1402/08/15   شعر امروز   کدخبر: 2592   نظر: 0   بازدید: 2054   خبرنگار: سمیه بحرکاظمی چاپ

پروفسور حسن امین: باید برای ماندگار شدن قضاوت را به تاریخ بسپاریم

پروفسور حسن امین: باید برای ماندگار شدن قضاوت را به تاریخ بسپاریم

پروفسور حسن امین در سال ۱۳۴۳ اولین دفتر شعر خود را منتشر کرد، و از آن پس، تا به امروز، به طور فعال در زمینه ادبیات فعالیت می‌کند. او آثار بسیاری را خلق کرده است، اما دو اثر بزرگ به نام «شاهنامه امین» و «کمدی الهی امین» معروف‌ترین آثار او هستند.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران_تارنا: حسن امین، استاد حقوق و فلسفه، علاوه بر تخصص در حوزه‌های علمی، یکی از شاعران برجسته ادبیات فارسی است. او در سال ۱۳۲۷ در ایران متولد شد و تحصیلات خود را در رشته حقوق و فلسفه به پایان رساند. اما علاقه‌ی بسیار قوی او به شعر و ادبیات، او را به سوی خلق آثار شعری فرا می‌کشاند.

پرفسور حسن امین در سال ۱۳۴۳ اولین دفتر شعر خود را یعنی ۵۹ سال پیش منتشر کرد و از آن پس، تا به امروز، به طور فعال در زمینه ادبیات فعالیت می‌کند. او آثار بسیاری را خلق کرده است، اما دو اثر بزرگ به نام «شاهنامه امین» و «کمدی الهی امین» معروف‌ترین آثار او هستند.


حسن امین در گفت و گوی اختصاصی با تارنا از آثار منتشر شده خود گفت:

هفتاد عنوان کتاب به فارسی و انگلیسی تالیف و تصنیف کرده‌ام که از نظر موضوع به چند دسته قابل تقسیم‌اند:کتاب‌های حقوقی که اغلب به انگلیسی‌اند مثل: پایان نامه دکتری تخصصی ام که با موضوع رژیم فلات قاره در حقوق بین الملل با تاکید مخصوص بر خلیج فارس است.

 کتاب‌های فلسفی مثل برداشتی از مشاعر ملا صدرا، وحدت وجود در فلسفه و عرفان در فلسفه شرق و ترجمه تاملات نابهنگام نیچه در فلسفه غرب.کتاب‌های ادبی مثل دانشنامه شعر، مقامات امینی، دیوان امین، قصاید امین، رباعیات امین تصحیح متون مانند دیوان حاج ملاهادی سبزواری، شواهد النبوه عبد الرحمن جامی، زین العارفین در فقه و سیاست تالیف محمد بن قریش سبزواری!و دست آخر کتاب‌های تاریخی مانند: تاریخ حقوق ایران، بازتاب بودا در ایران و اسلام و غیره.



ایشان درباره اثر جدید خود با نام «قصیده اتو بیوگرافیکال امین» توضیح داد:

اعترافات و شطحات است قصیده‌ای است در مضمون شبیه اعترافات قدیس آگوستین یا المنقذ من الضلال ابوحامد غزالی یا شطحات حلاج و بایزید، در پانصد بیت با مقدمه و موخره مفصل.


پروفسور امین در ادامه از دغدغه های علمی خود گفت:

باید بگویم هر فرد هنرمندی قطعا دغدغه‌های فردی و اجتماعی زیادی دارد و من مجزا از آن ها نخواهم بود اما دغدغه فردی من این است که هنوز کارهای ناتمامی دارم و از رسیدن لحظه مرگ خود قبل از اتمام کارهایم هراس دارم. در این خصوص اگر مهترین دغدغه‌های یک هنرمند دغدغه اجتماعی، فرهنگی باشد؛ باید بگویم در این امر دغدغه‌مندی خاصی دارم؛

 این گسست پیوند نسل جدید با کل سنت های فلسفی و ادبی بومی و غرقه شدن در مظاهر و ظواهر فرهنگ مسلط جهانی یعنی فرهنگ فردگرای غرب است که فکر مرا بسیار به خود مشغول کرده است.






او در پایان نیز به نسل جوان ادبیات توصیه ای کرد؛


توصیه من به شاعران جوان، همان است که عروضی سمرقندی هزار سال پیش گفته؛ یعنی در خواندن آثار برتر شاعران ایران و جهان کوشا باشند.

از آنجا که تاریخ هاضمه‌ای قوی دارد، ای چه بسیار شاعرانی که در روزگار خودشان مشهور بودند مثل عنصری ملک الشعرای هم‌روزگار فردوسی با سلمان ساوجی، ملک‌الشعرای هم‌روزگار حافظ، اما می‌بینید که امروز جز نامی از آنان‌ باقی نمانده است، چه بسا فردوسی‌ها و حافظ‌ها که در عصر خود مهجور و‌ مغفول بوده‌اند اما امروز مشهور و‌ محبوب‌اند. پس باید اثر عالی تولید کرد و داوری را به تاریخ سپرد.



اتمام گفت و گو/

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا شعر پروفسور حسن امین قصیده اتو بیوگرافیکال امین

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.