رويا ديژن مطرح کرد:
اختصاصی تارنا
رویا دیژن از ترانه سرایانی است که حضور پررنگی در خانه ترانه از زمان "دکتر افشین یدالهی"دارد.
ایشان ازخانه ترانه و حاشیه های بعداز مرحوم یدالهی می گوید.
جرقه ترانه سرایی و شعر از چه زمانی شروع شد؟
از دوران دبستان خیلی به غزلیات حافظ علاقه داشتم
اوایل با اینکه نمیفهمیدم دوست داشتم مطالعه کنم از آوای کلمات منظم اش لذت میبردم.
بعدها شاید به دلیل استمراری که در مطالعه دیوان حافظ داشتم کم کم متوجه معانی و مضمون غزل ها میشدم و این لذت را برای من دو چندان میکرد.
در کنارش شاهنامه فردوسی و بهارستان جامی هم به علایق ام اضافه شد.
کم کم این وزن عروضی که در اشعار بود و در این مدت در من ته نشین شده بود به شکل یک سری غزل منظوم ولی با ضعف تالیف خیلی زیاد از ذهن من بیرون ریخت.
چون مطالعه من حافظ و سعدی و فردوسی و ... بود به زبان آرکائیک غزل مینوشتم.
نوشتن غزل تفریحی بود که تا بیست سالگی من ادامه داشت بدون اینکه هدف خاصی رو دنبال کنم.
ولی شنیدن آلبوم دنیای این روزای من داریوش اقبالی من را به نوشتن ترانه سوق داد وسوسه کرد تا یک ترانه سرا شوم.
ترانه ایران هرروز به سمتی کشیده می شود، این چالش ها وفراز و نشیب ها از کجا نشات می گیرید؟
ترانه زبان روزمره ماست، با تغییر زبان روز، آن هم تغییر میکند و همین باعث پویایی، تپش و نزدیکی اش به حس آدم های امروزه میشود.
این صمیمیت در بیان احساس و قابلیتش برای تغییر و تپش مداومش برای من خیلی جذاب است.
حضور بانوان درعرصه ترانه وشعر این روزها چه تاثیری دارد؟
نسبت به قبل خیلی بیشتر شده، هرچند من خیلی قائل به تفکیک جنسیتی در هیچ زمینه ای نیستم و به نظرم هر گروهی را فارغ از جنسیت اش باید سنجید و محک زد.
مدت هاست در خانه ترانه فعالیت چشمگیری دارید از اولین حصورتون در خانه ترانه بگویید؟
اولین حضور من برمیگردد به فروردین سال ۹۱ که خیلی اتفاقی متوجه شدم نشست هایی با نام خانه ترانه در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود با مدیریت "دکترافشین یداللهی"
من ایشان را به واسطه تیتراژهای کم نظیری که آن دوران برای صداسیما کار کرده بودند میشناختم و چون ترانه برایم دنیایی بود که در عین علاقه و وسوسهای که بهش داشتم، ناشناخته بود و دوست داشتم کشفش کنم, تصمیم گرفتم بروم و ببینم جریان از چه قرار است.
حواشی زیادی به مدیریت خانه ترانه پس از فوت مرحوم یدالهی وارد شده است. نگاه شما به عنوان یکی از اعضای شواری اجرایی چیست؟
خوب این دست حواشی همیشه در هر صنفی هست، من به شخصه معتقدم بهترین انتخاب و بهترین اتفاق برای خانه ترانه در شروع جدیدش، حضور روزبه بمانی به عنوان مدیر خانه ترانه است.
دلیل کم کار بودن رویا دیژن در حوزه ترانه و موسیقی چیست و آیا این موضوع اساسا صحت دارد ؟
من بیشتر از کم کار بودن تقریبا بیکارم.
یعنی جز یک تیتراژ برای یه برنامه در شبکه ۲ کاری که در نهایت به سرانجام و شنیده شدن عموم برسد نداشته ام.
دلیلش هم این است که من باید برای ترانه و اجرایی شدن کارهایم وقت و برنامه ریزی درست داشته باشم که متاسفانه به دلیل شرایط شغلم و البته تنبلی خودم این برنامه ریزی درست را ندارم و خب طبیعتا نابرده رنج گنج میسر نمیشود.
بهترین ترانه سراهای خانم در حال حاضر از نگاه شما چه کسانی هستند و دلیل این انتخاب چیست؟
اگر منظور شما از بهترین ترانه سرای زن، خانم هایی که در حال حاضر در مارکت موسیقی فعالیت دارند است, باید بگم به نظر من "زهرا عاملی" یکی از بهترین هاست.
دلیلش هم کارنامه قابل قبول و
ترانه های قوی و قابل دفاع ایشان است که عاطفه و تکنیک را توامان دارد و مخاطب را همیشه دعوت به شنیدن ترانه خوب میکند.
مشکلات ترانه امروز و راه حل شما برای حل این معضلات چیست؟
مشکل که کم نیست ولی یکی از ارکان اصلی که میتواند به اجرای بهتر ترانه کمک کند این است که ترانهسرا کمی از موسیقی بداندو آهنگساز کمی از ترانه.
به هرحال هر تِرکی که ما میشنویم تلفیق ترانه و موسیقی است.
پس طبیعتا برای رسیدن به یک اثر یک دست و با کیفیت ، مولفانِ هر کدام از حوزه های ترانه و موسیقی بهتره که به شناخت و اشراف نسبی، راجع به حوزه فعالیت هم برسند.
برچسب ها: تارنا ترانه خانه ترانه ترانه سرا روزبه بمانی افشین یدالهی خبر ادبی رویا دیژن رویا دیژن شاعر