1403/6/5   کلاسیک   کدخبر: 12966   نظر: 0   بازدید: 2250   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

کتاب "آفرین فردوسی" سی قصه از شاهنامه به روایت محمدجعفر محجوب

آفرین شاهنامه

کتاب "آفرین فردوسی" نوشته محمدجعفر محجوب، توسط انتشارات مروارید به بازار نشر منعکس شده است. این اثر شامل سی قصه از شاهنامه که کمتر شنیده شده است مثل داستان«کِرم هفتواد» که به قلم روان نویسنده به خوانندگان ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: محمدجعفر محجوب، استاد و پژوهشگر پرمایه، با انتشار این کتاب به هدف آشتی‌دادن جوانان و خوانندگان علاقه‌مند فارسی‌زبان با شاهنامه می‌پردازد. او در این اثر سعی دارد با شیوه روان و جذاب، قصه‌های کمتر شنیده شده از این اپیزود شاهنامه‌ای را مورد بررسی و شرح قرار دهد.


خوانندگان مثلا از داستان رستم و سهراب و هفت خوان اسفندیار و... تقریبا اطلاعاتی دارند و برای پرهیز از تکرار، به قصه های کمتر شنیده شده مانند «کرم هفتواد» و «دوازده رخ» و داستان «بهرام و آرزو» و «گو و طلحند» پرداخته شده است که از این طریق خوانندگان بیشتری با اشتیاق خواندن آن را آغاز خواهند کرد. 

 نویسنده در این اثر، علاوه بر شرح داستان‌ها، از متن اصلی شاهنامه نیز استفاده کرده تا خوانندگان را برای خواندن این اثر با ارزش ترغیب کند.در بیت‌هایی که از شاهنامه نقل شده کوشش شده است نویسنده  هر جا که گمان می‌برده که معنی کردن واژه‌ای موجب آسانی کار خواننده است، بی درنگ معنی آن را برای خواننده روشن کرده است و اگر شرح و توضیح یک یا چند بیت را لازم می‌دیده در ذیل ابیات یا در حاشیه گفتار بدان پرداخته است.




به طور مثال بنا بر نقل شاهنامه فردوسی داستان کِرم هفتواد به طور خلاصه به شرح زیر است:


چو آگه شد از هفتواد اردشیر

نبود آن سخن‌ها ورا دلپذیر

سپهبد فرستاد نزدیک اوی

سپاهی بلند اختر و رزمجوی



در شهر کجاران (بم امروزی)، مردی با هفت پسر و یک دختر به نام هفتواد، زندگی می‌کرد. دختر هفتواد، انجام دادن کار نخ ریسی را به عهده داشت و یک روز از زیر درخت سیب یک سیب پیدا کرد و قتی مشغول خوردن آن شد، کرمی درونش دید. او از این کرم درون دوک نخ ریسی خود نگه‌داری کرد و با مراقبت‌های روزانه، آن را بزرگ و قوی کرد زیرا فکر می‌کرد طالع بسیار دارد.


کرم به اندازه‌ای بزرگ شد که شهرتی یافت و هفتواد و خانواده‌اش با استفاده از توانمندی‌های کرم، توانستند از حاکمی که مالیات سنگینی از مردم می‌گرفت، مقاومت کنند. اما وقتی خبر از این موجود غول‌آسای به اردشیر بابکان رسید، او با نقشه خود توانست بر کرم و نیروهایش غلبه کند و در نهایت هفتواد و خانواده‌اش را نیز شکست داد.



اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: شعر شاهنامه سایت شعر محمدجعفر محجوب کتاب آفرین فردوسی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.