1398/7/16   شعر امروز   کدخبر: 643   نظر: 0   بازدید: 51   خبرنگار: چاپ

يادداشتي-از-حامد-عسکري-در-آستانه-نخستين-کنگره-بين-المللي-محتشم-کاشاني

دل پر از صحبت اين شاعر كاشاني بود/ قسمت چهارم؛-یادداشتی از حامد عسکری در آستانه نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی-اختصاصی تارنا

دل پر از صحبت اين شاعر كاشاني بود/ قسمت چهارم؛-یادداشتی از حامد عسکری در آستانه نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی-اختصاصی تارنا

متن

 

نخستین کنگره بین‌المللی و علمی محتشم کاشانی در محورهای کاشان، محتشم، زندگی و اندیشه او، هنرهای آیینی و... 13 اسفند ماه امسال در کاشان برگزار خواهد شد.

این کنگره با همکاری برخی از اعضای نهادهای علمی کشور از جمله فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، روسای دانشگاه های تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، سمنان، کاشان و همدان شکل گرفته است و تعداد زیادی از شاعران نام آشنای کشور در این کنگره حضور دارند و به شعرخوانی می‌پردازند.

حامد عسکری شاعر و ترانه سرای روزگار ما یکی از شاعرانی است که در این کنگره ملی حضور خواهد داشت. به همین منظور وی یادداشتی در خصوص محتشم کاشانی و ترکیب بند معروفش را در اختیار تارنا قرار داده است:

 

كاشان شهر شعر و گل و گلاب و تاريخ است...

شهريست كه به رغم بسياري از شهرهاي ديگر كشورمان از استقلالی خاص برخوردار است و من خودم هيچ گاه كاشان را مثلا شهري زير مجموعه استان اصفهان نديده ام هميشه شهري مستقل بوده و قد بلند.

 دليلش هم واضح بوده است. شهري آرميده در كوير با شخصيت هايي كه به كشورش هديه كرده است همواره نامش بر تارك افتخارات اين مرزو بوم درخشيده است ...

 بحث شعر كه مي شود اما داستان جذاب تر هم مي شود ...

 

\\

 

در تذكره اي سالها پيش مي خواندم كه در عهد صفوي به گمانم جلسات و اتفاقات شعري در شهر اصفهان و كاشان از تعداد مدارس و مساجد بيشتر بوده و هر ساعت از روز را كه اراده مي كردي مي توانستي در حلقه شعري حاضر شوي.

نميشود اهل شعر باشي و محتشم را نشناسي ... نميشود بچه شيعه باشي و يكبار با تركيب بند معروف محتشم كاشاني اشكي نريخته باشي و صفايي نكرده باشي.

تركيب بندي آسماني و محكم كه هم از لحاظ ساختار و هم از لحاظ بافتار بسيار پاكيزه و به قاعده است. خنده دار است من بخواهم از اين شاعر تعريف كنم، اما به جرات عرض مي كنم اگر همين يك اثر هم از محتشم به جامانده بود براي شاعر دانستن و شاعر ماندن او كافي بود.

دوستان كاشاني و خوش ذوق ما امسال كنگره اي براي اين شاعر كتيبه و ها و پرچم ها گرفته اند و به طور گسترده به ابعاد زندگي شعري اش پرداخته اند. به اين نازنينان خدا قوت ميگويم و دست شان  را مي بوسم و اميدوارم كه پاسداشت اين بزرگان را به فرزندانمان نيز بياموزيم ...

 

حامد عسکری/ اسفند 95

 

لازم به ذکر است که این کنگره بین المللی 13، 14 و 15 اسفندماه با حضور شاعران، اساتید دانشگاه های کشور، مقامات مسئول و علاقمندان به شعر و ادبیات در شهر کاشان برگزار خواهد شد. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از دیگر برنامه های این کنگره سه روزه به کانال تلگرام  مراجعه نمایند.

 

خبرهای تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

کد خبر: 355

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: شاعر هفته

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.