1397/3/2   ملل   کدخبر: 189   نظر: 0   بازدید: 177   خبرنگار: فهیمه علمداری چاپ

وزير ارشاد در پيامي تسليت گفت؛

خالق تاجیکی شعر «خلیج فارس» درگذشت

خالق تاجیکی شعر «خلیج فارس» درگذشت

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام سیدعباس صالحی آمده است: خبر درگذشت شاعر شهیر پارسی­ گوی تاجیک و اندیشمند فقید، استاد «» موجب تأسف گردید.

به گزارش تارنا-  از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام سیدعباس صالحی آمده است: خبر درگذشت شاعر شهیر پارسی­ گوی تاجیک و اندیشمند فقید، استاد «مؤمن قناعت» موجب تأسف گردید.

این پیام حاکی است: «قناعت که عنوان شاعر خلق تاجیکستان را کسب کرده بود، در آثار ماندگار خویش در قالب شعر و داستان حماسی، همواره دغدغه­های سیاسی و اجتماعی مردم روزگار خویش را با زبانی نغز و گویا بیان میکرد.»
صالحی در پیام خود افزوده است: تعلق خاطر این شاعر پرآوازه به میراث عظیم معنوی و هویت این منطقه و سرزمین ایران در شعر بداهه او با مطلع « از خلیج فارس می­ آید نسیم فارسی» نام او را در ذهن و خاطره ایرانیان جاودان کرده است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام همچنین با تسلیت درگذشت این شاعر و مصلح اجتماعی به ملت،کشور دوست و همسایه تاجیکستان و همه علاقه ­مندان او، از خداوند متعال غفران و رحمت واسعه برای آن مرحوم خواستار شد.

مومن قناعت (زادهٔ ۱۹۳۲ م - ۲۰۱۸ م) شاعر پارسی‌گوی تاجیکستان، نمایندهٔ مردم تاجیکستان در پارلمان اتحاد جماهیر شوروی (۱۹۹۱–۱۹۷۹)، متفکر سیاسی و اجتماعی بود. 
وی در ۱۸مه ۲۰۱۸(جمعه 28 اردیبهشت 1397)، در سن ۸۶ سالگی در شهر دوشنبه درگذشت.

مؤمن قناعت در سال ۱۹۳۲ (۱۳۱۴ خورشیدی) در ناحیه درواز به دنیا آمد. در سال ۱۹۵۶ در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی تاجیکی از دانشگاه ملی تاجیکستان فارغ‌ التحصیل شد و در همان سال به عضویت اتحادیه نویسندگان درآمد. پس از اتمام تحصیلات در مجلهٔ «صدای شرق» مشغول به کار و پس از مدتی سردبیر این نشریه شد. نخستین دفتر شعر او با نام «شراره» در سال ۱۹۶۰ به چاپ رسید.
 
 

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: شاعر هفته خالق تاجیکی شعر «خلیج فارس مؤمن قناعت

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.