طنز پرداز،شعرطنز،همه ما وقتی بحث یک شعر طنز میشود فکر می کنیم شاعرش باید بسیار بذله گو،شوخ طبع و در حقیقت بی خیال دنیا باشد.اما در واقع چنین نیست،یک طنزپرداز می تواند بسیار دقیق،منظم،جدی و مستبد باشد.با بابک وهابی طنز پرداز جوان کشورهمراه می شویم تا طنز را بیشتر بشناسیم.
امید صباغ نو با داشتن تجربه ای حدود بیست سال در عرصه ادبیات و شعر کشور، امروزه به شاعری تبدیل شده که در قریب به 90 درصد محافل ادبی و افراد علاقمند به شعر شناخته شده و از محبوبیت بالایی برخوردار است و در بین شاعران مطرح امروز به دلیل تواضع و خوش اخلاقی زبانزد است.
تارنا این بار به سراغ شاعری میرود که حاصل ۱۵ سال مطالعه و فعالیت در زمینهی شعر و ترانه را به دوستدارانش تقدیم میکند. این روزها، کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که اشعار ماندگار این شاعر جوان را نخوانده باشد و دکلمههای او را با صدای گرمش نشنیده باشد. از آخرین آثار پر مخاطب او میتوان به «شناسنامه» اشاره کرد. تارنا به بهانهی نشر مجموعه ترانههای احسان افشاری، با او به گفتگو مینشیند.
علیرضا راهب ، شاعر،مترجم و منتقد ادبی بود که در تیرماه سال ۱۳۹۹ به دلیل ابتلا ویروس کرونا درگذشت. او موسس کانون ادبی ونداد یکی از شاخص ترین انجمن های شعر در ایران بود. از او به عنوان یکی از جدی ترین منتقدان اخیر ادبیات که همواره لحنی تند داشت نام برده میشود .در این میز گرد با نزدیک ترین دوستان ایشان به بررسی ابعاد شخصی و ادبی راهب میپردازیم.
نزار قبانی شاعری است که با شعرهای عاشقانهاش مشهور و در دنیای عرب از شهرتی بیهمتا برخوردار است. شعر او به اکثر زبانهای دنیا ترجمه شده و مخاطبان بیشماری دارد. در این بخش به سراغ یکی از مترجمان آثار نزارقبانی در ایران رفتیم تا از تجربه برگرداندن آثار قبانی برایمان بگوید:
میثم بهاران در سال 95 پس از گذراندن دورهی کارشناسی مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت ایران، از ابتدای ترم دو سر کلاسهای کارشناسی ارشد حاضر نشد! خیال میکنید به خاطر ادبیات؟! خیر! ادبیات از اول بود! او به استارتآپها، کسب وکار و تبلیغات علاقهمند شده بود! در همان سال 95 مجموعه ترانه و شعرمحاورهی خُب را منتشر کرد تا سال بعد جایزههای ادبی حافظ (کتاب اولیهای تهران) و قیصر امینپور (کتاب سال شعر جوان) را از آن خود کند. در آن زمان پادکست جدی به قسمت دوازدهم رسیده بود. بهاران امروز که اینها را مینویسد 28 سال سن دارد، جدی 17 را نوشته و منتظر است دانیال اسماعیلیان آن را بسازد! و در تمام زمینههایی که گفته شد به جز مهندسی مکانیک، فعالیت میکند.
عصر شعر امروز ما دو شخصیت مهم شعری را به خود میبیند که غلامرضا طریقی و ابراهیم اسماعیلی اراضی از این جمله اند. این دو نفر تنها یاران به جا مانده از استاد حسین منزوی اند که به طور قطع دوتن از بهترین استادان شعری روزگار ما هم هستند و به راحتی میتوان بوی منزوی را در اشعارشان حس کرد.
علیرضا راهب ، شاعر،مترجم و منتقد ادبی بود که در تیرماه سال ۱۳۹۹ به دلیل ابتلا ویروس کرونا درگذشت. او موسس کانون ادبی ونداد یکی از شاخص ترین انجمن های شعر در ایران بود. از او به عنوان یکی از جدی ترین منتقدان اخیر ادبیات که همواره لحنی تند داشت نام برده میشود .در این میز گرد با نزدیک ترین دوستان ایشان به بررسی ابعاد شخصی و ادبی راهب میپردازیم.
یکی از دلایلی که شاعران پیرو مکتب نیما موفق تر و شاعر تر از وی بودند این است که نیما بیشتر از اینکه یک شاعر توانا باشد یک نظریه پرداز قدرتمند بود که هنرش متفاوت نگاه کردن بود جهان بینی ، زاویه دید و نگرش او به شعر و زندگی ، بسیار متعالی و منسجم بود پس طبیعی است بیشتر از آنکه به زیبایی سروده هایش بپردازد به نظریه پردازی های ماندگار و کاربردی اش مشغول شود و آنچه برایش ارزشمند بود تغییر ، تحول و نواندیشی بود.
یزی که امروز در گفتگویم با نریمان یاد گرفتم این بود که شادی مردم می تواند دغدغه همیشگی باشد. نمی دانم نریمان را یک خواننده صِرف خطاب کنم یا یک نوازنده کار بلد یا شاید هم به زودی زود یه بازیگر موفق. هر چند فرقی هم نمی کند. در هر حالتی او خوب می داند که دارد چه می کند
انتشارات نزدیک تر با مسئولیت امیرعلی سلیمانی به عنوان ناشر اولی شعر، در نمایشگاه کتاب امسال حضور یافت، به بهانه نمایشگاه و حواشی آن با وی به گفتگو نشستیم. در این گفت و گو ارزیابی سلیمانی از نمایشگاه امسال به عنوان ناشر اولی بیش از حد انتظار بود.
صدو هفتمین نشست تهران نامه با بررسی جُستارهای (تاریخ و فلسفه وجودی آتشکده ها پیش و پس از به پیامبری برگزیده شدن اَشو زرتشت، آتشکده ورهرام) و (آتشکده ها و اماکن مذهبی منسوب به زرتشتیان در گستره تهران) با حضور جمعی از علاقه مندان تاریخ و باستانشناسی و حضور جامعه زرتشتی و اساتید برگزار گردید.
محمدرضا خبوشانی، شاعر بزرگی که با نام مستعار "نوعی" شناخته میشود، از جمله پیشگامان طرز نو در ادبیات ایران به شمار میرود. زندگی و آثار او، ارزشمندترین و جاودانهترین اثراتی است که در تاریخ ادبیات ایران به جا گذاشته است. در این گزارش، به معرفی و بررسی کارنامه شاعری و تأثیرگذاری خبوشانی پرداخته خواهد شد.
نیلوفر لاریپور: «من با اینکه برای موسیقی لسآنجلسی بسیار احترام قائل هستم، در آن دوره (دهه هفتاد) میدیدم ترانههای این نوع موسیقی کمکم داشت از کیفیت میافتاد. همزمان در ایران ترانهها کیفیتی پیدا کرده بود و داشت پا میگرفت؛ تا جایی که حتی خوانندگان لسآنجلسی هم تلاش کردند به لحاظ کلام خودشان را به ترانههایی که در ایران سروده میشد و کارهایی که ساخته میشد، نزدیک کنند. بعد چه اتفاقی افتاد؟ بهتدریج جلوی تمام اینها گرفته شد.»