1401/12/18   ملل   news code: 1599   Opinion: 0   Visit: 1120   Reporter: فهمیه علمداری Publish

افشای ماجرای عجیب درگذشت نرودا

ردپای پینوشه در مرگ شاعر فقید شیلی

ردپای پینوشه در مرگ شاعر فقید شیلی

۵۰ سال پس از درگذشت پابلو نرودا، روزنامه نیویورک تایمز پرده از رازی خوفناک در مرگ این شاعر بزرگ جهان پرداخت.


به گزارش خبرگزاری شعر - تارنا :  به نقل از آسیوشیتدپرس، روزنامه نیویورک تایمز در شماره چند روز پیش خود شرح جامعی از ماجرای درگذشت پابلو نرودا منتشر کرده است. در این شماره به گفته وکیل خانواده نرودا (برادرزاده پابلو نرودا) سال ۲۰۱۳ با درخواست این خانواده، آرامگاه نرودا نبش قبر شد اما نمونه آزمایش‌های استخوان و دندان‌ها بازمانده از شاعر فقید، وجود سم در بدن او را تایید نکرد.


با وجود این، خانواده نرودا نیم قرن پس از درگذشتش همچنان معتقدند او که از دوستان سالوادور آلنده، رئیس‌جمهور لیبرال فقید شیلی بود، دو هفته پس از کودتای آگوستو پینوشه علیه او در سپتامبر ۱۹۷۳ به دست عوامل دیکتاتور سابق شیلی در کلینکی خصوصی واقع در سانتیاگو (پایتخت شیلی) به قتل رسیده است. به همین دلیل آن‌ها درخواست نبش قبر دوباره و تحقیق بیشتر روی بقایای جسد نرودا را به دادگاه عالی شیلی دادند و با موافقت این دادگاه، پس از آزمایش دوباره مشخص شد مقدار زیادی از سم بوتولنیوم در بقایای استخوان نرودا پیدا شد.


گفته می‌شود این سم می‌تواند با مقدار بالا انسان را قلج کند یا در بسیاری موارد او را بکشد.


مانوئل آرایا، راننده پابلو نرودا به رسانه‌های شیلی گفته در ۲۳ سپتامبر ۱۹۷۳ نرودا از کلینیکی که در آن بستری بود با خانه وی تماس گرفته و اظهار کرده پس از تزریق آمپولی به معده‌‍اش به شدت حالت تهوع گرفته است. زمانی که آرایا اما خود را به کلینیک می‌رساند، دقایقی از مرگ نرودا گذشته بود!


این اتفاق دو هفته پس از کودتای آگوستو پینوشه علیه سالوادور آلنده در شیلی که به کشته شدن آلنده و ده‌ها دانشجو در دانشگاه سانتیاگو انجامید، روی داد و از آنجا که نرودا از دوستان صمیمی آلنده محسوب می‌شد، مرگش محل تشکیک قرار گرفت.


البته گزارش کالبدشکافی سپتامبر ۱۹۷۳ درگذشت پابلو نرودا را بر اثر ابتلای وی به سرطان پروستات ذکر کرده اما با مدارک جدیدی که به دست آمده مشخص می‌شود، نرودا با مرگ طبیعی جهان را بدرود نگفته است!

در گواهی رسمی مرگ او در سال ۱۹۷۳، سرطان پروستات علت مرگ ذکر شده‌است. مرگ او چند روز پس از کودتای ژنرال پینوشه و کشته شدن آلنده رخ داد.


در آوریل سال ۲۰۱۳، نرودا نبش قبر شد تا روشن شود که آیا آن طور که مانوئل آرایا راننده وی و برخی دیگر احتمال می‌دهند مسموم شده‌است یا خیر. در آزمایش‌های انجام گرفته، ردی از سم در جنازه او پیدا نشد، اما اکنون قرار است آزمایش‌های بیشتری انجام گیرد. آقای آرایا می‌گوید پابلو نرودا که در آن زمان ۶۹ ساله بود، از بیمارستانی در سانتیاگو به او تلفن کرد و گفت که پس از تزریقی به معده‌اش، حالت تهوع دارد. عده‌ای معتقدند که پابلو نرودا مسموم شده و به قتل رسیده، زیرا او حامی سرسخت رئیس‌جمهوری سرنگون شده سالوادور آلنده بود و می‌توانست به رهبر مخالفان دیکتاتوری پینوشه بدل شود. مقامات می‌گویند آزمایش‌های جدید بر باقی‌مانده پیکر نرودا در پی یافتن عناصر و مواد سنگین یا غیر ارگانیکی است که ممکن است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باعث مرگ او شده باشد. تحقیقات همچنین بر کشف موادی شیمیایی متمرکز خواهد بود که باعث هر نوع آسیب به سلول‌ها یا پروتئین‌ها می‌شوند. آزمایش‌های قبلی به‌طور مشخص در پی یافتن رد و باقی مانده‌ای از سم بود.

Suggested news

Labels: خبرگزاری شعر تارنا شعر پابلو نرودا شعر ملل نرودا پینوشه شاعر شیلی

share :

Related posts

    Comments


    Please write your comments in Farsi and avoid using Latin alphabet.