1400/04/17   شعرنو   کدخبر: 1297   نظر: 0   بازدید: 659   خبرنگار: زهرا منصور چاپ

هجدهمین شماره مجله ادبی «چامه» ویژه‌ی شمس لنگرودی منتشر شد

هجدهمین شماره مجله ادبی «چامه» ویژه‌ی شمس لنگرودی منتشر شد

دوماهنامه‌ی ادبی چامه در هجدهمین شماره خود به سراغ شمس لنگرودی رفته‌ تا آنچه در فکر و فن او می‌گذرد را دریابد.


به گزارش تارنا - محمد صادق رحمانیان، مدیر و سردبیر این دو ماهنامه ادبی در سرمقاله این شماره چامه در مطلبی با عنوان «سربستگی به سر راستی» گفته است: آنچه از گفت‌وگوهایی که با شمس لنگرودی داشتم، مرا به این سخن هایدگر رهنمون کرد:« اندیشمند حقیقی کسی است که زندگی‌اش را وقف یک فکر کند، به گونه‌ای که همه آثارش به نوعی بازگفت همان فکر باشد.» با نگاهی گذرا به اثر متفکران و شاعران، چنین تکراری را به روشنی می‌توان دید و از این رهگذر می‌توان این بیان هایدگری را پذیرفت.

او در ادامه افزوده است: شمس لنگرودی، در مجموعه شعرها و رمان‌ها و آثار موسیقیایی خود به همان فکر اولیه‌اش وفادار بوده است. محمد شمس در مورد هنر و ادبیات یک ایده‌ کلی دارد  و به دنبال شرح خویش است. او از آغاز نوجوانی، بر مدار کلمه و آهنگ و حس چرخیده است.

رحمانیان در انتهای این نوشتار آورده است: همین تنوع تلاش‌ها نشان می‌دهد که پشت بسیاری از رمان‌ها، شعرها، نمایش‌ها و آهنگ‌هایش چیزی به‌جز خود انسانی‌اش نیست که او را در خود تکرارکنان به سحرگاه شکفتن‌ها و رستن‌های ابدی برده است.

در بخش «شعر زمان» در این شماره که ضیاءالدین خالقی سرپرستی آن را به عهده دارد، اشعار تازه‌ای از شاعرانی چون ایرج صف‌شکن، سید محمدرضا روحانی، علی عبداللهی، رجب افشنگ، ابراهیم کارگرنژاد، یاسین نمکچیان، مصطفی مرتضوی، حمیدرضا اکبری شروه، امید واقف، محمد اسماعیل‌دخت، مریم علی‌اکبری،  حیاتقلی فرخ‌منش، کوثر شیخ‌نجدی، محسن حسینخانی و حامد معراجی را می‌خوانیم.

بررسی یک «داستان» از امیرحسین چهل‌تن به عنوان فصلی دیگر از این دو ماهنامه‌ی ادبی انتخاب شده است.
بررسی این داستان را مهدی میرابی مینابی به عهده دارد.


او در بخشی از نقد خود آورده است: حوادث هرقدر ناگوار، تلخ و جان‌فرسا باشند؛ اگر مرتب تکرار شوند به رویه‌ای عادی در میان جوامع تبدیل می‌شود. از درجه و تأثیرش کم می‌شود و احساسات آدمیان را چندان برانگیخته نخواهد کرد.


بخشی از داستان امیرحسین چهل‌تن: «توی پله‌های پانسیون بهبهانی هیچ‌کس نبود، چندان از پله‌ها بالا رفتیم که هیاهوی خیابان به کلی قطع شد. در آخرین پاگرد مردی از پشت پیشخوان بیرون آمد و ما را به اتاق صد و نوزده راهنمایی کرد، به گمانم از لباس‌های نظامی‌ و دوربینی که استوار نقوی به شانه داشت فهمیده بود برای چه به آنجا آمده‌ایم.»

 در بخش «ویژه‌نامه» با تلاش ضیاءالدین خالقی، در بخش‌های گفت‌وگو، جستارها، شعرهای تازه‌ای از شمس لنگرودی و اشعاری که به او تقدیم شده، آماده شده است. صادق رحمانیان در مصاحبه‌ی مفصلی از شمس لنگرودی، زوایای مختلف زندگی و هنر او را واکاویده است.
در این بخش ضیاءالدین خالقی نیز با مروری بر شعر گیلان گفته است: شمس لنگرودی، یک شاعر گیلانی است اما ایران اهل شعر او را میشناسد.
همچنین سیدعلی صالحی، مطلب تازه‌ای را با نام «شمس در لغت یعنی ماه» به او تقدیم کرده است.
در این بخش، نقدها و یادداشت‌هایی از عباس صفاری، حافظ موسوی، شهاب مقربین، بهاءالدین مرشدی و محسن آریاپاد به نگارش درآمده است.
رحیم چراغی، نصرت‌الله مسعودی، رضا بروسان، کاظم رستمی، علی‌اصغرغفاری، نادر نیک‌نژاد شیجانی، محمد اسماعیل‌دخت، احمد زاهدی لنگرودی و حامد معراجی شعرهایشان را به شمس لنگرودی تقدیم کرده‌اند.
یک سخنرانی از علی‌محمد حق‌شناس نیز درباره‌ی شمس لنگرودی انتخاب و چاپ شده است.

در بخش «شعر و ترجمه» راحله بهادر، شش داستان کوتاه از «ویرجیلیو پینرا» نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس کوبایی را به فارسی ترجمه کرده است.
مسعود غفوری نیر پانزدهمین کارگاه ترجمه‌ی شعر را به خانم «وندانا خانا» شاعر آمریکایی هندی‌تبار اختصاص داده است.
همچنین صالح بوعذار، چند شعر از علی احمدسعید (آدونیس) را به ترجمه درآورده است و شعرهایی از اکبر ارشن، ف. قربان‌پور (باران)، اکرم نوری، عظیمه صابری لنگرودی،  کاظم رستمی، کاظم عابدینی‌مطلق را خواهیم خواند.

بخش «چامک» به جستارها و مقالات اختصاص دارد.
در این بخش، مسعود خیام مقاله‌ای دارد با عنوان «نگاه نظامی به فردوسی».


نادیا سالور، در جستاری با عنوان زیبایی‌شناسی تکرار، دو اثر «بیرون پشت در» و «نان» وولفگانگ بورشرت را نقد و بررسی سبک‌شناسی کرده است.
مسعود عابدین نژاد نیز در سلسله یادداشت‌هایی با نام «ضد خاطرات» نقبی به زندگی احمد فردید از دفتر خاطرات دانشجویی زده و با نگاه به نامه‌های صادق هدایت، هویداها و دیگران فضای درس و کلاس او را واکاویده است.

این شماره از دو ماهنامه ادبی «چامه» در ۱۹۲ صفحه چاپ و نسخه الکترونیکی آن در فروشگاه‌های اینترنتی عرضه شده است.

شماره آینده دوماهنامه‌ی ادبی چامه، هفته‌ی اول شهریور ماه منتشر می‌شود؛ این شماره، ویژه‌نامه‌ دکتر علی‌محمد حق‌شناس، زبان‌شناس فقید خواهد بود و دکتر فاطمه عظیمی‌فرد دبیری این بخش را به عهده خواهد داشت.


اتمام خبر |

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا شعر اخبار شعر شمس لنگرودی دوماهنامه‌ی ادبی چامه چامه مجله چامه چامه شمس لنگرودی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.