1402/01/25   شعر امروز   کدخبر: 1619   نظر: 0   بازدید: 1065   خبرنگار: فهمیه علمداری چاپ

امیری اسفندقه در هشتمین شب شعر حافظ:

تاثیر شاعران از قرآن فقط در حوزه معنا نیست، بلکه در لفظ هم هست

تاثیر شاعران از قرآن فقط در حوزه معنا نیست، بلکه در لفظ هم هست

شب شعر حافظ در غرفه صحیفه سجادیه و با حضور مرتضی امیری اسفندقه برگزار شد. او گفت: تاثیر شاعران از قرآن فقط در حوزه معنا نیست، بلکه در لفظ هم هست.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران - تارنا: هشتمین شب شعر حافظ در غرفه صحیفه سجادیه در سی امین نمایشگاه قرآن و با حضور مرتضی امیری اسفندقه برگزار شد. این شاعر معاصر کشورمان در ابتدا گفت: تاثیر شاعران از قرآن در حوزه معنا فقط نیست، بلکه در لفظ هم آنها متاثر از قرآن بودند. به قول حافظ که می‌گوید هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم. این نشان‌دهنده اهمیت تاثیر پذیری شعر حافط از قرآن است.

وی افزود: حتی شاعرانی که شاید ظاهراً هم معتقد به قرآن نبودند از این کتاب اثر پذیرفتند، این نشان‌دهنده جاذبه و حشمت قرآن است، مثلاً شاملو چنین است، اما زیباترین شعرهای او منظومه‌ای است که متاثر از قرآن است.

امیری اسفندقه اشاره کرد: نمی شود روح معنوی قرآن را در شاعری نادیده گرفت. دیوان حافظ به نظرم ترجمه تغزلی از قرآن کریم است. به نظر میرسید این تحقیق و کاوش در مورد تاثیر قرآن بر شاعران یک جاهایی متوقف ماندت و اساسا این اثرگذاری هنوز کشف نشده است. دوشاعر معاصر ما خود مترجم قرآن بودند، طاهره صفار زاده و سید علی موسوی گرمارودی شاعرانِ مترجم قرآن هستند.


امیری اسفندقه نخستین کتاب شعر خود را در سال ۱۳۷۳، در انتشارات حوزه هنری با عنوان بازوان مولایی منتشر کرد. این اثر شامل مجموعه‌ای از مثنوی‌های شاعر با موضوعات " «وطن»، «جنگ ایران و عراق» و «برادر شهید» ش است. دومین کتاب او، که باز هم یک مجموعه مثنوی بود،  رستاخیز کلمات نام داشت که در سال ۱۳۷۷ در نشر گلچرخ منتشر شد. در سال ۱۳۸۷، انتشارات نیستان، گزیده اشعار امیری را در مجموعه «گزیده ادبیات معاصر» روانه بازار نشر کرد.


در سال ۱۳۷۸، کتاب این شرح شرحه شرحه را در نشر سفیر صبح منتشر کرد که عنوان فرعی آن تجلی و بررسی اجمالی رمضان در ادوار شعر پارسی بود. امیری اسفندقه در ۱۳۸۴، نخستین مجموعه قصاید خود را با عنوان چین‌کلاغ در نشر لوح زرین منتشر کرد که همراه با کتاب نوشداروی طرح ژنریک نوشته سید حسن حسینی و عصرانه در باغ رصدخانه اثر مفتون امینی در فهرست نهایی نامزد‌های جایزه کتاب سال قرار گرفت و در نهایت از این اثر تقدیر شد.  این مجموعه شعر، همچنین توانست جایزه قلم زرین را برای این شاعر به ارمغان آورد.


انتهای خبر /

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا امیری اسفندقه شب شعر حافظ سی امین نمایشگاه قرآن

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.