1403/3/29   ترانه   کدخبر: 12939   نظر: 0   بازدید: 12933   خبرنگار: سمیه بحرکاظمی چاپ

رضا عبداللهی در نقد و بررسی اثر الهه دهقان:

شریک جرم به عناصر خیال آمیخته شده است

الهه دهقان کتاب شریک جرم

کتاب شریک جرم اثر الهه دهقان در ایستگاه رسانه ای تارنا توسط رضا عبدالهی مورد نقد و بررسی قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا:مجموعه ترانه «شریک جرم» به قلم الهه دهقان با حضور استاد استاد رضاعبدالهی نقد شد. الهه دهقان  از سال ۱۳۹۶ تاکنون آثار متعددی در زمینه شعر و ترانه منتشر کرده است، او توانسته با کتاب‌های خود جایگاه ویژه‌ای در میان اهالی ادب و هنر ایران پیدا کند.

دهقان اولین اثر خود را با عنوان "مجنون بی‌پروا" در سال ۱۳۹۶ به همت انتشارات فرآیین منتشر کرد. این مجموعه ابا استقبال گسترده‌ای روبرو شد و عوائد حاصل از فروش آن به خیریه محک اهدا گردید. وی پس از این موفقیت، به طور تخصصی به فعالیت در زمینه ترانه‌سرایی پرداخت و تعدادی از ترانه‌های او با مجوز وزارت ارشاد به مرحله اجرا رسید،دومین اثر این نویسنده با عنوان "ریشه‌های تاریخی برخی اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های فارسی" در سال ۱۳۹۷ منتشر شد. این کتاب نیز با استقبال خوبی مواجه شد و پس از آن الهه دهقان به عنوان ویراستار به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کرد.

در سال ۱۳۹۸، این نویسنده مجموعه‌ای از ترانه‌های خود را با عنوان "شریک جرم" به همت  نشر  آثار برتر منتشر کرد. این مجموعه نیز مانند آثار قبلی او با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و منتقدان مواجه شد.

آخرین اثر این الهه دهقان با نام "دلتنگی پرنده را از پرنده می‌گیرد" در قالب شعر سپید و آزاد منتشر شده است. ا

با توجه به استقبال خوب از آثار این نویسنده و موفقیت‌های حاصل‌شده در زمینه شعر و ترانه، می‌توان انتظار داشت که او در آینده نیز با آثار جدیدی در عرصه ادبیات ایران حضوری پررنگ داشته باشد.

الهه دهقان با حضور در ایستگاه رسانه ای تارنا از فعالیت های فرهنگی خود گفت.

دهقان در ادامه از ممیزی طراحی جلد گفت: یک شاعر و ترانه‌سرا چگونه می‌تواند بدون استفاده از مضامین عاشقانه، مفهوم و محتوای کتاب خود را به خواننده‌ای که ابتدا با جلد کتاب مواجه است، منتقل کند؟ دهقان معتقد است که واژه‌ها تنها دلخوشی او هستند، اما همیشه به نوعی محدود می‌شوند.


وی در مورد علت انتخاب قالب ترانه چنین می گوید:


از کودکی ترانه می‌نوشتم و گویا این امر در من نهادینه شده و به نظرم اگر کسی که شعر مینویسد بتواند قالب ترانه را انتخاب کند بیشتر شناخته تر می شود چرا که موسیقیایی بیشتری دارد و اگر هم یک خواننده آن را بخواند بیشتر در اذهان می‌ماند و زودتر مسیر رشد و بالندگی را طی می‌کند.

 



الهه دهقان در پاسخ به این سوال که تصویر پردازی در ترانه سخت تر است یا غزل افزود:

به نظرم تصویر پردازی در قالب شعر سپید، سخت تر است چرا که شعر سپید سراسر استعاره است و به نوعی به تصویر گره خورده است.


وی در پاسخ به تارنا که چرا بعد از قالب ترانه آزاد نویسی را انتخاب کرده است گفت:


به این صورت نبود که اصلا شعر آزاد ننویسم گاهی در کنار ترانه آزاد هم می‌نوشتم اما آن را به صورت جدی مد نظر نداشتم و از آنجا که شعر مثل فرزند است شاعر می‌تواند خودش تشخیص بدهد که به چه سمتی تربیت شود و سوق داده شود. 

 



در ادامه میز نقد کتاب شریک جرم، رضا عبدالهی منتقد و ترانه سرای نامدار ایرانی در مورد این مجموعه گفت:قبل از پرداختن به آثار همیشه باید در مورد خود شاعر و زحمات و رنجی که کشیده اند قدردانی کرد، در مورد کتاب شریک جرم باید گفت:


صاحب مجموعه "شریک جرم"، اثر قلم جادویی الهه دهقان، که هم اکنون روانه بازار فرهنگ، ادب و هنر شده است، از اندیشه‌ای زلال و نازک‌تر از خیال برخوردار است. با تورق کوتاهی که به کتاب او انداخته‌ایم کلام او به ایماژ و عناصر خیال آمیخته است. نبض واژه‌هایش به خوبی می‌زند و در هوای تازه نفس می‌کشد.شاعر این مجموعه با ذهنی آگاه و وقاد، به کمک خیال و طیف های مجازی زبان، به سروده های که متغن است و در این کتاب نشر پیدا کرده، شخصیت خاصی بخشیده است و مخاطب تشنه را سراسر به سمت چشمه صاف و زلال اندیشه خود کشانده است.ترانه هایش لطیف، زبان بسته‌ی ترانه خوان را باز و گوش نیازمند را شنوا و به احتزاز درآورده.


من امیدوار هستم وی بر قله رفیع ادب و هنر بدرخشد همچنان که آثاری وی به زیور پدرام و روانه بازار فرهنگ شده و مورد استقبال هم قرار گرفته. توصیه می کنم کسانی که در وادی ادب کار می کنند به این کتاب نظر داشته باشند شعرهای زیبایی دارد و دوبیتی های بهم پیوسته دارد و منتقدین که زلال باشد و این کتاب را نقد کنند.

و من پیشنهاد می کنم بعد از خواندن کتاب مخصوصا مسئولین کانون ها بعضی ابیات را خوشنویسی کنند و خط و نقاشی شود و در مجامع ادبی و کارگاه ها به ملسه ظهور بگذارند .


در پایان این نشست از استاد رضا عبدالهی؛ داوود سوران و الهه دهقان برای فعالیت هنری به ویژه شعر توسط کیوان گلزارنیا تقدیر شد.




اتمام خبر/


اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا رضا عبداللهی انتشارات آثار برتر الهه دهقان ایستگاه رسانه ای تارنا شریک جرم

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط