1400/02/11   شعر امروز   کدخبر: 1270   نظر: 0   بازدید: 672   خبرنگار: زهرا منصور چاپ

نخستین دوره‌ی جشنواره‌ی شعر مرکب حرکت برگزار میشود

نخستین دوره‌ی جشنواره‌ی شعر مرکب حرکت برگزار میشود

اولین دوره‌ی جشنواره‌ی شعر مرکب حرکت، در دو بخش عمومی و ویژه برگزار خواهد شد


شهرام میرزایی  ارائه دهنده‌ی مانیفست مرکب حرکت در گفت‌وگو با تارنا بیان کرد: «طی یک فراخوان عمومی اعلام شد که شاعران در سراسر کشور و‌ شاعران فارسی زبان در دیگر کشورها، می‌توانند آثار خود را در قالب‌های متدوال شعر مرکب حرکت برای شرکت در جشنواره ارسال کنند

 

او درباره‌ی نحوه‌ی برگزاری جشنواره توضیح داد: «این جشنواره به صورت مجازی در لایو اینستاگرام طی دو شب اختتامیه برگزار خواهد شد.

در شب اول (پنجشبه ۳۰ اردیبهشت) ده شاعر و در شب دوم که اختتامیه‌ی اصلی است هم ده شاعر دیگر شعرخوانی خواهند‌ کرد

 

به گزارش تارنا - بعد از اتمام شعرخوانی در شب دوم، نفرات برگزیده‌ی بخش عمومی جشنواره، توسط خود شهرام میرزایی اعلام می‌شوند.

 

شاعران میتوانند با ارسال ۳ اثر در بخش عمومی و ۱ یا ۲ اثر با موضوع آزاد یا مربوط به کودکان کار در بخش ویژه‌ی جشنواره شرکت کنند.

هر شاعر مجاز است در هر دو بخش حضور پیدا کند.

 

 شهرام میرزایی مطرح کرد: نفرات برتر بخش عمومی ۵ نفرند که به آن‌ها جایزه‌ی نقدی تعلق خواهد گرفت.

جایزه‌ی بخش ویژه که مبلغ قابل توجهی‌ست، به منظور حمایت از کودکان کار و به اسم شاعر برگزیده، توسط یکی از شاعران شناخته شده و مورد اطمینان که احتمالا خانم طاهره خنیا خواهد بود، به صورت نقدی، کالا یا مباحث آموزشی به دست کودکان کار می‌رسد.

مبلغ مورد نظر طی یک‌ فراخوان عمومی درحال جمع‌آوری‌ است.

 

داوران جشنواره «شهرام میرزایی»، «طاهره خنیا» و «وحید نجفی» هستند.

 

شاعران می‌توانند تا تاریخ ۲۰ اردبیهشت ۱۴۰۰ آثار خود را ارسال کنند.

 

این دوره، اولین دوره‌ی جشنواره است و در سال‌های بعد هم ادامه پیدا خواهد کرد.

.

شهرام میرزایی در توضیح سبک مرکب حرکت، با اشاره به این نکته که این سبک بر ۲ بخش استوار است گفت: «در بخش اول یا بخش مرکب، قوالب متدوال و کهنه‌ی شعر فارسی اعم از غزل، قصیده، مثنوی، چهارپاره و... که شاعران چندین قرن است در این قوالب متعدد شعر میگویند، توسط شاعر با هم تلفیق شده و‌ فرم تازه و قالب جدیدی ارائه می‌شود.

در بخش دوم یا حرکت نیز شاعر با توجه به بعضی از المان ها و ویژگی‌های تعریف شده در مانیفست مرکب حرکت ، اعم از استفاده از چندمنظوری کلام، لایه بندی معنایی، لحاظ کردن مخاطبین در دسته‌های مختلف _که عموما خاص و اخص و عام هستند_ استفاده از تصاویر گویا به‌جای تصاویر لال یا مصوت، استفاده از فرا روایت‌ها، تعریف جدید از جایگاه قافیه در شعر، استفاده از فضاهای بین شعری و‌ اپیزودها، ارجاعات درون متنی و چندگانه در این بخش، ساختمان شعر را جوری تنظیم میکند که گروه مخاطب خاص و اخص و عام جزو مخاطبان اصلی شعر مرکب حرکت باشند

 

به گفته‌ی شهرام میرزایی سبک مرکب حرکت یک پیشنهاد ادبی ست که‌ بیش از ۱۵ سال است توسط او به جامعه‌ی ادبی ارائه شده است.

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: شعر خبرگزاری ادبیات شعرناب خبرشعر اولین دوره‌ی جشنواره‌ی شعر مرکب حرکت جشنواره‌ی شعر مرکب حرکت مرکب حرکت شهرام میرزایی خبر شاعر

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.