1402/04/04   شعرنو   کدخبر: 1663   نظر: 0   بازدید: 4688   خبرنگار: شمیلا شهرابی چاپ

در عصر آوانگارد مطرح شد:

علی باباچاهی:دهه هفتاد جنجالی ترین دهه تاریخ ادبیات ایران است

علی باباچاهی:دهه هفتاد جنجالی ترین دهه تاریخ ادبیات ایران است

چهارمین سلسله نشست عصر آوانگارد با محوریت بررسی آثار علی باباچاهی چهره نام آشنای ادبیات ایران با حضور وی و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران - تارنا: چهارمین سلسله نشست عصر آوانگارد با محوریت بررسی فعالیت های ادبی علی باباچاهی پنجشنبه یکم تیرماه ۱۴۰۲ در موسسه بهاران با حضور جمعی از اهالی هنر و علاقه مندان برگزار شد.

در این همنشینی شاعرانه که با سخنرانی استاد علی باباچاهی همراه بود چهره های مطرح ادبیات همچون بهزاد زرین پور،شهاب مقربین، علیرضا بهنام، نگین فرهود، حمیدرضا بصیرت، اعظم کیان،کیوان گلزارنیا، شمیلاشهرابی، حبیب پیریانی، محمد عاشور، هادی عیار، علیرضا مطلبی و زهره رضوانی حضور داشتند.


این نشست که از ساعت ۵:۳۰ عصر با شعر خوانی« احمد بیراوند» دبیر مجله ادبی آوانگارد از کتاب «عقل عذابم می دهد»  باباچاهی شروع شد و در ادامه با تشریح مختصری از هدف این نشست در نکوداشت و نقد آثار علی باباچاهی پرداخت.

گیتی شمسی مسئول شعر در مجله ادبی آوانگارد کتاب های باباچاهی را از آغاز فعالیت ادبی وی تا سال ۱۴۰۲ معرفی و در مورد برخی از آثار او توضیحاتی را بیان کرد.


علی باباچاهی شاعر و منتقد ادبی نام آوازه ایران پس از دعوت ، صحبت خود را با مبحث آوانگاردیسم و پست مدرنیسم با نقل قولی از کتاب «جدل ها و نظر ها» اثر اوژن یونیسکو نویسنده فرانسوی شروع و در ادامه در مورد شعر پست مدرنیزم و حواشی آن توضیحات قابل و شنیدنی را ایراد کرد.

او در ادامه تشریح کرد: «پست مدرن» در واقع از افرادی که در حاشیه زندگی می کنند به شدت دفاع می کند، و نژاد پرستان سفید پوست و ثروتمندانی که از مال دیگران به خصوص «رنگین پوست ها» استفاده  و آنها را در تملک خود قرار می دهند را نفی میکند.


او با خواندن بخشی از شعر «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» فروغ ادامه داد:

میتوان با احتیاط گفت که فروغ فرخزاد بنیان‌گذار شعر پست مدرن در ایران است حتی اگر خودش هم مفهوم آن را نمیدانست.

خالق «شعر در وضعیت دیگر» در  پاسخ به سوال دلیل سکون ادبیات در دهه اخیر تشریح کرد: 

دهه هفتاد چه در حوزه مطبوعات و چه در حوزه انجمن های ادبی جنجالی ترین دهه ادبی در ایران است ، ما در آن زمان نقد های بسیار جدی و سازنده ای داشتیم البته من در این دهه هم به صورت گذرا شعر خوب میبینم اما همچنان فاصله زیادی با آن نسل داریم.




باباچاهی در پاسخ به این سوال که کدام یک از آثار خود به «پسا نیمایی» نزدیک تر می‌بینید عنوان داشت:

البته من از این واژه خوشم نمی آید اما باید بگویم «شعر در وضعیت دیگر» در واقع در فرایند پسا نیمایی شکل گرفت، این اثر شعر آخرالزمانی نیست که در جا بزند، طنز، سیالیت ذهن، روایت های تو درتو از محورهای این اثر است البته جا دارد بگویم من از نظر تفکر و تعملات خوانشی سالهاست از این مبحث عبور کرده ام باید بگویم: سالهاست که دیگر پست مدرنیسم اشتیاق سوزان من نیست.


در انتهای این مراسم علی باباچاهی از انتشار جدید تمام اشعارش در قالب دو جلد خبر داد.










اتمام خبر/

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا علی باباچاهی عصر آوانگارد عقل عذابم می دهد شعر در وضعیت دیگر احمد بیرانوند

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.