1398/8/1   شعر امروز   کدخبر: 452   نظر: 0   بازدید: 67   خبرنگار: چاپ

شعر-نوشتن-برايم-ارادي-نيست

علیرضا آذر در چشم شب روشن:-شعر نوشتن برایم ارادی نیست-اختصاصی تارنا

علیرضا آذر در چشم شب روشن:-شعر نوشتن برایم ارادی نیست-اختصاصی تارنا

برنامه ادبی و تخصصی در چشم شب روشن در شامگاه سه شنبه دهم مرداد ماه میزبان بزرگان و شاعران معاصر بود.

برنامه ادبی و تخصصی در چشم شب روشن در شامگاه سه شنبه دهم مرداد ماه میزبان بزرگان و شاعران معاصر بود.

علیرضا بدیع که اجرای بخش میز ترانه را عهده دار است، به گفتگو با علیرضا آذر شاعر و ترانه سرای روزگار ما پرداخت. بدیع ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مدیا کاشیگر و غلامرضا شکوهی از علیرضا آذر دعوت کرد تا مهمان میز ترانه این قسمت از چشم شب روشن باشد.   آذر در بدو ورود از نحوه تولد کتاب ترانه های خود با نام آریان گفت و تاکید کرد که زمانی که آریان متولد شد لازم بود تا هنر برای هنر، به هنر برای خود تغییر کند و با مسائل مالی هم عجین شود.   وی در خصوص آثار جدید خود افزود: تمام مسائل زندگی من از جمله ورودم به دنیای موسیقی اتفاقی بوده و به صورت تصادفی بر سر راه زندگی من قرار گرفته است. قرار است که مجموعه جدیدم با عنوان «لحد» در سال 97 به همراه مجموعه ترانه های منتشر شده و اجرا شده ام در مجموعه ای با نام آریان 2، هردو از سوی انتشارات نیماژ منتشر ‌شود. آلبوم دکلمه ها نیز که حاصل زحمات محمدرضا نیکفر و کریم رستمی است طی چند ماه آینده در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.   علیرضا بدیع نیز طی اعلام خبری از راه یافتن آلبوم آذر به شورای موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت دریافت مجوز خبر داد.  

در بخش دیگری از سخنان این دو شاعر معاصر، علیرضا آذر از اولین تجربه ترانه سرایی خود که با تیتراژ سریال ستایش آغاز شد گفت و اضافه کرد که این ترانه اولین تجربه ام در ترانه سرایی بود و به نوعی در این حوزه سکوی پرتاب شد.
وی در ادامه به همکاری هایش با امیرعباس گلاب و کنسرت وی اشاره کرد و گفت امروز آغاز کنسرت امیرعباس گلاب است که با انرژی بسیاری شروع کرده و در آغاز راه طولانی و سختی قرار دارد.   آذر در بخش دیگری از صحبت های خود به تاثیر شعر در زندگی اش اشاره کرد و افزود: شعر نوشتن برایم ارادی نیست. باید کشف و شهودی اتفاق بی‌افتد. ترانه نوشتن برایم روان تر است و در برهه ای از زمان مرا به گرفتن سفارشات بیشتری ترغیب کرد.

  مولف مجموعه های آتایا و اسمش همین است در ادامه به نحوه ورود خود به دنیای دکلمه نیز اشاره کرد و گفت: اولین دکلمه ام با همکاری و دعوت زهرا عاملی و پوریا حیدری اتفاق افتاد و مرا در راه دکلماتوری قرار داد.
اولین دکلمه ای که از من منتشر شد تومور یک نام داشت و در ادامه دکلمه هایی با عناوینی چون تومور دو، اثر انگشت، اتاق، لحد و... از من منتشر شد.

اما دلیلی که من به زعم خودم لازم دانستم تا به دنیای دکلمه پا بگذارم این بود که مخاطب، با چگونه خواندن من ارتباط برقرار کرد.  لحن و نوع خواندن شعر خودم برای مخاطب جالب بود و در ادامه مرا بر آن داشت تا جدی تر به این حوزه بنگرم که به لطف خدا و همکاری های محمدرضا نیکفر توانستم در آن توفیقی هم کسب کنم.   این شاعر و ترانه سرا در پایان چند بیت از مثنوی بلند «هم مرگ» که در مجموعه آتایا از نشر نیماژ منتشر شده است را دکلمه کرد و حسن ختام برنامه ای دیگر از سری برنامه های در چشم شب روشن شد. 

لازم به ذکر است که این برنامه با اجرای محمد صالح اعلا از شبکه چهار سیما و از ساعت 23 به روی آنتن می‌رود و شاعران مختلفی اجرای بخش های گوناگون آن را عهده دار هستند. 

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: شاعر هفته

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.