1403/5/10   تجسمی   کدخبر: 12941   نظر: 0   بازدید: 2025   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

مصطفی رحمانی: همخوانی بین طراحی جلد و محتوای کتاب رمز موفقیت است

مصطفی رحمانی گرافیست

مصطفی رحمانی طراح و گرافیست از تأثیر هوش مصنوعی بر طراحی جلد کتاب تا رموز جذابیت طراحی جلد میگوید

به گزارش خبرگزاری تارنا:به گزارش خبرگزاری هنر، مصطفی رحمانی، هنرمند و استاد دانشگاه، با پانزده سال تجربه در زمینه هنرهای تجسمی، به یکی از چهره‌های برجسته این حوزه تبدیل شده است. وی در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی فعالیت داشته و تاکنون نمایشگاه‌های بسیاری برگزار کرده است.

رحمانی علاوه بر فعالیت‌های هنری، در زمینه گرافیک نیز کارهای چشم‌گیری ارائه داده است که نشان از دغدغه‌مندی و تلاش وی در این حوزه دارد. تلاش‌های وی در عرصه هنرهای تجسمی و گرافیک، تاثیر بسزایی در ارتقای سطح هنرهای تجسمی در ایران داشته است.



طراحی جلد نه چندان خوب چه تاثیری در اثر یک نویسنده می‌تواند داشته باشد؟


از آنجا که ما تصویر را یک زبان می‌بینیم، همانطور که زبان ما الفبا دارد و موسیقی ما نت‌ها و الفبای خاص خود را، تصویر نیز دارای الفبای خود به نام مبانی سواد بصری است. برای انتقال پیام، همیشه نیاز به یک صورت یا ظرفی داریم که وقتی محتوا در آن ریخته می‌شود، مخاطب باید آن را به زیباترین شکل ببیند. به عبارت دیگر، باید به زیباترین شکل به نمایش گذاشته شود.

در میان رشته‌های مختلف هنرهای تصویری، یکی از مهم‌ترین آنها طراحی جلد کتاب است. در بحث زیباشناسی طراحی جلد، وقتی این دانش با مهارت‌های چیدمان فونت، استفاده از رنگ‌ها و خطوط مناسب ترکیب می‌شود، می‌تواند محتوا را به بهترین شکل ممکن بر روی جلد کتاب ارائه دهد. این باعث می‌شود مخاطبی که در نگاه اول جلد کتاب را می‌بیند، همان لحظه جذب کتاب شود.



چه نکات خلاقانه و اصولی در این زمینه، کار شما را از بقیه متمایز می کند؟


وقتی یک طراح گرافیک به علم و مباحث این رشته مسلط باشد، می‌تواند با استفاده از آموخته‌های خود، طرح‌هایی با توجه به محتوای اثر ایجاد کند. مبانی هنرهای تجسمی، وقتی با ذوق، سلیقه و دانش طراح همراه شود، به انتقال پیام به بهترین شکل ممکن کمک می‌کند. این مبانی هنری به طراح امکان می‌دهد تا با بهره‌گیری از ساختار و اصول طراحی، پیامی واضح و قوی را مطابق با متن و محتوای اثر ارائه دهد. چنین ترکیبی از علم، هنر و خلاقیت باعث می‌شود کارهای گرافیکی متمایز و تاثیرگذاری خلق شوند.



قبل از شروع طراحی به اینکه چه کسی این کتاب را نوشته چه برندی دارد چه نویسنده ای آیا توجه دارید آیا روی کار شما تاثیر می‌گذارد؟


جواب قطعا همینطور است زمانی که سفارشی به ما داده می‌شود، ابتدا ژانر کتاب را در نظر می‌گیریم. سپس قلم نویسنده، اندیشه او و میزان موفقیتش در زمینه نشر را بررسی می‌کنیم. تمامی این عوامل دست در دست هم می‌دهند تا طراح بتواند به سمت خلق یک اثر خارق‌العاده برای جلد کتاب هدایت شود. در واقع، این هماهنگی بین محتوا و طراحی است که به خلق جلدی جذاب و موثر می‌انجامد، طرحی که توانایی جذب مخاطب را در نگاه اول داشته باشد.


یک کتاب شعر، یک رمان یا یک کتاب علمی کدام جزو علاقمندی شما محسوب می شود؟

من شخصاً به ادبیات فارسی و شعر کلاسیک بسیار علاقه‌مندم و حتی شعر نو را نیز دوست دارم. از کودکی سعی در حفظ و خواندن اشعار شاعران داشتم و با بزرگتر شدن، به تحلیل معانی شعر پرداختم. زیرا شعر ما حاوی حکمت، فرهنگ و اندیشه ماست. ترویج شعرخوانی و آشنایی با قالب‌های شعری و چگونگی سرایش آن جزو دغدغه‌ها و علاقه‌مندی‌های من محسوب می‌شود. آشنایی با ادبیات غنی و سپردن آن به آیندگان لازم و ضروری است.




در صنعت طراحی آیا استایل مشخصی در ژانرهای مختلف از عاشقانه تا ژانر وحشت و ... داریم. چه تعریفی برای اصلاح ژانر بازاری دارید؟


در استایل مشخص، همان بحث مبانی هنرهای تجسمی را می‌توان مطرح کرد. در مورد اصطلاح "بازاری بودن" یک کار، باید گفت گاهی اوقات بحث اقتصاد یا بازار هنر در نظر گرفته می‌شود. طراحی روی جلد شاید سطحی باشد یا در تیراژهای بالا تولید شده باشد و به همین دلیل این اصطلاح را بشنویم. همچنین ممکن است سطح مخاطب و جامعه هدف لحاظ شود و با توجه به گروه‌های سنی و استفاده از رنگ‌ها، کار متفاوت بشود. اما به شخصه تعریف خاصی برای این اصطلاح ندارم.



در پایان گفتگو با مصطفی رحمانی پیام او به افرادی که می‌خواهند طرح کتاب خود را انتخاب کنند چنین بود:


کتاب زیاد بخوانند و  طراحی زیادی ببینند که این اولین قدم است. با اطلاعات کلی و تحقیق دست به این کار بزنند و از عجله و شتابزدگی در کار، خصوصاً در کارهای فرهنگی، پرهیز کنند و حتماً از مشاوره‌ها در این زمینه استفاده کنند. زیرا زبان رشته‌های تصویری گویاتر با مخاطب صحبت می‌کنند، مثل سنگ‌نگاره‌ها و دیوارنگاره‌های سه هزار سال پیش.


دغدغه او با توجه به عصر سرعت و حضور هوش مصنوعی این است که این موارد باعث نشود که یک طراح از کار تخصصی و اصولی خود همراه با فکر و اندیشه انسانی غافل شود.


وی در مورد گله‌مندی از هوش مصنوعی گفت: نمی‌توانیم به طور دقیق بگوییم با ظهور هوش مصنوعی، کار و اشتغال تصویرگران با مشکل مواجه خواهد شد. اما در کلام آخر خود خواستار آشنایی نسل جدید با شعر و ادبیات غنی و توجه ویژه به تولید محتوای نو در عصر جدید بود.


اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: تارنا خبرگزاری فرهنگی گرافیک مصطفی رحمانی طراحی جلد

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط