1402/04/20   شعرنو   کدخبر: 1695   نظر: 1   بازدید: 1058   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

بررسی ابعاد زندگی احمد رضا احمدی

شاعری از سرزمین کرمان درگذشت

شاعری از سرزمین کرمان درگذشت

شاعری چشم از جهان بست که شعر را زندگی می‌کرد وقتی می‌گفت: رنگی در من فریاد می زد/چشمانی آبی را پرستار باش/و در قاب رویای کودکان بیاویز/ ماهور احمدی، دختر  شاعر و نویسنده پیشکسوت، خبر درگذشت احمد رضا احمدی را تأیید کرد.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران_تارنا: احمد رضا احمدی فرزندی از سرزمین کرمان که در سال ۱۳۱۹ در این شهر به دنیا آمده بود؛ امروز مصادف با بیستم تیرماه سال هزار و چهارصد و دو  درگذشت. او که از چهره‌‌های مطرح در شعر معاصر ایران بود در سن ۸۳ سالگی در تهران پس از تحمل رنج بسیار از  ناراحتی قلبی در بستر بیماری جان سپرد. ماهور احمدی، دختر این شاعر و نویسنده پیشکسوت، این خبر را تأیید کرده است.


احمدرضا احمدی، بزرگ مرد شگفت‌انگیزی بود که برای بچه‌ها قصه می‌نوشت و برای بزرگ‌ترها شعر می‌‌سرود.ماهور احمدی، دختر این شاعر و نویسنده پیشکسوت، این خبر را تأیید کرده است.ماهور احمدی، دختر این شاعر و نویسنده پیشکسوت، این خبر را تأیید کرده است.


احمدرضا احمدی پس از به پایان رساندن دوره دبستان در زادگاهش کرمان، به تهران آمد و دیپلم خود را از دارالفنون گرفت. پس از آن برای دو سال در کرمان به آموزگاری پرداخت اما این کار با روحیه شاعرانه او سازگار نبود و اینچنین پا به عرصه‌ی شعر گذاشت.


وی که از آغازگران سبک موج نو در دهه ۴۰ بود، در آغاز ورودش به دنیای شعر مورد حمایت فروغ فرخزاد قرار گرفت، ذوق سرشارش او را در مسیر کار در حوزه ادبیات کودک سوق داد. 


در  سال ۱۳۴۹ همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را شروع کرد و تا سال ۱۳۵۸ در سمت مدیر تولید موسیقی برای صفحه و نوار ماند. از این سال تا زمان بازنشستگی یعنی سال ۱۳۷۳ در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویراستاری مشغول بود. این شاعر جزو کاندیدای جایزه نوبل کوچک یا  جایزه هانس کریستین اندرسن نیز بود. مهم‌ترین جایزه جهانی که برای ادبیات کودکان در نظر گرفته شده است.


این شاعر جزو کاندیدای جایزه نوبل کوچک یا  جایزه هانس کریستین اندرسن نیز بود. مهم‌ترین جایزه جهانی که برای ادبیات کودکان در نظر گرفته شده است.


او که از پیش‌گامان شعر موج نو در ایران بود به همراه نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری علاء، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی، جعفر کوش‌آبادی، مریم جزایری و جمیله دبیری گروه «طرفه» را با هدف دفاع از هنر موج نو تأسیس کردند. انتشار دو شماره از مجلهٔ طرفه و تعدادی کتاب در زمینه شعر و داستان از فعالیت‌های این گروه بوده‌است.



او نقاشی و سینما را نیز در کارنامه خود دارد.

گفتنی است نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های وی با عنوان «هزار اقاقیا در چشم تو هیچ بود»، اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در گالری کاما برگزار شد.

احمد‌رضا احمدی در سال ۱۳۵۱ دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در اثر مهمی بازی کرده است. اثر مهم احمد‌رضا احمدی در این سال، بازیگری در فیلم پستچی به کارگردانی داریوش مهرجویی محسوب می‌شود.


برخی از آثار و برشی از شعرهای احمد رضا احمدی را بخوانیم:


کتاب هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود

کتاب شعرها و یادهای دفترهای کاهی

کتاب روبان قرمز

کتاب خواب و خواب و خواب خوابی نیست

کتاب چیزی اینجا آغاز نمی شود

کتاب تابستان و غم 

کتاب یادگار عشق و حرمان مدام



«باغ و قطره‌های رنگ» اثری از زنده‌یاد احمدرضا احمدی است که در آن، پیرمرد قصه، باغ زیبایش را به بچه‌های ایران می‌سپارد و می‌رود.


برشی از متن کتاب «باغ و قطره‌های رنگ» 

«بعدازظهر جمعه پسرک و دخترک و همه‌ی همسایه‌های باغ، به باغ رفتند.

گل‌های آفتابگردان، گل‌های نیلوفر، گل‌های سرخ، گل‌های شقایق، گل‌های بنفشه، گل‌های پامچال را چیدند.

لحظه‌ای بعد پیرمردی با یک طاووس در ایوان باغ ظاهر شد. پیرمرد بر لب لبخند داشت، به پسرک و دخترک گفت: ‌«این باغ و این طاووس، چمن و گل‌های این باغ را به شما می‌سپارم.»


از بارانی که دیر بارید، میوه‌ها طعم تکراری دارند، هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود، روزی برای تو خواهم گفت و هزار پله به دریا مانده‌است از دیگر آثار این شاعر است. یاد و نامش تا همیشه جاودان...



اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: تارنا احمدرضا احمدی خبرگزاری شعر و ترانه احمد رضا احمدی کرمان ماهور احمدی باغ و قطره‌های رنگ گروه طرفه موج نو داریوش مهرجویی فیلم پستچی هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.