1403/5/7   ترانه   کدخبر: 12940   نظر: 0   بازدید: 2418   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

به همت انجمن ادبی فرهیختگان الوند؛

بزرگداشت رحمان شکوفه پور برگزار شد

رحمان شکوفه پور

چهل و ششمین نشست ادبی فرهیختگان الوند با بزرگداشت رحمان شکوفه پور به همراه جمعی از اهالی فرهنگ و هنر ایران در همدان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا:چهل و ششمین نشست ادبی فرهیختگان الوند با حضور جمع کثیری از هنرمندان در کانون فرهنگی و تربتی مهدیه همدان برگزار شد. 


این مراسم با شعر خوانی شاعران و ترانه سرایان شهر همدان به مناسبت بزرگداشت رحمان شکوفه پور در روز پنج شنبه چهارم تیرماه 1403 با پوشش خبری خبرگزاری بین المللی شعر و ترانه ایران همراه بود.


انجمن فرهیختگان الوند همدان فراتر از روند جلسات دیگر انجمن ها، رکورد رونمایی از هشت کتاب بعد از انقلاب را در انجمن های ادبی کل کشور شکسته اند.

دکتر امیر پیرو، دبیر انجمن فرهیختگان الوند، در این زمینه افزود: "تصمیم گرفته‌ایم از جوانانی که توانمند هستند دعوت به همکاری کنیم." وی ادامه داد: "اینجا همدان است، سرزمینی که خاکش بوی شعر می‌دهد و پرورش‌دهنده شاعران است. این دیار رحمان دوست‌ها و یمینا شریف‌ها را در دل خود پرورانده است.


در ادامه این نشست از رحمان شکوفه پور ترانه سرای نامی ایران برای یک عمر فعالیت هنری تقدیر شد.رحمان شکوفه پور که زاده همدان است تا سن هفت سالگی در همدان زندگی کرده است. مادر او اهل دل و شاعر و برادرش نیز با تخلص حیدر شاعر توانمندی است. وی اظهار داشت که بسیار خوشحال است که در این خطه پربرکت و گلستان ادب ایران حضور دارند.صحبت های او پیرامون چالش هایی که یک ترانه ساز با آنها روبرو است ادامه پیدا کرد.

دکتر امیر پیرو، دبیر انجمن فرهیختگان الوند، در این زمینه افزود: "تصمیم گرفته‌ایم از جوانانی که توانمند هستند دعوت به همکاری کنیم." وی ادامه داد: "اینجا همدان است، سرزمینی که خاکش بوی شعر می‌دهد و پرورش‌دهنده شاعران است. این دیار رحمان دوست‌ها و یمینا شریف‌ها را در دل خود پرورانده وی با گفتن اینکه ترانه‌ساز باید زبان ملودی و زبان موسیقیایی شعر را بفهمد تا ترانه او ماندگار شود، به ترانه‌های «الهه ناز» و «به رهی دیدم برگ خزان» اشاره کرد.


وی افزود: "از آنجا که ترانه به وجود آدمی رخنه می‌کند و شنونده مدام آن را زمزمه می‌کند، چالش اصلی و سخت ترانه‌ساز آغاز می‌شود، زیرا ترانه‌ساز شاعری است که علاوه بر شعر گفتن، باید آگاهی ذهنی نسبت به ملودی و آهنگ‌ها داشته باشد."


شکوفه پور به شاهکار آفرینش و حتی چکه‌های باران برای الهام گرفتن و به عنوان زبان رمز برای ترانه‌ساز اشاره کرد. وی تنها ترانه‌سازی بود که با همایون خرم روی آهنگ‌هایی که از او ساخته شده بود ترانه می‌ساخت.


او به وزن‌های ترانه با افاعیل کوتاه و بلند اشاره کرد. خاطره رحمان شکوفه پور از ترانه «باران می‌بارد» بسیار شنیدنی بود که با بیان شیوا و صمیمانه برای حضار تعریف کرد و قسمت‌هایی از این ترانه معروف را خواند.


یکی دیگر از ترانه‌های او که ماجرای بسیار شنیدنی پشت پرده داشت، زیبایی آنها را دوچندان کرد. ترانه «اونا که تو زندگی‌شون قصه‌های خوب شنیدن، تو قمار زندگانی همه جور بازی رو دیدن. اونا که تو خلوت شب شعرای حافظ خوندن، همه راه رو رفتن اما بر سر دو راهی موندن. بهشون بگید که اینجا یه نفر همیشه مسته، یه نفر همیشه تنها سر این کوچه نشسته.» و همچنین ترانه «خونه جد به جدیم» را برای حضار خواند.






در ادامه مراسم تقدیر از رحمان شکوفه پور توسط اشکان صامت،کیوان گلزارنیا،استاد شهبازیان و سمیه بحرکاظمی برگزار شد


در این مراسم که با اجرای موسیقی بابک قادری و سعید درسنگی همراه با شاعرانی همچون: طیبه افشاری، مرجان کوثری، حسین ذاکر، مهدیه بهرامی، مونا پور اسد، مهدی کرمی، زهره رضوانی، سمیه بحرکاظمی، اشکان صامت مهدی کرمی و پازوکی فرد به شعرخوانی پرداختند


اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا ترانه رحمان شکوفه پور دکتر امیر پیرو انجمن فرهیختگان الوند

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط