1402/06/20   شعر امروز   کدخبر: 2268   نظر: 0   بازدید: 1110   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

دیوارنگاره‌ شعر فارسی در خیابان امیرکبیر؛

نغمه‌ی همبستگی و زیبایی در همسانی شعر و خطاطی

نغمه‌ی همبستگی و زیبایی در همسانی شعر و خطاطی

 پیامی از همبستگی و وحدت با تلفیق  نگارگری‌ و شعر کهن فارسی و خطاطی در دیوار نوشته یا دیوارنگاره در پایتخت می‌خواهد تأکید کند که همه ما انسان ها از یک گوهر وجودی یکسان هستیم و در مواجهه با سختی‌ها و چالش‌های زندگی، نیازمند همدردی و یاری همدیگر هستیم.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران_تارنا: دیوارنگاره‌ها همواره یک شیوه هنری جذاب در شهرها به حساب می‌آیند، اما یک دیوارنگاره خاص در خیابان امیرکبیر تهران جلب توجه بسیاری از علاقه‌مندان به هنر و ادبیات را به خود جلب کرده است.



در این دیوارنگاره که توسط هنرمند گرامی رضا الوند نقش زده شده است ابیاتی از استاد سخن، سعدی شیرازی، به چشم می‌خورد.


«بنی‌آدم اعضای یکدیگرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار»


این ابیات سعدی به تأکید بر وحدت و همبستگی بین انسان‌ها اشاره دارد و بیان می‌کند که همه انسان‌ها از یک جوهر وجودی ساخته شده‌اند و در برابر سختی‌های زندگی، باید همدیگر را یاری کنند و به هم متکی باشند.


این آثار هنری بی‌نظیر که با استفاده از فنون نقاشی و خطاطی روی دیواری به مساحت ۲۱۳ متر مربع است نه تنها جلب توجه عابران پیاده، بلکه فضایی پویا و شگفت‌انگیز برای عکاسان و بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند. این نمونه از هنر شهری نه تنها به ترویج هنر و ادبیات ایرانی کمک می‌کند، بلکه زیبایی و هویت فرهنگی شهر را نیز تقویت می‌کند.

 


دیوارنگاره‌هایی از این نوع، قبلا توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران و سایر شهرها در معابر شهری مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این دیوارنگاره‌ها با بهره‌گیری از عناصر فرهنگی روزمره، فرهنگ ایران باستان، اشعار، آیات قرآن و احادیث، جایگاهی مهم در رواج هنر و ادب ملی دارند و با تأثیرات بصری، زیبایی و هماهنگی فرم و ریتم، هویت بصری شهر را تقویت می‌کنند.


وجود چنین شعری در دل کلان شهر تهران می تواند نگاه های زیادی را به دنبال خود بکشاند اما چقدر دل های این بنی آدم از درد اعضای خود خون گریه کند و چقدر برای جوهره ی وجود انسانیت به این در و آن در بزند. بودن بنی آدم در کوچه های تاریک روشن پایتخت چقدر سخت شده است چه برسد به بودن درون وجودی خودش، برای دستیابی به کمال انسانیت برای تفکر در مقوله‌ای انسان متعالی و انسان آزاد اندیش.



اتمام خبر/


اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا شعر خیابان امیرکبیر تهران دیوار نگاری شعر تهران دیوارنگاره‌ شعر

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.