1398/7/16   شعر امروز   کدخبر: 682   نظر: 0   بازدید: 66   خبرنگار: چاپ

چرا-به-ناصرخسرو-بي-توجهي-شده-است؟

پس از هزار سال از سفرقبادیانی؛-چرا به ناصرخسرو بی توجهی شده است؟-

پس از هزار سال از سفرقبادیانی؛-چرا به ناصرخسرو بی توجهی شده است؟-

متن

 

 یک ایران‌شناس با اشاره به اینکه امسال هزارمین سال سفر ناصرخسرو در بخش شمالی ایران بوده، نسبت به بی‌توجهی‌ مسئولان به ویژه مسئولان بخش دولتی و فرهنگی نسبت به این رخداد مهم ابراز ناخرسندی کرد.

 

 محسن جعفری‌مذهب، عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از بی‌توجهی بخش‌های دولتی نسبت به فرصتی که به همین مناسبت برای برجسته کردن یکی از چهره‌های اصیل ایرانی - ناصرخسرو - پدید آمده بود گفت: مارکوپولو که دنیای غرب این همه به آن می‌بالد، حدود ۷۳۰ سال پیش سفر خود را آغاز کرده بود، اما هرگز خود سفرنامه‌اش را ننوشت و ابن بطوطه که دنیای عرب این همه به آن می‌بالد، حدود ۷۰۰ سال پیش سفر خود را آغاز کرده بود، اما هرگز خود سفرنامه‌اش را ننوشت و آن‌چه از آنان به‌جای مانده، خاطراتی است که برای دیگران تعریف کرده‌اند.

 

وی اظهار کرد: اما ما چهره‌ای همچون ناصرخسرو را داشتیم که هزار سال پیش با سفر به جای‌جای جهان اطراف خود، روز به‌ روز سفرنامه خود را نوشته است. ولی گویا بخش‌های دولتی ما آن‌قدر درگیر مسائل مهم هستند که نتوانسته‌اند حداقل در نمایشگاه گردشگری خود به این نکته تاکید کنند.

 

او در ادامه اظهار کرد: مطابق تاریخ مندرج در سفرنامه، پس از هزار سال، ناصرخسرو در ۲۳ شعبان ۴۳۷ قمری (مصادف با خرداد ۱۳۹۵) سفرش را از شهر مرو آغاز کرد و در همان ماهِ خرداد از شهر سرخس وارد ایران شد و ۱۲ جمادی الاول/ ۲۲ بهمن خاک ایران را به مقصد شهر وان در ترکیه کنونی ترک کرد. این زمان فرصتی مناسبی بود که گردشگری ایران به خوبی می‌توانست روی آن مانور دهد و کار کند که این اتفاق نیفتاد. البته در پنج سال گذشته من به نوبه خود تلاش کردم از این فرصت استفاده کرده و در مسیر این جهان‌گرد ایرانی، برنامه‌ها و بزرگداشت‌های ویژه‌ای را در شهرهای بسطام، ری، ‌قزوین، طارم و مرند داشته باشم، هرچند در برخی شهرها و استان‌ها همکاری مناسبی در جهت بزرگداشت این چهره شاخص ایرانی انجام نشد. به هرصورت، امروز ناصرخسرو، گردشگر هزار ساله ایرانی دیگر در ایران نیست.

 

کد خبر: 207

منبع:

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: شاعر هفته

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.