1403/5/25   کلاسیک   کدخبر: 12956   نظر: 0   بازدید: 1248   خبرنگار: سمیه بحرکاظمی چاپ

در سروستان باغ کتاب

کارگاه شب‌های پروانه‌ای برگزار شد

پروانه ای

کارگاه شب‌های پروانه‌ای به مناسبت اربعین حسینی سه‌شنبه 23 مرداد 1403 ساعت 19-17 در سروستان باغ کتاب زیرنظر دکترناصرپروانی برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: در ابتدای جلسه دکتر ناصرپروانی ضمن خیرمقدم به حضار، درباره معنی اسطوره بیان داشتند اسطوره افسانه و قصه است. اسطوره در اصطلاح آئینه روح بشر است و اسطوره‌ها را نمی‌توان به درستی تجزیه و تحلیل کرد.


اسطوره را باید داستان و سرگذشتی مینوی دانست که شرح عمل، عقیده یا یک نهاد است که دست‌کم بخشی از آن‌ها از سنت‌ها و روایت‌ها گرفته شده و با آیین‌ها و عقاید دینی پیوند ناگسستنی دارد. اسطوره داستان‌هایی ذهنی‌اند که حقایق ژرف را در خود دارند و نگرش‌های جمعی به مسائل بنیادین مانند مرگ، حیات و هستی را بیان می‌کنند. مسأله مرگ، آفرینش، خداوند و... بحث‌هایی است که همواره ذهن بشر را به خود مشغول داشته است. 

اسطوره‌های ملی هر منطقه می‌تواند برادبیات آن کشورنقش سازنده داشته باشد اگر ادبیات را آئینه‌ای تصور کنید اسطوره تصویر آن است که فرهنگ جامعه را نشان می‌دهد.





ایشان در ادامه بیان داشتند:

قالب مثنوی قالب خوبی برای مدح می‌تواند باشد. عمدتاً اسطوره‌های ما در مدح‌ها در قالب مثنوی تبلورپیدا می‌کند. چون وقتی قرار است حرف زیاد بزنیم نیاز داریم که محدود به قافیه و مطالب دیگر نشویم پس قالب مثنوی قالب خوبی برای مدح است.

اگر به شعرآئینی تسلط نداشته باشیم حق ورود به آنرا نداریم. شعر آئینی باید اسوه بسازد نه اسطوره چرا که در شعر آئینی بناست روایتی را نشان دهیم که با توجه به اسناد تاریخی و رویدادهای واقعی پذیرفته شده باشد و جنبه نهایی انسانی و بشری را بیان کنیم. 


درشعرآئینی در محدوده‌ای که اجازه داریم با ظرایف شاعرانه می‌توانیم حرکت کنیم و از سیرۀ معصومین و انبیاء و اولیاء بگوییم. 





در این جلسه علاوه بر بحث در زمینه اسطوره و شعرآئینی، به ویژگیهای قالب مثنوی هم گریزی زده شد و علاوه بر استاد پروانی، دانشجویان و حضار هم به شعرخوانی پرداختند.


این جلسه که درفضای اصلی باغ کتاب تهران برگزارگردید همچون همیشه علاوه بر شاعران، دانشجویان و... میزبان برخی از افراد رهگذر و بازدیدکنندگان باغ کتاب هم بود.


اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا مثنوی سایت شعر شب‌های پروانه‌ای شعرکلاسیک ناصرپروانی شعرآئینی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.