1397/2/29   شعر امروز   کدخبر: 195   نظر: 0   بازدید: 7635   خبرنگار: مهدیه رشیدی چاپ

مدیر نشر نزدیکتر:کیفیت اثر برای نشر از مشهور بودن مولف مهمتر است

مدیر نشر نزدیکتر:کیفیت اثر برای نشر از مشهور بودن مولف مهمتر است

اختصاصی تارنا

انتشارات نزدیک تر با مسئولیت امیرعلی سلیمانی به عنوان ناشر اولی شعر، در نمایشگاه کتاب امسال حضور یافت، به بهانه نمایشگاه و حواشی آن با وی به گفتگو نشستیم. در این گفت و گو ارزیابی سلیمانی از نمایشگاه امسال به عنوان ناشر اولی بیش از حد انتظار بود.

به گزارش تارنا-  مدیر انتشارات نزدیکتر درخصوص سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: امسال با ۶۴ عنوان کتاب در نمایشگاه حاضر شدیم که شکرخدا با استقبال خیلی خوبی مواجه شد. سه کتاب از نشر ما تجدید چاپ شد. کتاب شایان مصلح به چاپ چهارم رسید.


این ها نشانگر استقبال از نمایشگاه کتاب است. یکی از دلایل آن می تواند انتقال محل نمایشگاه از شهر آفتاب به مصلی باشد. سال های قبل در شهر آفتاب به تجربه دیده بودم که کمتر استقبال می شد. نمایشگاه به هر حال امتحانی برای ماست. امیدوارم سال های بعد مجموعه های پرمخاطب تری داشته باشیم و از حیث کمی و کیفی انتشارات خود را ارتقا دهیم.    وی ادامه داد: کتاب توقیفی نداشتیم و از مجموع ۶۴ اثر عرضه شده در این انتشارات حدودا چهل اثر کتاب اولی بودند.


ما ناشر اولی بودیم و دوست داشتیم کتب شاعران ساکن شهرستان را چاپ کنیم؛ چرا که چاپ کتاب برای آن ها نسبت به شاعران تهرانی دشوارتر است. خواستم در این زمینه پیشرو و معرف آن ها باشم. خدا را شاکرم که استقبال از کتاب های بسیاری از شاعران کتاب اولی در نمایشگاه خیلی خوب بود و این نشانگر آن است که اگر به آن ها اعتماد و اطمینان شود و آثارشان در پک قابل قبولی ارائه شود مخاطبان خود را خواهند یافت.   وی در پاسخ به این پرسش که عده ای در ایام نمایشگاه اذعان نمودند برخی ناشران با انتشار آثار سلبریتی هایی چون شایان مصلح و مژده لواسانی سودجویی نموده اند، شما در این خصوص به عنوان ناشری که با چاپ کتاب مصلح سر و صدا کردید چه دیدگاهی دارید، گفت: من شایان مصلح را شاعر دانسته و می دانم.


اگر او در عرصه دیگری مطرح شده، ارزش افزوده ای بر رونق کتاب است. شخصا با چاپ مجموعه ای ضعیف از یک سلبریتی موافق نیستم و منتقد آن هستم چرا که به نگاه مخاطبان نسبت به شعر یا داستان خوب لطمه می زند ولی از طرفی دیگر همه ی شاعرانی که کتاب منتشر کرده اند شغل دیگری هم دارند. یکی کارمند یکی معلم و مدیر است اما چون مدیریت انسان را به سلبریتی تبدیل نمی کند کسی نمی گوید شغل اصلی این شاعر چیز دیگری است. شایان مصلح هم فوتبالیست است و شعر را به عنوان هنر در اولویت کاری اش قرار نداده است. این ها دال بر ضعیف بودن اثر او نیست. برخی کتاب را نخوانده به صرف شهرت وی اثر او را نادیده می گیرند. سابقه ی ذهنی برخی افراد نسبت به آثار سلبریتی ها خوشایند نیست.

اعضای شورای کارشناسی ما اشعار وی را بررسی نموده اند. شایان مصلح انصافا شاعر است. او ممکن بود معلم باشد ولی این را که فوتبالیست بودنش به چاپ کتابش کمک کرده است می پذیرم و آن را حسن می دانم. چه ایرادی دارد اگر بتوانیم از کارهای مختلفی که انجام می دهیم تریبونی برای معرفی خود بسازیم.    

سلیمانی افزود: گاهی مثلا آقا یا خانم بازیگر در عرصه ای که هیچ سررشته ای از آن ندارد اثری را منتشر می کند، اگر به آن مجموعه انتقاد شود این انتقاد بجاست. نقد ادبی محل دفاع ندارد. هم ما و هم شایان مصلح علاقه مندیم برای این کتاب جلسه نقد برگزار کنیم و صاحب نظران ادبیات صحبت کنند. ما به عنوان ناشر، این کار را در کیفیتی دیدیم که در نمایشگاه عرضه شود. شاید مسئولیت شعرهای شاعر با ما نباشد یا شاید من مرجع خوبی برای دفاع از آن نباشم ولی من کتاب را در حد انتشار دیدم و معتقدم که استقبال از آثار او محدود به طرفداران نبوده است. در مراسم رونمایی و در نمایشگاه بسیاری از اساتید ادبیات شرکت کرده و کتاب را تهیه کرده اند. این نشانگر مقبولیت اثر مصلح نزد مخاطبان جدی ادبیات است. علاوه بر این از زمانی که به یاد دارم، او را به عنوان شاعر می‌شناختم و فوتبالیست مطرح تا این سطح نبودند. کیفیت اثر برای من مهم است. از این که سیاستمداری کتابش را به نشر ما بسپارد استقبال می کنم مشروط بر این که شاعر باشد.  

این ترانه سرا در ادامه درباره ی تاثیر بسیار شعر و ترانه سرایی خود در جذب شاعران برای انتشار کتابشان در نزدیک تر خاطرنشان کرد: بخشی از کارمان به عنوان ناشر سال اولی از ارتباطات شکل گرفت؛ چون غالبا شاعران را می‌شناختم. بر این باورم که اگر ناشر به حوزه تخصصی اش اشراف نسبی داشته باشد امکان خطایش کمتر است. ترجیحم برای سال آینده حوزه داستان است چرا که تاثیرگذارتر است و این در خصوص شعر با شعرهایی است که طرفدار بیشتری داشته باشند.  


او در ادامه پرواز ۶۹ از شایان مصلح و میراث از سید سعید صاحب علم را از پرفروش ترین های نزدیک تر اعلام کرد. همچنین از فروش آثار حسین دهلوی، محمدرضا طهماسبی و حامدی نیز احساس رضایتمندی داشت. از بین شاعران سپیدسرا نیز آثار علیپور، شکارسری، سیدعلی شکراللهی و رضا خسروی از فروش خوبی برخوردار بوده اند.   

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: تارنا امیرعلی سلیمانی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.