه‌داری افسرده است که دینامیت را اختراع می‌کند اما در نیمه راه متنبه می‌شود و سرمایه‌اش را صرف بنیان نهادن مهم‌ترین جایزه‌ جهانی در حوزه‌های ادبیات، اقتصاد‌، پزشکی‌، فیزیک، شیمی و صلح می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران - تارنا : آلفرد نوبل، به اشتباه جراید زمان خود، عکس تحریم خودش را می‌بیند و تحولی عجیب در او بوجود می‌آید. برادرش «لودویگ نوبل» مرده بود ولی به اشتباه، روزنامه‌ها چنین نوشتند:
قاتل بشریت آلفرد نوبل خالق دینامیت درگذشت.


نوبل به فکر فرو رفت که بعد از مرگش در موردش چه می‌نویسند. البته همه ما با اسم جایزه نوبل آشنا هستیم و ماجرا کاملا مشخص است. او تصمیم می‌گیرد هیئت نوبل را بنا کند، و با شعار «علم در خدمت صلح» طرح بزرگترین جایزه‌ی عملی جهان را ارائه می‌دهد.
تاریخ دقیق اینکه کدام روزنامه این خبر اشتباه و دروغین را منتشر می‌کند؛ روزنامه‌ای فرانسوی در سال ۱۸۸۸ بوده است که چنین نوشته بود: «فرشته مرگ مرده‌ است، دکتر آلفرد نوبل، فردی که برای ایجاد راهی برای کشتن افراد بیشتر در زمان کمتر ثروتمند شده بود؛ دیروز فوت کرد.»

گفتنی است آلفرد نوبل شانس این را داشت تا قبل از مرگش‌، آگهی وفاتش را بخواند. او به خاطر شرایط خانوادگی و مهاجرت‌هایی که داشتند و یا ورشکستگی شرکت کوچک پدر،
فقط ۱۸ ماه درس خواند، از آنجا که شرکت یا کار پدر مین‌های آبی و تسلیحات سازی بود، آلفرد فکر و ذهن خود را به تحقیق درباره مواد منفجره گذاشت و زیر نظر استادی مجرب نیز شیمی آموخت و از آنجا که پیش زمینه این کار را داشت، به تحقیق درباره مواد منفجره، مخصوصا ایمن‌سازی و استفاده بهتر از نیتروگلیسیرین پرداخت.
آلفرد نوبل با وجود نداشتن تحصیلات آکادمیک، زبان‌های سوئدی‌، فرانسوی‌، روسی‌، انگلیسی،‌ آلمانی و ایتالیایی را به روانی صحبت می‌کرد. همچنین مجموعه اشعاری را به زبان انگلیسی سرود. نوبل در روزهای پایانی عمرش نمایشنامه‌ای چهارصفحه‌ای را با نام «مکافات» برگرفته از اثر «پرسی شلی» به نگارش درآورد. البته تنها چهار نسخه‌ کپی از این نمایشنامه باقی ماند، زیرا اندکی پس از مرگش، تمام نسخه‌های آن، به اتهام مطالب کفرآمیز و غیراخلاقی سوزانده شدند. اما در سال 2003 نسخه‌ دوزبانه‌ «مکافات» برای نخستین‌بار به چاپ رسید.
کتاب «آلفرد برنهارد نوبل: بنیانگذار جایزه‌ صلح نوبل» روایتی است از زندگی نوبل، مخترع دینامیت که در سال ۱۸۳۳ در کشور سوئد به دنیا آمده و در دسامبر ۱۸۹۶ در ایتالیا درگذشته است.
در این کتاب، مخاطب با زبانی روان و بیانی مناسب، با زندگی آلفرد نوبل، خانواده، پسندهای شخصی، آزمایش‌ها و اختراع مهم او آشنا می‌شود. این کتاب، درباره کاربرد اختراع او در حوزه جاده‌سازی، علوم نظامی و جنگی نیز اطلاعاتی دارد. ماجرای بنیان‌گذاری جایزه صلح نوبل هم از نکات جالب آن است.





بعضی از جملات صلح آلفرد نوبل را بخوانیم:

"نیات خوب به تنهایی صلح را تضمین نمی‌کند."


"همانطور که معده را نمی‌توان با اصرار وادار به هضم غذا کرد، قلب را هم نمی‌توان وادار به عشق ورزیدن کرد."

"نویسنده ای که کتابش را سوزاندند و میلیونری که همه او را مردی خطرناک می‌دانستند بنیانگذار جایزه‌ صلح نوبل شد.
آیا می‌توان فهمید که پس از مرگ، از ما به نیکی یاد می‌کنند یا نه؟"

پایان خبر/

News gallery

Suggested news

Labels: خبرگزاری شعر تارنا اخبار شعر سایت شعر آلفرد نوبل آلفرد نوبل کیست جایزه صلح نوبل شعر ملل

share :

Related posts

    Comments


    Please write your comments in Farsi and avoid using Latin alphabet.