1395/12/24   شعر امروز   کدخبر: 604   نظر: 0   بازدید: 78   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

ششمین محفل ادبی تسنیم؛

بانوان شاعر در «قرار» گرد هم آمدند

بانوان شاعر در «قرار» گرد هم آمدند

ششمین محفل شعر «قرار» با حضور بانوان شاعر و علاقه‌مندان این حوزه در باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران تارنا: ششمین محفل شعر «قرار» با حضور لیلا کُردبچه، سیده فاطمه موسوی، عارفه دهقانی، ساجده جبارپور، فضه‌سادات حسینی، حسین صیامی و جمعی از شاعران و علاقه‌مندان در محل باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شد.    

در ابتدای این مراسم عارفه دهقانی شاعر و ترانه‌سرای جوان در رابطه با نحوه ورود خود به ادبیات گفت: از کودکی علاقه زیادی به شعر داشتم. همان زمان در دوران راهنمایی با کمک معلم خود شعری برای امام حسین(ع) سرودم که با فرستادن به جشنواره رتبه دوم منطقه را کسب کرد، این شد که جدی‌تر شدم و علاقه زیادی به دیوان امام خمینی(ره) پیدا کردم، در دانشگاه، علی‌رغم همه مخالفت‌ها، با انگیزه  اینکه در کلاس‌های مرحوم قیصر امین‌پور حضور داشته باشم، رشته  ادبیات فارسی را انتخاب کردم. در همان سال اول دانشگاه با سیمین‌دخت وحیدی، یکی از اساتید برجسته شعر آشنا شدم و شروع به سرودن کردم. در همان ایام با حوزه  هنری و جلسات نقد آن آشنا شدم و در ادامه کم‌کم زبان شعرم عوض شد. وی در پاسخ به این سؤال که \در چه قالب‌هایی شعر می‌سرایید؟

 بیان کرد: مدت زمانی صرفاً رباعی می‌سرودم که طنز آن را تحت تأثیر ناصر فیض و طنز اجتماعی ــ عاشقانه را از جلیل صفربیگی الهام گرفته بودم. بعد از آن به‌گونه‌ای عجیب، به غزل علاقه پیدا کردم و ترانه را هم از اسفند سال گذشته شروع به سرودن کردم. 


 وی با اشاره به اینکه شاعری کنار دانشجو بودن، همسر و مادر بودن کار بسیار سختی است، گفت: همیشه فکر می‌کنم شاعر باید در حوزه‌های مختلف وارد شود و سعیم بر این بوده است؛ چرا که الگویم را حضرت زهرا(س) می‌دانم. در ادامه ششمین محفل شعر و ترانه «قرار»، لیلا کردبچه شاعر سپیدسرا درباره فعالیت‌های این روزهای خود گفت: در حال حاضر کارهای پژوهشی را که ناقص مانده سر و سامان می‌دهم. کاری در مورد اشعار اخوان ثالث داشتم که توانستم در شش ماه اخیر به پایان برسانم.  


وی در ادامه به دیگر آثار خود اشاره کرد و گفت: پنج مجموعه شعر سپید در قالب یک کتاب دارم و یک مجموعه جدید به‌اسم «آواز کرگدن» منتشر کرده‌ام. از سال 85 شروع به سرودن غزل کردم تا آنجا که من را با غزل می‌شناختند، اما بعد کم‌کم تغییر مسیر دادم و از شعر کلاسیک فاصله گرفتم چراکه شعر سپید را نوع کامل‌تری دیدم.   کردبچه در پاسخ به این سؤال که مرز نثر و شعر سپید چیست، گفت: یک جمله‌ای هست که می‌گوید «یدرک و لایوصف»؛ یعنی کسی که اهل شعر سپید باشد منطق شعر سپید را درک می‌کند، اما توضیح دادنش سخت است. در کل موسیقی درونی، هماهنگی و تناسب آوایی را که شعر سپید دارد، نثر ساده نمی‌تواند داشته باشد.   وی در ادامه با تأکید بر وجود تضادهای بسیار در شعر کلاسیک با شعر سپید بیان کرد: در قالب‌های کلاسیک به‌دلیل اجبار وزن گاهی شاعر مجبور می‌شود حشو و اضافاتی را در شعر بگنجاند یا اینکه به‌خاطر ظرفیت وزن مجبور به کنار گذاشتن یک‌سری از واژه‌ها بشود، اما این محدودیت در شعر سپید نیست؛ البته در نمونه‌های خوب شعر کلاسیک اشعاری روان توأم با اقتصاد واژگان می‌بینم. متعالی‌ترین نوع شعر سپید به نثر مسجع نزدیک است.   


در ادامه  این مراسم سیده فاطمه موسوی، یکی دیگر از شاعران حاضر در جمع در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه \در حال حاضر چه فعالیتی انجام می‌دهید؟\، گفت: مشغول کار هستم و گاهی شعر می‌گویم، همچنین مدتی قبل در فرهنگسرای ابن‌سینا کارگاه شعری برگزار کردیم که دست‌آوردهای خوبی داشت. وی ادامه داد: همچنین یک مجموعه شعر آیینی سروده‌ام، ورود به این عرصه ادب خاصی را می‌طلبد. از سوی دیگر، به‌نظرم دریچه‌های کشف و شهود بسیاری در غزل با مضمون دفاع مقدس وجود دارد که کم‌کاری‌هایی در آن صورت گرفته است و نیازمند این هست که شاعرانی با دغدغه‌های ارزشی در این بخش فعال‌تر دیده شوند.   در پایان این مراسم از همسران شهدای مدافع حرم، مهدی نوروزی و هادی باغبانی تجلیل شد. 

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: تارنا محفل ادبی تسنیم

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.