میثم بهاران در سال 95 پس از گذراندن دورهی کارشناسی مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت ایران، از ابتدای ترم دو سر کلاسهای کارشناسی ارشد حاضر نشد! خیال میکنید به خاطر ادبیات؟! خیر! ادبیات از اول بود! او به استارتآپها، کسب وکار و تبلیغات علاقهمند شده بود! در همان سال 95 مجموعه ترانه و شعرمحاورهی خُب را منتشر کرد تا سال بعد جایزههای ادبی حافظ (کتاب اولیهای تهران) و قیصر امینپور (کتاب سال شعر جوان) را از آن خود کند. در آن زمان پادکست جدی به قسمت دوازدهم رسیده بود. بهاران امروز که اینها را مینویسد 28 سال سن دارد، جدی 17 را نوشته و منتظر است دانیال اسماعیلیان آن را بسازد! و در تمام زمینههایی که گفته شد به جز مهندسی مکانیک، فعالیت میکند.
آیا ترانه رو پاسخ گوی نیاز شنیداری انسان امروز ایرانی میدانید؟
انسان امروز ایرانی آنقدر نیازهای بنیادیتر دارد که بعید میدانم حواسش به نیازهای شنیداری و درست رفع کردنش باشد! ترانه همیشه پاسخگوی نیاز شنیداری است ، در هر سطح و قالبی که میخواهد داشته باشد هرکسی هم با مدلی که دوست دارد ارتباط برقرار میکند. من به طور کلی رپ و هیپ هاپ را در حال حاضر ترجیح میدهم.
ترانه تا به حال چقدر توانسته بر نگرش فردی و اجتماعی مخاطبین تاثیر گذار باشد؟
به نظرم ترانه بیشتر بر حال آدمها تاثیر میگذارد و فیلم، سخنرانی، کتاب، شبکههای اجتماعی و در حوزهی شنیداری ، داستان، پادکست و تکست روی نگرش فردی و اجتماعی افراد، تاثیر گذارتر هستند! ترانه هم به اندازه ای که جهانش وسیع باشه، تجربهش عمیق باشه، نگاهش بلند و زبانش فصیح میتواند روی نگرش ما تاثیرهای عمیقی بذارد، حتی بیشتر از مواردی که نام بردم.
محوریت شعر و ترانهی امروز بر کدام موضوعات بیشتر است؟
محوریت چیزی که دارید میبینیند و میشنوید است. امروز دیگر هرکسی برای خودش یک محور است ، تعداد و تاثیر را با در نظر گرفتن عوامل متعدد بیرونی، خودتان نمودار کنید.
شما بیشتر جنبههای مختلف زندگی خود را وارد سوژههای اشعارتان قرار میدهید یا مشاهدات بیرونی را توصیف میکنید؟
شعر از درون آدم، از بیرون از تجربهها و از مشاهدات شکل میگیرد در خیلی از شعرها به
نظرم سوژه معنی نمیدهد چرا که آنقدر سیال است و شما را میبرد که تو را متوجه خودت کند.
من در واقع در سرودن اشعارم هر کاری میکنم
تا یک اثر خلق کرده باشم.
تفاوت محاوره و ترانه چیست؟
من این رو موضوع را دو دسته میکنم:
شعر محاوره: شعری که با زبان محاوره باشد
ترانه: شعریست که با موسیقی اجرا میشود
به این معنا که در شعر محاوره، شعر بودن اهمیت دارد و در ترانه خروجی موسیقایی اثر اهمیت دارد .
ترانه یک بازیگر است که میتواند کارگردانی هم بکند. شعر
محاوره یک کارگردان است که میتواند بازیگر هم باشد.
در نهایت میتوانید همهی اینها را ترانه صدا بزنید.
چند کار اجرا شده در کارنامه کاری خود دارید؟
شعر اول "خُب " را رضا یزدانی اجرا کرد .و چهار ترانه برای تئاتر هوراشیو نوشتم که پرفروشترین تئاتر عمارت نوفل لوشاتو شد. با جواد خواجوی چندتا کار کردم و هفت تا از ترانههام دست آرمان پارسیان است. که در آینده بیشتر میشنوید.
شما بیشتر روی ملودی ترانه می نویسید یا ترانه را مینویسید و بعد به آهنگساز میدهید؟
بیشتر ترانه را اول مینویسم. گاهی روی ملودی آماده ترانه مینویسم. گاهی هم ترانه را با ملودی اش مینویسم و آهنگساز ملودی من را تکمیل میکند. این مورد آخر جالب است! خروجیهای خوبی دارد!
نظرت درباره ی کارگاه های ترانه چیست؟
اولا که هرکسی یک مدل، نظر و اثری دارد ، بعد از آن هم کارگاهها قطعا میتواند غنیتر، عمیقتر و متنوعتر کار کنند اما اساتید کارگاههای ترانه ای که من میبینم که از دوستان خوب بنده هستند و من شخصا از این بزرگواران بسیار یاد گرفتم چرا که هم تجربه دارند و هم عشق و علاقه به هنرشان و از همه مهمتر کارنامه هم که دارند در کل نظر من مثبت است.
کدام نشستهای ادبی در تهران مفید است؟ و خود شما در نشستها شرکت میکنید؟
من چند سال پیش جلسات زیادی میرفتم و مفید و لذتبخش بودند. سالهای اخیر فقط چند بار خانه ترانه و عصر شعر و ترانه رفتم. اخیرا هم مشهد بودم اما از نگاه من جلسات ادبی اکثرا مفید هستند.
آیا با چاپ کردن کتاب محاوره موافق هستید؟
چرا که نه؟! شعرها کتاب که میشوند زیبا تر میشوند اما بحث این است که واقعن کتاب خوب چاپ کنیم
برچسب ها: تارنا ترانه فروش ترانه خبر شعر میثم بهاران دانیال اسماعیلیان آموزش ترانه خبر شاعران