1398/7/16   شعر امروز   کدخبر: 630   نظر: 0   بازدید: 77   خبرنگار: چاپ

وجود-کنگره-شعر-محتشم-اتفاقي-ويژه-و-بسيار-خوب-است- - 

عباس خوش عمل:-برگزاری همایش ملّی شعر محتشم کاشانی اتفاقی ویژه و در خورِ ترحیب است-اختصاصی تارنا

عباس خوش عمل:-برگزاری همایش ملّی شعر محتشم کاشانی اتفاقی ویژه و در خورِ ترحیب است-اختصاصی تارنا

متن

 

نخستین کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی با محورهای کاشان، محتشم، زندگی و اندیشه او، هنرهای آیینی و... روزهای 13 الی 15 اسفند ماه امسال در کاشان برگزار خواهد شد.

استاد عباس خوش عمل (شاعر و ادیب معاصر) در خصوص محتشم، ترکیب بند وی «باز این چه شورش است... »و شعرِ و ادبیات کاشان گفت: محتشم کاشانی ملک الشعرای شعر آیینی است. بعد از ترکیب بند معروف محتشم در رثای اباعبدالله الحسین علیه السلام ترکیب بندی به این کیفیت در مدح و منقبت و رثای احدالناسی نداریم و این ترکیب بند تا روزقیامت ماندگار خواهد بود.

وی ادامه داد: بعد از محتشم شاعران بسیاری در اقتفای او به ترکیب بند سرایی در خصوص امام حسین و شهدای کربلا پرداختند و جالب این است که هیچ یک جز صباحی بیدگلی که اوهم کاشانی است و از شاعران برجسته ی عهد زندیه است نتوانست از لحاظ کیفی به ترکیب بند محتشم نزدیک شود.بعد از محتشم دهها شاعر ترکیب بند عاشورایی سرودند و هنوز هم شاعرانی از معاصرین می سرایند ولی کارهای شان فراز و فرودهای زیادی داشته و دارد و هرگز نتوانسته و نمی توانند به پای محتشم برسند. این توفیق فقط مختص به محتشم بود. محتشم دیوان شعر قطوری مشتمل بر غزلیات و قصاید و رباعیات و ...دارد اما در هیچیک از اقسام شعری به این شکل که در ترکیب بندش موفق بود، موفق نبوده است. او به خاطر ترکیب بندش مشهور خاص و عام شد .

استاد خوش عمل در ادامه به ویژگی های این ترکیب بند اشاره کرد و گفت: دلایل مانایی ترکیب بند محتشم زیاد است. اولین و به نطرم مهمترین دلیل نظر کرده بودن محتشم است.ائمه ی اطهار نظر و لطف خاصی به او داشتند که ترکیب بندش اینگونه مانا شده است. دلیل دوم موفقیت اشعار مرثیه ای او، تسلط بالای محتشم بر ظرایف و دقایق شعر آیینی بوده است. محتشم در ترکیب بند خود نیامد مانند برخی مرثیه سراهای دیگر وهن معصومین و بالاخص حضرت سیدالشهدا را بکند و تحریفات حماسه ی عاشورا را منظوم سازد.

استاد خوش عمل افزود: جوششی بودن ترکیب بند محتشم ویژگی دیگر شعر او و رمز جاودانگی آن است. محتشم در خانواده ای اهل مذهب و متدین رشد کرده که این هم خود دلیلی برای بی رقیب بودن مرثیه ی اوست. می توان گفت در تاریخ ادبیات فارسی با صبغه ی شعر آیینی شعری نداریم که مثل ترکیب بند محتشم زبانزد باشد و ماندگار و چون خورشید بدرخشد..

وی در پایان به شهر شاعرخیز کاشان اشاراتی داشت و گفت: کاشان را از دوران صفویه پایتخت شعر و ادب ایران می‌دانند. شعر آیینی در کاشان از جایگاه بالایی برخوردار است و تعداد زیادی انجمن ادبی در کاشان وجود دارد که این خود دلیل بر پرورش طبع شاعران کاشانی بوده است. برگزاری همایش ملی شعرمحتشم اتفاقی ویژه و ستودنی است ؛ گرچه این اتفاق دیر افتاد . امیدوارم این کنگره و همایش با تمام شکوه برگزار شود.



کد خبر: 369

خبرنگار: غزل ناصحی

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: شاعر هفته

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.