به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: بنیامین بهادری، خواننده مطرح پاپ، هرگز تصور نمیکرد که اجرای تازهاش برای عید به جای شگفتزده کردن مخاطبان، جنجالی گسترده را به همراه داشته باشد. او در برنامه عیدانه «دورهمی» به کارگردانی مهران مدیری، قطعه نوستالژیک «بوی عیدی» با اجرای اصلی فرهاد را با تغییراتی در ملودی و ترانه، به سبک خود بازخوانی کرد. این اجرا، به جای استقبال گرم مخاطبان، واکنشهای تند و انتقادات فراوانی را به همراه داشت.
پس از پخش این اجرا، اسفندیار منفردزاده، آهنگساز اصلی «بوی عیدی»، به شدت به بنیامین تاخت و او را به بیاطلاعی از دنیای موسیقی متهم کرد. این انتقاد بهسرعت در شبکههای اجتماعی دامن زد و هواداران مرحوم فرهاد نیز کار بنیامین را «سرقت ادبی» و توهینی به خاطرهی این خواننده فقید دانستند. هجمههای سنگین به صفحات اجتماعی بنیامین جاری شد و موجی از ناسزا و حملات لفظی به سمت او روانه گردید.
ماجرا تنها به اینجا ختم نشد. شهیار قنبری، ترانهسرای اصلی قطعه «بوی عیدی»، نیز کمتر از دو روز پس از این اتفاق، طی پیامی اعلام کرد که علیه بنیامین به مراجع قضایی ایران شکایت کرده است و او را بهطور رسمی به پای میز عدالت فراخوانده است.
در حالی که بنیامین همچنان سکوت خود را حفظ کرده و از عذرخواهی رسمی خودداری کرده است، موج سوم انتقادات علیه او به راه افتاد. این موج انتقادی گستردهتر از پیش، جراید و رسانههای داخلی را نیز درگیر کرد. برخی از این رسانهها کار بنیامین را «سرقت ادبی» دانستند و به تندی به او تاختند. در همین راستا، موضوع دزدیهای هنری در عرصه موسیقی بهطور جدی مورد بررسی قرار گرفت و تحلیلهای زیادی درباره تکرار این موارد در فضای هنری ایران منتشر شد.
در این میان، گروهی از منتقدان نیز با دیدگاه متفاوتی به ماجرا نگاه کردند. آنها بر این باور بودند که چنین واکنشهای تند، میتواند ضربهای به نوآوری و بازسازی آثار قدیمی در موسیقی ایران وارد کند و هنرمندان را از تلاش برای بازآفرینی قطعات کلاسیک بازدارد.
با این وجود، نتیجه کلی این اتفاقات نشان میدهد که بنیامین بهادری، بیشتر از هر زمان دیگری، مورد نقد و حمله قرار گرفته و شاید به زودی مجبور به پاسخگویی در برابر موج انتقادات گستردهای که او را احاطه کرده است، شود.